Okee! Dat wist ik niet... ik was in de veronderstelling dat omdat je het gehele dikte verhit dat het daaronder ook blauw zou zijn. Het is dus een reactie met zuurstof??bjornc schreef:Euh, fout!Mario TT schreef:Overigens, als staal blauw is gaat dat niet meer weg. dus dit:
"Mjin vader heeft ook met enige regelmaat zijn schijven blauw staan." klopt niet. Ze zijn of altijd of nooit blauw.. als staal blauw is is dat een blijvend iets.
De blauwe kleur kan best oppervlakkig zijn, dus als je dan weer aan het remmen gaat kan die kleur weer verdwijnen.
Ik heb op mijn werk vaak genoeg staal geschuurd dat gelast was, en dus blauw uitgeslagen was.
Ff met schuurpapier erom heen, en het was weer blank.
Er zijn ook chemische behandelingen om deze verkleuring ongedaan te maken.
Gister zag ik bij top gear een mclaren mercedes SLR (??) met keramische remmen. Die werden echt mooi rood gloeiend.. en daarna vlogen ze in de fik. Mooi gezicht. Al zeiden ze wel dat de remmen totaal geen gevoel hadden.
Maar nu ik dit zo hoor dan is de ham vraag:
Hoe kan je blauwe remmen zien als je het de volgende bocht er weer afremt? Dan moet je (als het kan bij normale stalen schijven bij BMW) heeeeel hard remmen en meteen de auto stoppen en kijken? Want bij de volgende keer dat je remt slijp je het met de remblokken er waarschijnlijk weer af.