Schokdempers E46

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Remco 320I

Re: Schokdempers E46

Bericht door Remco 320I » 03 mar 2020, 09:11

Daytonawim schreef: 01 mar 2020, 11:11 Als daar aan gaat werken, altijd de bouten van draagarmen en reactie armen Jos draaien. Als de auto goed is in geveerd de boel vastzetten. ( dus niet op krikken en vast zetten) maar op de grond of 4 koloms brug.
Als de wagenhoogte iets veranderd krijg je spanning al de rubbers van voornoemde armen en die gaan scheuren. Met als gevolg een extra reparatie.
Thx weer Wim!! :duimen:

bedoel jij toevallig zo?

https://www.youtube.com/watch?v=4gjpnvcM3f8

Remco 320I

Bericht door Remco 320I » 03 mar 2020, 09:18

dw70 schreef: 01 mar 2020, 11:51 De gele, verstelbare Koni vind ik persoonlijk de allerbeste demper. Achter instellen op "sportief" en voren variëren tussen "sportief" en "sport" stand met de meegeleverde knop om te verstellen. Dan kun je onmogelijke bochten nemen. De auto wordt niet naar buiten gedrukt bij een snel genomen bocht, nee, hij wil juist met de bocht mee en dat is het verschil. De bestuurder moet alleen nog gas durven geven. Bij extreem hoge snelheid of veel te hoge snelheid (een foutje....) de enige optie. Geen probleem.

In "sport" stand nul comfort. Bij "sportief", aardig. Houd niet over en daar is het niet voor bedoelt.

Wil je comfort en ben je geen gummer kies je de STR versie van Koni (rood).

Goede veren: Bmw heeft ze ook en heten M.
Toen ik ze had gemonteerd (13 jaar terug) was ik net verliefd geworden aan (snelle) autos en kon voorheen alleen een band vervangen en heb tot nu veel geleerd en ben nog steeds leergierig -_-
Wist toen ook nog niet van het weggedrag van haar met de gele dempers eronder phoe wat een ervaring en heb veel geleerd sinds toen :)

Heb jij ze onder een bmw gehad?

Remco 320I

Bericht door Remco 320I » 03 mar 2020, 09:28

Yor schreef: 01 mar 2020, 23:39 Veerpoot lagers heb ik voor van Febi. Achter van monroe. In combinatie met bilstein b4 dempers en veren.

Kleven aan de weg betekent voor mij; goede banden en alle stabilisatie delen in orde. Verse ophanging ook uiteraard. Anders kun je beter een boot kopen :emo:
Thx! :duim:

Veel combinaties qua samenstelling van onderdelen in plaats van 1 bepaald merk...hoor ik van meerdere :)

Ik ben het volledig met jou eens!
Bij de 944 was het natuurlijk ook om gebouwd qua sportief van uit de fabriek iets anders dan waar mijn 320I bmw e46 business editie model voor gemaakt is

De stabirubbers zijn op het eerste gezicht ok maar wil ze wel vervangen zoals meerdere onderdelen op den duur voor de zekerheid moet ik voor kunstof bussen orginale rubberen gaan en waarom?
Ik weet met bussen is het stugger maar lijden andere onderdelen daaronder.
En welke voor draagarmen is het beste?
Welke banden zijn het best qua wegligging,het liefst een vrij hoogte geen ''platte'' band.

dw70

Bericht door dw70 » 03 mar 2020, 14:09

Remco 320I schreef: 03 mar 2020, 09:18
Heb jij ze onder een bmw gehad?
Ja, gelijk onder mijn voormalige E30 320i touring geschroefd. Die gingen na 8 jaar defect en dan krijg je nieuwe (na inspectie van Koni). Met levenslange garantie gekocht destijds. Deze auto 12 jaar gereden en verkocht.

Maar ze zitten ook op mijn Ford Capri mkIII 2.9 Cosworth. Uitstekend. Een grote en snelle cart 😁.

En op mijn eerste auto; de kadett 1.8 GTE uit 1983. Met 3 wielen door een bocht zoals Peugeootjes 205 GTI's dat ook doen😊.

Wat jij zoekt aan banden is moeilijk. Pirelli's gaan het kortste mee en moet je binnen 2-3 jaar oproken. Zachtste compound. Dure hobby. Maar het plakt als een van de beste. Had ze op de Kadett. Uitstekend.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Remco 320I

Bericht door Remco 320I » 08 mar 2020, 00:18

Yor schreef: 01 mar 2020, 23:39 Veerpoot lagers heb ik voor van Febi. Achter van monroe. In combinatie met bilstein b4 dempers en veren.

Kleven aan de weg betekent voor mij; goede banden en alle stabilisatie delen in orde. Verse ophanging ook uiteraard. Anders kun je beter een boot kopen :emo:
Thx! :duim:

Bevallen de b4 dempers en hoe rijd zij qua conform en stijfheid en hoe veel lager is zij?
Omdat ik namelijk ook veel lees en hoor over min b6 dempers.

Vandaag had ik haar op de brug om het subframe en alle rubbers te bekijken ook omdat zij af en toe met haar ''kont'' raar deed bij 80-100+ gewoon raar deed.
Bleek de linker stabi stangetje achter te zijn gebroken.

Afbeelding

Beiden vervangen en houd het ook ff in de gaten.

Ps de bovenkant heb ik zelf gedaan om er vanaf te krijgen :)

Robbedop

Bericht door Robbedop » 08 mar 2020, 20:08

Ik denk dat het stugge en harde meer te maken heeft met je velgen/banden.
Ik zou voor je nog meer geld uit gaat geven eerst van iemand een set 16 inch velgen met standaard maat banden lenen en die eronder schroeven en daar ff mee rijden . Het is het proberen waard denk ik .
Ik rij met standaard 16 inch velgen en standaard veren en dempers ( sachs) en rijd gewoon soepel. ( 316 )

Suc6 Rob.

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 08 mar 2020, 22:28

Ikzelf zweer bij Michelins, gaan lang mee en plakken ook aan de weg.

Edward

Bericht door Edward » 08 mar 2020, 22:30

Ik zweer ook bij Michelins... veiligheid heeft zijn prijs en als je weet hoe het ook kan, dan neem je geen genoegen met 'minder'.

Yor

Bericht door Yor » 12 mar 2020, 12:13

Ik heb de b4’s incl standaard hoogte veren genomen vanuit mijn eisen en kosten overweging. Ik vind de dorpel bij een e36 al vrij laag en zou met verlaging nog eens 2-3 cm naar beneden komen. Ik wilde ook een rustige cruiser met goede wegligging dus een harder onderstel was geen vereiste. Van de polyurethaan rubbers ben ik ook afgestapt.

De b6-8 zijn dacht ik een directe vervanging voor een m-sport onderstel. Je kunt het originele Bmw onderdeel van de m-sport ophanging invoeren bij google en zoeken naar Bilstein / h&r / Eibach / Sachs vervangings onderdelen. Zo heb ik ook mijn b4 set gekocht maar dan in Duitsland. Dat scheelde gewoon dik €40...

Qua banden ben ik zeer tevreden met Vredestein Sporttracs. V groeven hoeven van mij niet meer.... te veel herrie.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”