30E9 nox aging

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bart van Zessen
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

30E9 nox aging

Bericht door Bart van Zessen » 25 aug 2022, 10:34

Hallo,

Ik kreeg een 30E9 melding ( Nox kat ageing) en ik wou kijken wat de vervuiling was.
tot mijn verbazing was dat maar 52 ppm of mg, dus dan zou hij niet vervuild moeten zijn.
Zou er desondanks er zo weinig vervuiling in zit toch zo'n melding komen?
Ik zat namelijk te denken dat er misschien een lambasonde vervuild is, die dan denkt dat het heel vuil is.
Wat zou ik verder kunnen doen of achter de oorzaak van die melding te kunnen komen?
Misschien handig om erbij te zetten, het voelt tijdens het rijden alsof er tot 2.5k toeren weinig vermogen (iig geen 272) in zit en daarboven kickt ineens een turbo in zeg maar ( maar die heb ik niet want N53)

Tijdens het verder neuzen in INPA, zag ik ineens uitlaatgasrecirculatie voor N53 en ik zag dat mijn sensor spanning op 0.4
v staat, waar volgens mij 0.5V minimaal is ( zie bijlage)
ik dacht dat zon EGR klep alleen voor diesels waren, maar online vind ik er ook voor benzine motoren.
Weet iemand hier iets meer van, wat dit systeem is/ hoe het werkt?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bart van Zessen op 27 aug 2022, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: EGR klep in benzine motor?

Bericht door tom_il » 25 aug 2022, 19:37

werkt en doel is hetzelfde als bij Diesels. Verlagen van Nox door een deel van de uitlaatgassen bij de inlaatgassen te voegen.
Als deze niet correct werkt en teveel blijft openstaan gaat dit zeker de werking van de motor nadelig beinvloeden.
525d E61 2007 pre-LCI

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: EGR klep in benzine motor?

Bericht door ehombie » 25 aug 2022, 20:05

Egr heeft dezelfde functie als de diesels…

Wbt die code zie bimmerprofs om te verhelpen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Bart van Zessen
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: EGR klep in benzine motor?

Bericht door Bart van Zessen » 26 aug 2022, 17:30

Even een update:

ik heb een test gedaan volgens bimmerprofs, maar kwam ik iets heel geks tegen:
in de afbeelding, staaf #3 ( schubabschaltung) was (nadat alles op temp was) eerst !18, maar later op de rit was het ineens 0 geworden. hoe kan dit? is dan de sonde kapot/vezadigd/vuil oid?

Afbeelding

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: EGR klep in benzine motor?

Bericht door ehombie » 27 aug 2022, 07:52

heb die blog nog niet gelezen op bimmerprofs. Maar mijn idee is dat waneer !18 kan staan dan zal die nog niet op "bedijfstemp" zijn. Dat is mijn inschatting...obv inpa ervaring en data weergave hierin. Ik zou er geen defect aan concluderen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Bart van Zessen
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: EGR klep in benzine motor?

Bericht door Bart van Zessen » 27 aug 2022, 08:28

Toen !18 er stond was de motor temp 80+C en de uitlaat 400C waar 220 nodig is, dan zou de nox sensor aan moeten gaan en dat gebeurde ook

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”