Een technisch meesterwerk dat vijftig jaar BMW M GmbH vertegenwoordigd. Het beste van vijf decennia expertise en ervaring van BMW M in de racerij. De BMW 3.0 CSL, vernoemd naar het legendarische model uit de vroege jaren zeventig.. Er worden slechts vijftig exemplaren van dit BMW model geproduceerd. Dit model belichaamt de reïncarnatie van een legendarische sportauto, voor zowel het circuit, als op de openbare weg. Benieuwd naar deze legendarische creatie? Wij ook!
Van ontwerp naar realiteit
Opvallend, dat is ie zeker! Alle aspecten van de BMW 3.0 CSL – het dynamische uiterlijk, het klassieke sportauto-interieur, de lichtgewichtconstructie, de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor gekoppeld aan de handgeschakelde zes versnellingsbak en de achterwielaandrijving – zijn gebaseerd op de principes van BMW M. Daarmee en met de nieuwste technologie is de BMW 3.0 CSL het ultieme symbool voor topprestaties in de stijl van het merk dat daarmee al vijftig jaar succesvol is. Een combinatie van een uniek design, samengevoegd met een pure en zeer sportieve rijbeleving.
Kleine productieaantallen, veel handmatig vakwerk
Zoals gezegd worden er slechts vijftig exemplaren geproduceerd. Dit heeft niet alleen te maken met het feit dat BMW m GmbH dit jaar een 50-jarig bestaan viert, maar is zeker een verwijzing naar deze mijlpaal. Het zal er vast ook mee te maken hebben dat elk exemplaar volgens de hoogste kwaliteitsnormen wordt vervaardigd – met handmatig vakwerk én de modernste technologie. Een team van dertig gespecialiseerde, hooggekwalificeerde en ervaren technici stellen uiteindelijk alle exemplaren van de BMW 3.0 CSL samen. Maar ook de lak en de kenmerkende BMW M striping worden met een combinatie van handmatig vakwerk en de modernste techniek aangebracht.
De oude CSL: Coupé, Sport, Leichtbau
De letters CSL staan voor het succesrecept voor de BMW 3.0 CSL: Coupé, Sport en Leichtbau (lichtgewichtconstructie). Bij de oude variant waren de portieren, motorkap en achterklep waren gemaakt van aluminium. Het dak, veel andere carrosseriedelen en het achterste schutbord waren gemaakt van het dunste plaatstaal en de bumpers waren van kunststof. Met een cilinderinhoud van 3.153 cm3 en een vermogen van 151 kW (206 pk) had de 3.0 CSL de krachtigste 6-cilinder-in-lijn motor met brandstofinspuiting die BMW tot dan toe in een van zijn modellen had gemonteerd. En aangezien de auto dankzij de lichtgewichtconstructie slechts 1.270 kilogram in de schaal legde, woog de BMW 3.0 CSL per paardenkracht slechts 6,2 kg.
De nieuwe CSL: modern en dynamisch
De nieuwe BMW 3.0 CSL is een eigentijdse interpretatie van alle kenmerken waarvoor de letters CSL staan. De coupévorm van de carrosserie heeft klassieke sportief-elegante accenten en straalt dynamiek uit. De ondersteltechniek is gebaseerd op de nieuwste ontwikkelingen voor de autosport en de high-performance modellen van BMW M GmbH. Vooral door de uitgebreide toepassing van carbon is de intelligente lichtgewichtconstructie ongekend geavanceerd. De verhouding van vermogen en gewicht is voor de nieuwe BMW 3.0 CSL slechts 2,9 kg per pk.
Het uiterlijk is kenmerkend voor alle BMW M modellen. Details gebaseerd op technische vereisten, het front van de nieuwe BMW 3.0 CSL is laag en de verticale plaatsing van de nierengrille in het midden ervan verwijst naar zijn historische voorganger. De luchtgeleiders op de motorkap accentueren de klassieke lijnen van de auto.
Krachtigste 6-cilinder ooit
De nieuwe BMW 3.0 CSL is verwend, met de krachtigste 6-cilinder-in-lijn benzinemotor die ooit in een BMW M ‘straatauto’ is geplaatst. De hoogtoerige motor in de nieuwe BMW 3.0 CSL levert 412 kW (560 pk) vermogen en 550 Nm koppel. Ook het koelsysteem en de olietoevoer zijn ontworpen voor extreme rijdynamiek.
Bijzonder veel carbon parts
Om de BMW 3.0 CSL zo licht mogelijk te krijgen, is zeer veel CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof) gebruikt. Zo zijn de portieren, de motorkap, achterklep en de voor- en achterbumper daarvan gemaakt. Maar ook de bevestiging van de zijpanelen, de dorpels, de achterdiffusor en de achtervleugel. Alle componenten in CFRP zijn specifiek voor de BMW 3.0 CSL geproduceerd, de meeste zelfs met de hand.