werking EGR-koeler thermostaat controleren

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
kenza750

werking EGR-koeler thermostaat controleren

Bericht door kenza750 » 08 feb 2017, 15:39

Bij mijn zoektocht naar het oplossen van mijn te lage motortemperatuur lees ik dat je de EGR-thermostaat kunt checken door er doorheen te blazen. 2 vragen hierover:

1. aan welke kant moet je blazen? Aan de kant waar de gele O-ring zit of aan het andere einde
2. mag er bij een koude thermostaat totaal geen lucht doorheen of mag een klein beetje wel als je echt hard blaast.

=======================
Even wat achtergrondinfo:

een half jaartje geleden toen ik de auto kocht, bleef de motortemp wat aan de lage kant. Bij lange ritten max 80-82gr. Ik heb toen zowel de EGR-thermo als de hoofdthermostaat vervangen. Ik had ze bij Mister-Auto besteld van het merk Gates (overigens bleek de EGR-thermo van Behr te zijn en de hfd-thermo van Moto-nogwat..).

Laatst merkte ik weer dat de motortemp te laag blijft. Nu echter bij lange ritten max 65gr!!
Dit keer besloot ik OEM te halen bij de dealer.
- Als eerste de EGR-thermo vervangen omdat dit makkelijk en snel te doen was. Resultaat: totaal geen verschil. blijft max 65gr.
- EGR-thermo mocht ik ruilen voor een hoofdthermostaat. Deze vandaag vervangen. Resultaat: nog geen verschil. WTF :gek:
Na een flinke rit @120km/u haal ik net 70gr met de kachel uit. Zodra ik de stad inrij @50km/u daalt de temp direct weer naar 65gr.

Nu viel het me op dat toen ik de EGR-thermo bij de dealer had opgehaald, dat bij flink hard blazen aan het rechte pijpje (dus niet bij de O-ring) er een klein beetje lucht doorheen kon. Bij mijn oude kon dat ook dus wat dat betreft verwachtte ik ook niet dat de EGR-Thermo de oorzaak zou zijn (tenzij er 0,0 lucht doorheen mag, al blaas je met 10bar :) )
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

deliyuregim83

Re: werking EGR-koeler thermostaat controleren

Bericht door deliyuregim83 » 08 feb 2017, 16:08

https://youtu.be/AgACqsVnzAY

Heb je mischien iets aan.. kijk vanaf 4.50 min
Zoekende naar een benzine.. E60 545 540 530 :duimen: :s
Verkocht :nee: BMW E60 535D :///m:

kenza750

Bericht door kenza750 » 08 feb 2017, 19:11

Dank! Dat is verhelderend.
Zowel de nieuwe vd dealer en die van mij zijn dus goed. Bij hard blazen komt er een minimale hoeveelheid lucht doorheen. Net zoals in het filmpje.

Ik heb overigens net een stukje gereden met een stuk karton tussen de grille (nieren) een de radiator. Een ja hoor, binnen 5 km zat de temperatuur op de 90-95gr. Ik heb deze even zien stijgen naar de 97 toen ik in de stad reed.

Conclusie die ik voorzichtig trek is dat blijkbaar de koelvloeistof altijd door de radiator stroomt en dus te veel afkoelt door de rijwind. Maar waar kan dat aan liggen? Hoofdthermostaat is vervangen. Egr thermostaat is blijkbaar ook goed (blaastest).

Zijn er nog meer factoren die de stroming van de koelvloeistof bepalen?
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

kenza750

Bericht door kenza750 » 17 feb 2017, 12:09

Probleem is inmiddels "vanzelf" opgelost.
Na een rit van 2x 120km met het karton voor de radiator besloot ik het karton te verwijderen. Bleek dat de motor nu wel goed en snel op temperatuur komt. Moest wel een halve liter koelvloeistof bijvullen dus ik vermoed dat er ergens een luchtbel was achtergebleven die wellicht de thermostaat open hield.
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”