Trillend stuur

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Mario TT

Re: Trillend stuur

Bericht door Mario TT » 20 dec 2008, 08:49

bjornc schreef:
Mario TT schreef:Overigens, als staal blauw is gaat dat niet meer weg. dus dit:

"Mjin vader heeft ook met enige regelmaat zijn schijven blauw staan." klopt niet. Ze zijn of altijd of nooit blauw.. als staal blauw is is dat een blijvend iets.
Euh, fout!
De blauwe kleur kan best oppervlakkig zijn, dus als je dan weer aan het remmen gaat kan die kleur weer verdwijnen.
Ik heb op mijn werk vaak genoeg staal geschuurd dat gelast was, en dus blauw uitgeslagen was.
Ff met schuurpapier erom heen, en het was weer blank.
Er zijn ook chemische behandelingen om deze verkleuring ongedaan te maken.
Okee! Dat wist ik niet... ik was in de veronderstelling dat omdat je het gehele dikte verhit dat het daaronder ook blauw zou zijn. Het is dus een reactie met zuurstof??

Gister zag ik bij top gear een mclaren mercedes SLR (??) met keramische remmen. Die werden echt mooi rood gloeiend.. en daarna vlogen ze in de fik. Mooi gezicht. Al zeiden ze wel dat de remmen totaal geen gevoel hadden.

Maar nu ik dit zo hoor dan is de ham vraag:

Hoe kan je blauwe remmen zien als je het de volgende bocht er weer afremt? Dan moet je (als het kan bij normale stalen schijven bij BMW) heeeeel hard remmen en meteen de auto stoppen en kijken? Want bij de volgende keer dat je remt slijp je het met de remblokken er waarschijnlijk weer af.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 20 dec 2008, 15:56

Gelukkig slijten je schijven net niet zo snel dat het er na één keer rustig remmen weer af is. Ik zag het meestal omdat ik na het flinke afremmen even later thuis was. Misschien kennen mensen de afrit Lisserbroek wel (1e afrit A44 vanaf amsterdam gezien). Deze volgt op een bocht na splitsing met de A4. Hier kan je even leuk op gang komen, gezien ze er niet flitsen (het is een bocht). Een stoplicht later was ik thuis en dan zag je het prima.

Als je overigens je remmen tot aan fading trapt ga ik er vanuit dat de schijven blauw zijn (kan misschien nog wat afhangen van merk schijven en blokken, maar dat weet ik niet). Als je fading hebt is het spul iig erg warm !. Ik had het spul blauw, nog voordat ik fading had (niet veel fading gehad met de 325i).

Justme
Contacteer:

Bericht door Justme » 22 dec 2008, 15:27

Het setje dat gekocht is met onderdeel nummer 10 zijn de rembussen met ringen.
Bij montage vet ze even in met een beetje niet aggresief vet. Wat ook belangrijk is bij zo'n revisie is onderdeel 6.
onderdeel 4 en 5 (beschermhoesjes) heten niet voor niks zo. Dit deel 6 loshalen (voorzichtig) en goed schoonmaken met staalborstel en/of remmenreiniger en met een beetje vet insmeren, hoesjes er weer over heen en klaar.
Verder alle bewegende onderdelen en loopvlakken van de remklauw goed schoonmaken en invetten met speciaal remmenvet absoluut geen kopervet. (Dit houdt vuil vast en kan electrisch sluiting veroorzaken (door het koper)waardoor je censoren van je abs/ slijtindicatie raar kunnen gaan doen).
Ook is het verstandig als je dan toch bezig bent om even een schraapstaal langs je schijven te halen. Even de roestranden aan de buitenkant en de naafkant van de schijf weghalen. Deze gaan op een gegeven moment je blokken te lijf. Schuurpapiertje over de blokken ook een goeie tip.

Netjes weer dichtbouwen en voila. Vergeet niet te onluchten. Door het verwijderen van de cilinderbussen kan er lucht in het systeem komen.
Had niet gedacht dat dit zo een discussie zou opleveren, ik heb het zoals Fabian het geschreven heeft uitgevoerd 8)
Goeie uitleg :amen:
Doordat er vocht achter de stofring was gekomen en roest was ontstaan, er ook roestdeeltjes achter in het cylinderhuis komen wat de oorzaak was van het vastlopen van de remklauw.
Na de werkzaamheden uitgevoerd te hebben, heb ik er nou ook geen last meer van en het werkt weer als vanouds.
320I E46 Sedan '99.
Afbeelding

BMW 320I E46 tot 2019
BMW 1 Serie 114I Urban

Mooggie

Bericht door Mooggie » 22 dec 2008, 20:22

Marc 320d schreef:Misschien kennen mensen de afrit Lisserbroek wel (1e afrit A44 vanaf amsterdam gezien). Deze volgt op een bocht na splitsing met de A4. Hier kan je even leuk op gang komen, gezien ze er niet flitsen (het is een bocht)
200 m verderop het viaduct over en dan omlaag richting de Kaag, daar kan je pas lekker vaart maken. Tik daar zelf regelmatig even de 180 aan :driving: :P

Wel beetje oppassen want in de richting van A'dam willen ze daar nog weleens flitsen, maar volgens mij niet in de rchting van de Kaag. :)
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 22 dec 2008, 20:59

Flitsen doen ze daar meestal idd in richting amsterdam. Heb ze er eigenlijk nog nooit richting kaag gezien.

De 180 redde ik toen vrij makkelijk op de afrit. Maar goed, het is een mooi stukje snelweg, en dat in de randstad haha. Maar goed, de bollenstreek is ook een vrij rustig en schappelijk stukje randstad natuurlijk 8)

Mooggie

Bericht door Mooggie » 22 dec 2008, 22:34

Marc 320d schreef:Flitsen doen ze daar meestal idd in richting amsterdam. Heb ze er eigenlijk nog nooit richting kaag gezien.

De 180 redde ik toen vrij makkelijk op de afrit. Maar goed, het is een mooi stukje snelweg, en dat in de randstad haha. Maar goed, de bollenstreek is ook een vrij rustig en schappelijk stukje randstad natuurlijk 8)
Bollenstreek is gewoon :winner: :D

In welke plaats in de Bollenstreek woon je zelf trouwens? Afslag Lisserborek + 1 stoplicht doet me sterk denken aan Lisserbroek of Abbenes :), alhoewel dat natuurlijk weer H'meer is en niet de Bollenstreek.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 22 dec 2008, 22:37

Word je vaker geflitst als je stuur trilt... ?? Zo niet zullen we het dan gewoon weer over trillende sturen hebben ;)

Moderatoropmerking Griffendahl

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 24 dec 2008, 05:05

Ik heb dit stukje tekst even gekopieert vanaf een site over remschijven.

Een remschijf waarop een blauwe gloed is waar te nemen heeft
blootgestaan aan extreem hoge temperaturen. Dit ontstaat door
herhaaldelijk hard remmen of door een onbalans in het remsysteem.
Indien geen actie wordt ondernomen kan het fenomeen ‘blauwe remschijf’
leiden tot ongelijkmatige slijtage of barsten.
Een verkeerde afstelling, een haperende remtang of herhaaldelijk
zwaar remmen kunnen leiden tot extreem hoge temperaturen in
de remschijf. Deze temperaturen veroorzaken een structurele verandering
van het oppervlaktemateriaal van de remschijf. Hierdoor
ontstaan warmtevlekken en wordt de schijf vatbaar voor barsten.
Om deze warmtevlekken te herstellen, dient het oppervlak van de
remschijf te worden afgedraaid. Als daardoor de dikte van de remschijf
onder het minimum komt, dient deze te worden vervangen.
Tevens moeten ook de remblokken gecontroleerd en eventueel
vervangen worden.

Zoals je ziet is blauwe schijfjes dus niet normaal!!

Misschien beetje overdreven :) van mijn kant om het schijfje af te laten draaien of te vervangen, maar zekerheid voor alles wat betreft mijn remmetjes ;)

trek je conclusie.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”