Ik ben nieuw op het forum, maar kom al vaker langs voor de tips en tricks.
Ik heb me zojuist voorgesteld in het voorstel draadje, zie hier: http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 98&t=50632
Maar helaas heb ik nu een probleem met m'n E39 en ik heb geen idee wat ik moet doen, dus vraag ik jullie om advies.
Mijn BMW;
Het is een E39 523i benzine met automaat. Bouwjaar 1998.
De symptomen;
Wanneer ik stil sta tot ongeveer 100km/u trilt de auto. Het zijn geen schokken maar het voelt wel oncomfortabel en irritant. Als ik eenmaal boven 100 km/u rijd heb ik nergens last van, ook niet als de cruise control wordt ingeschakeld. Dit speelt al een tijdje maar het lijkt alsof het nu wat erger wordt. Of ik let er meer op, dat kan ook

Mijn onderzoek;
Tijdens een beurt aan de auto viel me iets op. Ik heb de rechtse kap van de motor eraf gehaald en zag een klein slangetje zitten. Wanneer gas wordt gegeven zuigt het lucht aan. Als ik m'n vinger erop houd gebeurt er qua geluid niet veel anders dan normaal. Dus tijd voor een testje.
Als test heb ik hier een flinke schroef opgezet en ben een stukje gaan rijden. De trillingen zijn nu weg!
Je zou denken dat dit het oplost maar ik ben niet zo van de "beunhaas" oplossingen. Het slangetje moet ergens naar toe lijkt me, maar ik heb geen idee waar naartoe.
Daarnaast lijkt de auto in te houden wanneer er gas wordt gegeven. Ik heb het idee dat ik in een 1.6 rijd qua performance i.p.v. een 2.3, terwijl dat voorheen toch echt een heel stuk beter was. De auto moet merkbaar meer moeite doen om een andere auto in te halen.
Ik heb het werkplaats handboek nagekeken maar kan er niks over terug vinden.
Ik heb ook geen idee wat de engelse benaming moet zijn hiervoor, dus een Google search helpt niet veel.
Om je een beeld te geven, hier wat foto's:
Das motor. De meest rechtse kap gaat er dus af door de twee klepjes eraf te halen middels een schroevendraaier en met een kleine ratel de schroeven eraf te halen.
Een stukje dichterbij. Het slangetje zit vrijwel aan de voorkant van de bovenkant van de motor. Lekker zinnetje maar ik kan het niet duidelijk omschrijven. Daarom staat er een rode pijl bij

Een close up, geen idee of het iets helpt.
Dan ook maar een close up van de schroef dit erin is gegaan.
Iemand enig idee wat het nut is van dit slangetje/ventiel?
Als er een slang op zou moeten zitten, waar moet deze naartoe gaan?
Hoe noem je dit ding?