e36 328i remleidingen achter vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mark1234

e36 328i remleidingen achter vervangen

Bericht door mark1234 » 23 feb 2012, 19:27

hallo allemaal,

ik heb mijn BMW 328i :driving: afgelopen week bij de garage gehad voor mijn apk keuring,
en daar is hij dus niet door gekomen. :emo:

het punt is dat mijn beide remleidingen links en rechts achter slecht zijn(de stalen leidingen die boven de tank lopen), dus deze zullen vervangen moeten worden. heeft iemant hier ervaring mee, zoja, moet mijn tank er wel of niet onder de auto uit, of mag ik mijn rem leiding ook verleggen(bijvoorbeeld langs de tank heen :! ??

:zwaai:

Ramon 325 Vanos

Re: e36 328i remleidingen achter vervangen

Bericht door Ramon 325 Vanos » 23 feb 2012, 20:39

De tank moet los ja en bij de achterbank via de gaten van de benzine pomp kan je dan met je handen ook de oude leiding losmaken.
Want die zit daar goed vast het is een klote karwei en pingel werk.
Ook onder bij de tank is een t stuk en van daar gaan ze boven langs de tank.
Heb het bij mijn e36 caab ook gedaan pfff :(

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 24 feb 2012, 15:08

Je mag als je er niet teveel werk mee wilt hebben de leiding ook verleggen,
zolang hij maar niet langs draaiende delen kan schuren (bijv draagarmen)
ook niet te kort langs de uitlaat.
ook moet de leiding dan deugelijk vast gezet worden.

(ik heb bij mijzelf ook die leiding vervangen, en verlegt. Ipv acher/over de tank loopt hij nu langs de tank.

Suc6
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

AdE39

Bericht door AdE39 » 24 feb 2012, 19:22

Hallo beste BMW vrienden.

Ik zou het gewoon origineel houden.

Of voor dat je naar de APK gaat, de remleidingen schoon boenen en inspuiten met zwarte carrosserie lak, dan zijn ze netjes glad en schoon.
Of vernieuwen en direct in de blanke tectyl spuiten, en dit bijhouden, dan heb je nooit last van dit soort zaken.

Regelmatig eens de tuinslang met de harde straal onder de auto door halen, dan verdwijnt het zand dat telkens maar nat blijft en alles aantast, precies zoals het ooit ook bij de wielkasten ging roesten, dat kwam ook door het zand wat daar zat.

Voor het wasen deed ik altijd eerst de wielkasten goed schoonspuiten, met veel water, tot er geen zand meer uit de wielkasten meer kwam, nooit geen roest op die plaats meer.

Dus doe dit ook bij die plaatsen waar de last zit, de bovenzijde van de tank dus.

Prettig weekend BMW vrienden.

met vriendelijke groet,

Ad

ClOwN

Bericht door ClOwN » 24 feb 2012, 22:38

Vaak word er door garages al gauw gezegd dat de remleidingen slecht zijn... terwijl vaak (let op niet altijd!) dit wel meevalt! (check het zelf eens ;) )
vaak alleen lichte corrosie.. licht schuurpapiertje erover en in de tectyl smeren!
Bmw e36 316 Sedan verkocht
Bmw e36 318IS Coupe verkocht
Bmw e36 325 Coupe verkocht
Bmw e87 116 in bezit

AdE39

Bericht door AdE39 » 25 feb 2012, 11:11

Hallo BMW vrienden,

Ja, het scheelt je zomer veel geld en onnodige uitgaven.

ik heb eigenlijk nooit problemen met dit soort zaken.
pak een stukje fijne schuurlinnen, maak de leiding glad en schoon van roest, neem wat zwarte chassislak, en smeer met een kwast de lak er op, je hoeft niet te gronden, wel even ontvetten, en dan lakken, daar is chassislak er goed voor.
Het lijken wel echt fonkelnieuwe leidingen, en de APK monteur zwicht er echt voor.
Het gaat er gewoon om dat de roestige aanblik is verdwenen.

Darna als de lak goed is uitgedroogd, dan spuit je er gewoon wat blanke tectyl op.
Geen zwarte bodyschutz of zo, want de volgende keer willen die pappenheimers er wel eens in gaan krabben, kan je weer opnieuw beginnen.
De reden daar van is, men denkt dat de eigenaar van de auto dit middel over de roest heeft gespoten, dus denk er eens over na.

ik ken deze streken van die APK monteurs als geen ander, ik heb dus een aantal vrienden die dit zo doen, maar bij een steekproef wil de contorleur van het RDW dit ook wel ens doen.
Ik heb dat vaak genoeg gezien bij anderen die een auto ter keuring aanboden bij een RDW station, waar wij kwamen voor een auto op het NL kenteken te zetten.
Ik was dus echt blij dat ik dat alles kon aanschouwen, word je weer wat wijzer.

Fiujn weekend allen,

Met vriendelijke groet,

Ad

mark1234

Bericht door mark1234 » 25 feb 2012, 17:39

bedankt allemaal!!

Ik denk dat ik mijn leiding ga verleggen, langs de tank,

waar heb je ze mee vast gezet, als ik vragen mag?

garage heeft wel gelijk, rem leidingen zijn wel echt slecht, daarom speel ik liever op safe, aangezien mijn auto bijna opgeknapt is :P

groeten mark :driving:

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 26 feb 2012, 15:06

@ Ad wat jij bedoeld kan wel, maar pas er mee op,

Want ik keur ook dagelijks auto`s maar houd wel rekening met roest. het mag roesten tot op zekere hoogte,
zit is putcorossie in na het schuren dan moet je drukproef doen (30sec met 700nm op je pedaal trappen)
Haal je dit dan is het wel oke,
alleen er zijn mensen die dit risico niet willen lopen, en niet na oostenrijk willen met de gedachte: ik moet wel rustig doen in de bergen want m`n remmen zijn niet al te fijn meer... dus gewoon de safe manier en een nieuwe leiding eronder.

@ mark je kunt ze gewoon met leidingklemmetjes vastzetten (pas wel op dat je ze niet vastboord in de tank :gek:
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

AdE39

Bericht door AdE39 » 26 feb 2012, 22:23

Beste Bimmer jeroen,

Wat bedoel je daar mee te zeggen dan? Ik zag het even niet staan, sorry!

Ho even, putjes roest, nee nu snap ik het.

Die moet je echt vervangen, ik schrijf er ook bij glad geschuurd, als er putjes in de remleidingen zitten ,dat helpt lakken en tectyl echt niet meer, dan ben je te laat!
Ja, dat weet ik en u wel beste bimmer-jeroen, maar degene die er weinig weet van hebben niet, dat was ik even vergeten, normaal geef ik er een betere uitleg aan toe, nu even niet.

Je mag dus oppervlakkige roest wel glad en oppervlakkig schuren, en weer opnieuw lakken. Zal het er nu even bij plaatsen.
Het is voor mij dus echt heel erg lang geleden, dat ik roestige remleidingen heb gezien onder een van mijn eigen auto's uit ons wagenpark.
De auto's worden aan de onderzijde ook vaak schoon gespoten, en heb er dus een aparte karcher lans voor, met een mooie breedhoek straal, en met gereduceerde druk. De lans kop is in alle hoeken verstelbaar.

Ik ken dus een aantal contorleurs van de RDW, en putjes roest is gewoon afkeur, en moet ook gewoon afgekeurd worden.
Bij echt krachtig intrappen van het pedaal zouden er onverhoopt een gaatje in de leidng kunnen ontstaan, dat is bekend bij mij.
Dat levert echt gevaarlijke momenten op, dat moet ten alle tijden voorkomen worden.

En naar het gebergte moet je toch zeer zeker kunnen vertrouwen op de remmen, maar dan komt het volgende punt aan de orde.
De remolie, die word erg vaak vergeten, dat deze ook tijdig moet worden ververst, erg vaak bij de 24 maanden, ik weet zeker dat er erg veel rijden die meer dan het dubbele hebben gereden met de remolie, en dat is ook niet erg slim om hier mee de bergen in te gaan.

Bij het intrappen van de remmen, stroomt er verse buitenlucht via het anti vacuümgaatje in de dop naar binnen, in vesre buitenlucht zit immers damp/vocht.
Wanneer er dus het damp/vocht in het systeem binnen treedt, worden het waterdruppeltjes die ragfijn zijn.
Water zoekt het laagste punt op in de remmerij, en dat zijn dus de remcilinders op de remklauwen en de wielremcilinders.
Water heeft het grote nadeel, dat het bij een bepaalde temp gaat koken, remolie daar tegen heeft een hoger kooktemperatuur.
water gaat dan over tot gas/damp, en dat is samen drukbaar, de remolie niet.
Dit alles bij veelvuldig remmen, wat men dus ook doet bij het afdalen in het gebergte.
Goed schakelen en tijdig schakelen is erg belangrijk, dit ontlast de remmen ook veel.
Ben jaren beroepschauffeur geweest in het buitenland, en wel met gevaarlijke stoffen.
Jammer dat men dit niet test of bij elke beurt van de auto even goed bekijkt.
Of als men de auto telkens bij dezelfde garage brengt tijdens de verversing interval vervangt voor nieuwe olie.

Ik onderhoud mijn BMW of auto's zelf, ik weet dus dat het elke keer tijdig vervangen word.
Dat dit ook een speerpunt is, dat het er bij behoort.

Maar om nu verder te gaan waar het topic over gaat, omleggen, ik zou het niet doen, maar dat is een ieder zijn mening.

Doet men dit wel, kijk of er de ruimte voor aanwezig is, gebruik dan ook de originele leiding klemmen/clips waar de leidingen in geborgd worden tegen de bodemplaat.
Wat is er nu gemakkelijker dan originele leidingen, nu is het ook niet zo erg moeilijk om een set nieuwe leidingen te maken, als men het juiste gereedschap tot de beschikking heeft.
Ik zou dus niet zomaar de leidingen uit de hand gaan buigen, neem er een buigsetje voor, met het juiste snijgereedschap en het fels/kraag tooltje.
Huren zou een goede mogelijkheid kunnen zijn, of neem de maten goed op, en laat ze even maken.

Na de bevestiging van de nieuwe leidingen, dan kan je die even behandelen tegen corrossie.
Dan heeft de APK meester ook weer een goede dag, die kan je dan zien glimlachen! ;)

Ja, en pas vooral goed op met boren, ook in de bodemplaat, dat er geen electronica of kabelbomen geraakt worden, u zult de eerste en zeker niet de laatse zijn die een electronica component of een kabelboom doorboort!! :( :( :bang:

Dus let goed op waar u gaat boren, bekijk het beter even van te voren!

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

AdE39

Bericht door AdE39 » 27 feb 2012, 18:13

Hallo beste BMW vrienden,

Wat ik er nog aan toe wilde voegen.

Ik ga er verder van uit, dat degenen die weinig tot niets van auto techniek weten, niet zelf gaan klussen aan belangrijke delen, zoals remmen etc.

Het leed is echt niet te overzien, dat wanneer dit soort belangriojke delen ondeugdelijk worden gerepareerd, dat er de grootste ongelukken kunnen gebeuren!!

U bent ten alle tijden verantwoordelijk voor uw gedrag en uw reparaties.

Ga echt beter naar de garage, als u weinig tot geen kennis heeft van auto's.

Deze toevoeging moet ik helaas vermelden, dit in het belang van de algehele verkeers veiligheid.

Ik hoop echter dat u daar begrip voor op kan brengen, en dat u dit wil begrijpen, het is niet kwaad bedoeld van mij, sorry.

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”