[E39 523i AUT] ventiel wat invloed heeft op performance

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Qubus

[E39 523i AUT] ventiel wat invloed heeft op performance

Bericht door Qubus » 07 jul 2016, 19:36

Hi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar kom al vaker langs voor de tips en tricks.
Ik heb me zojuist voorgesteld in het voorstel draadje, zie hier: http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 98&t=50632

Maar helaas heb ik nu een probleem met m'n E39 en ik heb geen idee wat ik moet doen, dus vraag ik jullie om advies.

Mijn BMW;
Het is een E39 523i benzine met automaat. Bouwjaar 1998.

De symptomen;
Wanneer ik stil sta tot ongeveer 100km/u trilt de auto. Het zijn geen schokken maar het voelt wel oncomfortabel en irritant. Als ik eenmaal boven 100 km/u rijd heb ik nergens last van, ook niet als de cruise control wordt ingeschakeld. Dit speelt al een tijdje maar het lijkt alsof het nu wat erger wordt. Of ik let er meer op, dat kan ook :)

Mijn onderzoek;
Tijdens een beurt aan de auto viel me iets op. Ik heb de rechtse kap van de motor eraf gehaald en zag een klein slangetje zitten. Wanneer gas wordt gegeven zuigt het lucht aan. Als ik m'n vinger erop houd gebeurt er qua geluid niet veel anders dan normaal. Dus tijd voor een testje.

Als test heb ik hier een flinke schroef opgezet en ben een stukje gaan rijden. De trillingen zijn nu weg!
Je zou denken dat dit het oplost maar ik ben niet zo van de "beunhaas" oplossingen. Het slangetje moet ergens naar toe lijkt me, maar ik heb geen idee waar naartoe.
Daarnaast lijkt de auto in te houden wanneer er gas wordt gegeven. Ik heb het idee dat ik in een 1.6 rijd qua performance i.p.v. een 2.3, terwijl dat voorheen toch echt een heel stuk beter was. De auto moet merkbaar meer moeite doen om een andere auto in te halen.

Ik heb het werkplaats handboek nagekeken maar kan er niks over terug vinden.
Ik heb ook geen idee wat de engelse benaming moet zijn hiervoor, dus een Google search helpt niet veel.

Om je een beeld te geven, hier wat foto's:

Das motor. De meest rechtse kap gaat er dus af door de twee klepjes eraf te halen middels een schroevendraaier en met een kleine ratel de schroeven eraf te halen.

Een stukje dichterbij. Het slangetje zit vrijwel aan de voorkant van de bovenkant van de motor. Lekker zinnetje maar ik kan het niet duidelijk omschrijven. Daarom staat er een rode pijl bij ;)

Een close up, geen idee of het iets helpt.

Dan ook maar een close up van de schroef dit erin is gegaan.

Iemand enig idee wat het nut is van dit slangetje/ventiel?
Als er een slang op zou moeten zitten, waar moet deze naartoe gaan?
Hoe noem je dit ding?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd

Jevv

Re: [E39 523i AUT] ventiel wat invloed heeft op performance

Bericht door Jevv » 08 jul 2016, 01:55

Deze slang hoort bij je carterventilatie. Als ik het goed heb hoort er nog een slang op die naar de achterkant van je blok loopt, dus richting je voorruit zeg maar...

Het hele systeem vervangen is een leuk klusje trouwens:

https://www.youtube.com/watch?v=YWXtiCwRH-k

Of het kwaad kan dat er niks op aangesloten zit, geen idee eigenlijk. Lijkt mij van wel maar kan daar verder geen uitspraak over doen...
Afbeelding

Qubus

Bericht door Qubus » 01 aug 2017, 20:39

Het is een tijdje geleden, maar ik heb flink wat onderzoek moeten doen om zeker te weten dat ik geen schade toe breng aan de motor. Het is immers m'n geliefde E39 en daar ben je zuinig mee :)

Maar het volgende is eruit gekomen, doe er je voordeel mee als je hetzelfde probleem hebt;

Oorzaak:
De afgeknipte slang op mijn E39 is heeft te maken met de krukas ventilatie (crankcase ventilation).
Normaal gesproken gaat deze slang naar een luchtverdeler die aan de bovenkant van het motorblok zit.
Bij mijn E39 zat er geen aansluiting op het einde van de luchtverdeler, wat vreemd is aangezien elke E39 met een motor die groter is dan 2000cc deze zou moeten hebben (is mij verteld). Ik verwacht dat de vorige eigenaar een andere luchtverdeler heeft aangesloten, om wat voor reden dan ook, van bijvoorbeeld een E46 aangezien dat motorblok wordt gedeeld met een E39.

Resultaat:
Na het aansluiten loopt de motor een stuk beter. Bij een koude start iets boven de 1000 toeren en na korte tijd zwakt dit af naar 800-900 toeren per minuut als de motor warmer wordt.
Nu heb ik geen last meer van een trilling in heel de auto.
Ook lijkt het alsof de performance van de motor een stukje beter is, wanneer er gas wordt gegeven voelt het alsof de motor sneller reageert en er meer gebruik wordt gemaakt van de kracht die in deze motor schuilt.

De kosten:
Ik heb een 2de handse luchtverdeler (air equalizer) gekocht voor 20 euro via marktplaats.
Daarbij zijn nieuwe rubberen ringen nodig aangezien deze heel erg broos kunnen zijn, die kostte me rond de 10 euro voor 10 stuks, maar je hebt er maar 6 nodig. Erg duur voor wat het is, maar dat heb je bij een dealer.
De slang heb ik ook nieuw aangeschaft voor 12,50.
Dus het totale kosten plaatje was voor mij rond de 50 euro (inclusief verzendkosten).
Arbeidstijd heb ik niet meegenomen omdat dit makkelijk te doen is voor iedereen.
Qua moeilijkheidsgraad geef ik het een 1/10.

De tijd:
Zonder het uitzoek werk mee gerekend ben ik ongeveer 45 minuten bezig geweest met het inbouwen.
Met het uitzoekwerk maanden, kijk maar eens naar de datum wanneer het topic was gestart :)

Bronnen:
Mocht iemand hetzelfde probleem ervaren dan heb ik de volgende bronnen:
https://wiki.bentleypublishers.com/page ... d=83329032
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ?p=5989795
https://www.youtube.com/watch?v=BSKuZFgAdWU (vanaf 11:40)

Arbi

Bericht door Arbi » 16 aug 2017, 05:32

Beste Qubus,

Mooi dat het is opgelost en goed dat je de oplossing (zo duidelijk) hier communiceert!

Groet,

Otto

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”