1. aan welke kant moet je blazen? Aan de kant waar de gele O-ring zit of aan het andere einde
2. mag er bij een koude thermostaat totaal geen lucht doorheen of mag een klein beetje wel als je echt hard blaast.
=======================
Even wat achtergrondinfo:
een half jaartje geleden toen ik de auto kocht, bleef de motortemp wat aan de lage kant. Bij lange ritten max 80-82gr. Ik heb toen zowel de EGR-thermo als de hoofdthermostaat vervangen. Ik had ze bij Mister-Auto besteld van het merk Gates (overigens bleek de EGR-thermo van Behr te zijn en de hfd-thermo van Moto-nogwat..).
Laatst merkte ik weer dat de motortemp te laag blijft. Nu echter bij lange ritten max 65gr!!
Dit keer besloot ik OEM te halen bij de dealer.
- Als eerste de EGR-thermo vervangen omdat dit makkelijk en snel te doen was. Resultaat: totaal geen verschil. blijft max 65gr.
- EGR-thermo mocht ik ruilen voor een hoofdthermostaat. Deze vandaag vervangen. Resultaat: nog geen verschil. WTF
Na een flinke rit @120km/u haal ik net 70gr met de kachel uit. Zodra ik de stad inrij @50km/u daalt de temp direct weer naar 65gr.
Nu viel het me op dat toen ik de EGR-thermo bij de dealer had opgehaald, dat bij flink hard blazen aan het rechte pijpje (dus niet bij de O-ring) er een klein beetje lucht doorheen kon. Bij mijn oude kon dat ook dus wat dat betreft verwachtte ik ook niet dat de EGR-Thermo de oorzaak zou zijn (tenzij er 0,0 lucht doorheen mag, al blaas je met 10bar