Beste Bimmer jeroen,
Wat bedoel je daar mee te zeggen dan? Ik zag het even niet staan, sorry!
Ho even, putjes roest, nee nu snap ik het.
Die moet je echt vervangen, ik schrijf er ook bij glad geschuurd, als er putjes in de remleidingen zitten ,dat helpt lakken en tectyl echt niet meer, dan ben je te laat!
Ja, dat weet ik en u wel beste bimmer-jeroen, maar degene die er weinig weet van hebben niet, dat was ik even vergeten, normaal geef ik er een betere uitleg aan toe, nu even niet.
Je mag dus oppervlakkige roest wel glad en oppervlakkig schuren, en weer opnieuw lakken. Zal het er nu even bij plaatsen.
Het is voor mij dus echt heel erg lang geleden, dat ik roestige remleidingen heb gezien onder een van mijn eigen auto's uit ons wagenpark.
De auto's worden aan de onderzijde ook vaak schoon gespoten, en heb er dus een aparte karcher lans voor, met een mooie breedhoek straal, en met gereduceerde druk. De lans kop is in alle hoeken verstelbaar.
Ik ken dus een aantal contorleurs van de RDW, en putjes roest is gewoon afkeur, en moet ook gewoon afgekeurd worden.
Bij echt krachtig intrappen van het pedaal zouden er onverhoopt een gaatje in de leidng kunnen ontstaan, dat is bekend bij mij.
Dat levert echt gevaarlijke momenten op, dat moet ten alle tijden voorkomen worden.
En naar het gebergte moet je toch zeer zeker kunnen vertrouwen op de remmen, maar dan komt het volgende punt aan de orde.
De remolie, die word erg vaak vergeten, dat deze ook tijdig moet worden ververst, erg vaak bij de 24 maanden, ik weet zeker dat er erg veel rijden die meer dan het dubbele hebben gereden met de remolie, en dat is ook niet erg slim om hier mee de bergen in te gaan.
Bij het intrappen van de remmen, stroomt er verse buitenlucht via het anti vacuümgaatje in de dop naar binnen, in vesre buitenlucht zit immers damp/vocht.
Wanneer er dus het damp/vocht in het systeem binnen treedt, worden het waterdruppeltjes die ragfijn zijn.
Water zoekt het laagste punt op in de remmerij, en dat zijn dus de remcilinders op de remklauwen en de wielremcilinders.
Water heeft het grote nadeel, dat het bij een bepaalde temp gaat koken, remolie daar tegen heeft een hoger kooktemperatuur.
water gaat dan over tot gas/damp, en dat is samen drukbaar, de remolie niet.
Dit alles bij veelvuldig remmen, wat men dus ook doet bij het afdalen in het gebergte.
Goed schakelen en tijdig schakelen is erg belangrijk, dit ontlast de remmen ook veel.
Ben jaren beroepschauffeur geweest in het buitenland, en wel met gevaarlijke stoffen.
Jammer dat men dit niet test of bij elke beurt van de auto even goed bekijkt.
Of als men de auto telkens bij dezelfde garage brengt tijdens de verversing interval vervangt voor nieuwe olie.
Ik onderhoud mijn BMW of auto's zelf, ik weet dus dat het elke keer tijdig vervangen word.
Dat dit ook een speerpunt is, dat het er bij behoort.
Maar om nu verder te gaan waar het topic over gaat, omleggen, ik zou het niet doen, maar dat is een ieder zijn mening.
Doet men dit wel, kijk of er de ruimte voor aanwezig is, gebruik dan ook de originele leiding klemmen/clips waar de leidingen in geborgd worden tegen de bodemplaat.
Wat is er nu gemakkelijker dan originele leidingen, nu is het ook niet zo erg moeilijk om een set nieuwe leidingen te maken, als men het juiste gereedschap tot de beschikking heeft.
Ik zou dus niet zomaar de leidingen uit de hand gaan buigen, neem er een buigsetje voor, met het juiste snijgereedschap en het fels/kraag tooltje.
Huren zou een goede mogelijkheid kunnen zijn, of neem de maten goed op, en laat ze even maken.
Na de bevestiging van de nieuwe leidingen, dan kan je die even behandelen tegen corrossie.
Dan heeft de APK meester ook weer een goede dag, die kan je dan zien glimlachen!
Ja, en pas vooral goed op met boren, ook in de bodemplaat, dat er geen electronica of kabelbomen geraakt worden, u zult de eerste en zeker niet de laatse zijn die een electronica component of een kabelboom doorboort!!
Dus let goed op waar u gaat boren, bekijk het beter even van te voren!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad