Schokdempers E46
Schokdempers E46
Beste BMW liefhebbers,
Inmiddels ben ik al 1 jaar in het bezit van mijn mooie BMW E46 318i Sedan uit het bouwjaar 2000. Helaas had de auto bij aanschaf slechte schokdempers, namelijk de schokdemper rechtsvoor en linksachter waren lek, wat voor zeer veel irritatie zorgde want mijn auto leek wel een stuiterbal.
Hier heb ik enkele maanden mee rondgereden totdat ik het onveilig vond worden en maar besloot om ze alle 4 te vervangen, maar het moest niet te duur kosten. Ik heb op Ebay.de 4 nieuwe gas schokdempers als set gekocht incl. de accessoire zoals satellieten en kapjes e.d. voor rond € 170,- in totaal. Deze heb ik laten inbouwen en rij er al 5 maanden mee.
Helaas ben ik zeer ontevreden over de kwaliteit van deze schokdempers (het is beter dan wat het was) omdat mijn auto alleen comfortabel rijdt op wegen zonder oneffenheden/hobbels/drempels. Ik voel letterlijk elk klein gaatje op de weg of zelfs op sommige delen van de snelweg. Ik erger me hier mateloos aan, het lijkt alsof ik op een harde plank zit! Ik heb spijt van mijn aankoop. Goedkoop = duurkoop blijkt maar weer.
Ik wil nu 4 nieuwe schokdempers kopen, maar zit met de handen in het haar en weet niet welke ik moet kopen? Ik heb diverse topics gelezen en heb gelezen dat de volgende merken goed zijn: Monroe, Sachs, Bilstein of Koni. Ik wil zoveel mogelijk comfort, maar welke moet ik kopen?
Inmiddels ben ik al 1 jaar in het bezit van mijn mooie BMW E46 318i Sedan uit het bouwjaar 2000. Helaas had de auto bij aanschaf slechte schokdempers, namelijk de schokdemper rechtsvoor en linksachter waren lek, wat voor zeer veel irritatie zorgde want mijn auto leek wel een stuiterbal.
Hier heb ik enkele maanden mee rondgereden totdat ik het onveilig vond worden en maar besloot om ze alle 4 te vervangen, maar het moest niet te duur kosten. Ik heb op Ebay.de 4 nieuwe gas schokdempers als set gekocht incl. de accessoire zoals satellieten en kapjes e.d. voor rond € 170,- in totaal. Deze heb ik laten inbouwen en rij er al 5 maanden mee.
Helaas ben ik zeer ontevreden over de kwaliteit van deze schokdempers (het is beter dan wat het was) omdat mijn auto alleen comfortabel rijdt op wegen zonder oneffenheden/hobbels/drempels. Ik voel letterlijk elk klein gaatje op de weg of zelfs op sommige delen van de snelweg. Ik erger me hier mateloos aan, het lijkt alsof ik op een harde plank zit! Ik heb spijt van mijn aankoop. Goedkoop = duurkoop blijkt maar weer.
Ik wil nu 4 nieuwe schokdempers kopen, maar zit met de handen in het haar en weet niet welke ik moet kopen? Ik heb diverse topics gelezen en heb gelezen dat de volgende merken goed zijn: Monroe, Sachs, Bilstein of Koni. Ik wil zoveel mogelijk comfort, maar welke moet ik kopen?
Re: Schokdempers E46
Beste,
Ik heb zelf bilstein B4 onder zitten met originele M veren.
Ik heb gelezen op het forum dat een setje bilstein icm eibach veren het beste rijdt.
Zelf weet ik nog niet hoe de eibach veren aanvoelen, maar binnenkort wel en ik hoor toch alleen maar goede verhalen over dus
Ik heb zelf bilstein B4 onder zitten met originele M veren.
Ik heb gelezen op het forum dat een setje bilstein icm eibach veren het beste rijdt.
Zelf weet ik nog niet hoe de eibach veren aanvoelen, maar binnenkort wel en ik hoor toch alleen maar goede verhalen over dus

Re: Schokdempers E46
Ik weet waar je naar op zoek bent, maar weet eigenlijk niet hoe je dat bij de E46 zou moeten realiseren.
Ik heb zelf Monroe schokbrekers met originele veren. Maar ik kan niet zeggen dat het heel comfortabel is.
Op een mooie effen weg gaat het prima, maar net zoals TS beschrijft, bij matig wegdek voelt ie gewoon "plat" en soms zelfs hard aan. De dempers reageren totaal niet goed op het wegdek(of iig. niet zoals ik het graag zou willen
)
Mijn vader rijdt een E36 coupé met originele setup. En die voelt ook ontzettend "plat" en hard aan op mindere wegen.
Ik heb zelf Monroe schokbrekers met originele veren. Maar ik kan niet zeggen dat het heel comfortabel is.
Op een mooie effen weg gaat het prima, maar net zoals TS beschrijft, bij matig wegdek voelt ie gewoon "plat" en soms zelfs hard aan. De dempers reageren totaal niet goed op het wegdek(of iig. niet zoals ik het graag zou willen

Mijn vader rijdt een E36 coupé met originele setup. En die voelt ook ontzettend "plat" en hard aan op mindere wegen.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Schokdempers E46
Het is en blijft een bmw he, die is bedoeld om stug te rijden.
Re: Schokdempers E46
Bij de E46 is Sachs de standaard leverancier. Daarnaast komt Bilstein ook voor, maar dan meer bij de sport/M onderstellen.
Wil je gewoon een strakke comfortabele auto kies dan de standaard dempers van een van de merken die je al noemt. Dus Bilstein, Sachs, Monroe of Koni. Kwalitatief is dat allemaal goed. De prijs die jij hebt betaald voor vier dempers inclusief alle bijkomende materialen is ongeveer de prijs voor een set dempers van een van de vier hiervoor genoemde merken. Trek zelf de conclusie.
Zoals een aantal anderen ook zeggen is een BMW geen auto met een "Frans" comfort. Dus je zult alles wel meer voelen, maar dat is ook een van de charmes van een BMW. Het moet echter niet zo zijn dat je elke richel en oneffenheid voelt, want het zijn op zich ook comfortabele auto's.
Mijn advies: kijk even op het forum hier voor advies voor dempers en ervaringen (gebruik de zoekfunctie) of steek je licht eens op bij een bandenleverancier bij jou in de buurt en dan niet een Kwikfit-achtige. Die hebben ook praktijkervaring met onderstelcomponenten.
Oh ja, bedenk dat goede materialen geld kosten. Vergelijk prijzen en bedenk dan dat een set dempers voor deze prijs misschien wel eens wat nadelen kan hebben voor het type auto dat je rijdt. Een BMW (en uit ervaring weet ik Alfa Romeo) zit zo in elkaar dat alles op elkaar afgestemd is met een bedoeling. Kleine wijzigingen kunnen dan grote gevolgen hebben.
Succes,
Rob
Wil je gewoon een strakke comfortabele auto kies dan de standaard dempers van een van de merken die je al noemt. Dus Bilstein, Sachs, Monroe of Koni. Kwalitatief is dat allemaal goed. De prijs die jij hebt betaald voor vier dempers inclusief alle bijkomende materialen is ongeveer de prijs voor een set dempers van een van de vier hiervoor genoemde merken. Trek zelf de conclusie.
Zoals een aantal anderen ook zeggen is een BMW geen auto met een "Frans" comfort. Dus je zult alles wel meer voelen, maar dat is ook een van de charmes van een BMW. Het moet echter niet zo zijn dat je elke richel en oneffenheid voelt, want het zijn op zich ook comfortabele auto's.
Mijn advies: kijk even op het forum hier voor advies voor dempers en ervaringen (gebruik de zoekfunctie) of steek je licht eens op bij een bandenleverancier bij jou in de buurt en dan niet een Kwikfit-achtige. Die hebben ook praktijkervaring met onderstelcomponenten.
Oh ja, bedenk dat goede materialen geld kosten. Vergelijk prijzen en bedenk dan dat een set dempers voor deze prijs misschien wel eens wat nadelen kan hebben voor het type auto dat je rijdt. Een BMW (en uit ervaring weet ik Alfa Romeo) zit zo in elkaar dat alles op elkaar afgestemd is met een bedoeling. Kleine wijzigingen kunnen dan grote gevolgen hebben.
Succes,
Rob
Re: Schokdempers E46
Vraagje naast de schokdempers.
Heb je standaard veren of een sport/ m onderstel? Kan het verschil ook in zitten.
Heb je standaard veren of een sport/ m onderstel? Kan het verschil ook in zitten.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Schokdempers E46
Bedankt voor de reacties
ik ga me goed informeren!
@Patrick: het betreft een standaard onderstel.

@Patrick: het betreft een standaard onderstel.
Re: Schokdempers E46
Goedkoop is niet zozeer duurkoop in dit geval. Ligt er gewoon net aan wat voor schokdempers je koopt.
BMW's zijn in de meeste gevallen inderdaad stug, vandaar dat de meeste, nieuwe schokdempers ook gewoon stug zijn. Wil je echt een slappe, comfortable onderstel hebben zul je of opzoek moeten naar dat soort schokdempers (ipv sportieve dempers).
Ook velg/band speelt mee in comfort. kleinere velgen met hogere banden zijn stukken comfortabeler dan 18"/19" met platte banden.
BMW's zijn in de meeste gevallen inderdaad stug, vandaar dat de meeste, nieuwe schokdempers ook gewoon stug zijn. Wil je echt een slappe, comfortable onderstel hebben zul je of opzoek moeten naar dat soort schokdempers (ipv sportieve dempers).
Ook velg/band speelt mee in comfort. kleinere velgen met hogere banden zijn stukken comfortabeler dan 18"/19" met platte banden.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Schokdempers E46
Dit zijn de schokdempers die ik via Ebay gekocht heb en zich nu momenteel onder mijn auto bevinden:
- http://www.goo.gl/pZ6MhC (Set voor schokdempers)
- http://www.goo.gl/5r35Fb (Set voor achterdempers)
Zelf heb ik 18" Alpina velgen onder de BMW, zou het ook hiermee te maken kunnen hebben dat mijn auto zeer oncomfortabel is? Heb shortlink gebruikt omdat de Ebay link anders zeer lang wordt.
Zou het veel nut hebben in de comfort (over drempels en slechte wegen etc.) als ik een van de volgende setjes aanschaf die t.k. zijn op het internet:
- http://www.goo.gl/1Mifqo = Bilstein
- http://www.goo.gl/IOuNPa = Sachs
Er zit best een prijsverschil in van € 100,- tussen deze 2 verschillende merken, maar welke is beter op het gebied van comfort?
* Wat een gedoe is het trouwens om foto's van je auto te uploaden. Dan voldoe ik aan de resolutie eisen en dan krijg ik de volgende foutmelding "De bijlagequota is bereikt." Hoe uploaden jullie je foto's op deze forum?
- http://www.goo.gl/pZ6MhC (Set voor schokdempers)
- http://www.goo.gl/5r35Fb (Set voor achterdempers)
Zelf heb ik 18" Alpina velgen onder de BMW, zou het ook hiermee te maken kunnen hebben dat mijn auto zeer oncomfortabel is? Heb shortlink gebruikt omdat de Ebay link anders zeer lang wordt.
Zou het veel nut hebben in de comfort (over drempels en slechte wegen etc.) als ik een van de volgende setjes aanschaf die t.k. zijn op het internet:
- http://www.goo.gl/1Mifqo = Bilstein
- http://www.goo.gl/IOuNPa = Sachs
Er zit best een prijsverschil in van € 100,- tussen deze 2 verschillende merken, maar welke is beter op het gebied van comfort?
* Wat een gedoe is het trouwens om foto's van je auto te uploaden. Dan voldoe ik aan de resolutie eisen en dan krijg ik de volgende foutmelding "De bijlagequota is bereikt." Hoe uploaden jullie je foto's op deze forum?
Re: Schokdempers E46
Hoi,
Foto's kan je uploaden via bv photobucket.
Bij de sachs heb je ook de toplagers bij zitten die ik persoonlijk ook mee zou vervangen.
Genoeg gelezen hier over toplagers die men eerst liet zitten en laters alsnog vervangen hebben.
Heb dit vorig jaar bij mijn eigen auto achter ook gedaan.
Bilstein is ook goed spul alleen hier zouden dan nog de toplagers bij komen en ik weet niet of alle hoezen hier ook bij zitten.
Denk dat sachs minder stug is.
Als je van 18" naar bv 16" zou gaan zou dat zeker een heel stuk schelen.
Succes met je keuze.
Foto's kan je uploaden via bv photobucket.
Bij de sachs heb je ook de toplagers bij zitten die ik persoonlijk ook mee zou vervangen.
Genoeg gelezen hier over toplagers die men eerst liet zitten en laters alsnog vervangen hebben.
Heb dit vorig jaar bij mijn eigen auto achter ook gedaan.
Bilstein is ook goed spul alleen hier zouden dan nog de toplagers bij komen en ik weet niet of alle hoezen hier ook bij zitten.
Denk dat sachs minder stug is.
Als je van 18" naar bv 16" zou gaan zou dat zeker een heel stuk schelen.
Succes met je keuze.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Schokdempers E46
Een bmw gaat nooit een slap onderstel krijgen, zo is de auto nooit gebouwd. En hierbij is wel goedkoop = duurkoop, want een slap onderstel is niet hetgeen wat de ts zocht. En nu heeft hij dus schokdempers voor niet gekocht en montagekosten betaald. Wat nu dus weer kan....Dutchie schreef:Goedkoop is niet zozeer duurkoop in dit geval. Ligt er gewoon net aan wat voor schokdempers je koopt.
BMW's zijn in de meeste gevallen inderdaad stug, vandaar dat de meeste, nieuwe schokdempers ook gewoon stug zijn. Wil je echt een slappe, comfortable onderstel hebben zul je of opzoek moeten naar dat soort schokdempers (ipv sportieve dempers).
Ook velg/band speelt mee in comfort. kleinere velgen met hogere banden zijn stukken comfortabeler dan 18"/19" met platte banden.
Gewoon Sachs of Bilstein oid kopen.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01 jun 2019, 21:21
Re: Schokdempers E46
Na een tip van de garagehouder en dit te hebben gelezen ben ik van plan om mijn veren en dempers rondom te vervangen voor deze met top lagers en stofhoezen.
Nadat ik vorige week hoogstwaarschijnlijk een te goedkope/miskoop heb gedaan van de achter veren.
Als ik nu rijd hoor ik een af en toe apart geluid van achter en heb mij laten vertellen dat de veer niet goed opgesloten zit.
Het viel mij direct op dat de oude veren qua dikte verschillend zijn ten opzichte met de onder en boven kant van de ''nieuwe'' veren.
https://www.autodoc.nl/search?keyword=veren
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... 5B0%5D=112
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... %5B1%5D=16
Welke veerpoot lagers merk passen het best bij de voor dempers?
Achter heb ik ze van bilstein gezien maar voor de voor dempers kan ik ze niet vinden.
Heb nu nog een beetje last van ''zweverig gedrag'' maar nadat ik de banden rondom op 2.4 bar heb gedaan is het wat minder ondanks de weersomstandigheden de laatste weken.
De dempers zijn''nog'' goed toch wil ik de dempers en veren rondom vervangen om meer te ''kleven'' aan het wegdek,een strakkere en betere wegligging.
14 jaar terug was ik 6 jaar in het gelukkige bezit van een Porsche 944 uit 1982 (nr 189 van de band) heb ik de sachs veren vervangen door verstelbare gele koni dempers met de orginele veren rondom.
Omdat ik de sachs dempers wat te ''slapjes'' vond
Toen huurde ik een nog garagebox en heb ik zelf veel gedaan waaronder een gedeeltelijk motor revisie(alleen het onder blok niet),nieuwe draag armen,wiellagers,stabi rubbers en nog meer.
Zondags heel vroeg haalde ik haar meestal op uit de garage box om eens ff na lekker warm te hebben gelopen eens lekker te genieten met haar op de snelweg,lekker uit te proberen en genieten op vrij hoge snelheid(wel veilig btw en toen was er veel minder verkeer zondags smorgens op de snelweg) maar goed het was toen een zeer lekker gevoel en fun om zo te kunnen rijden ondanks dat zij geen stuur bekrachtiging had.
Ik probeer dat gelijke gevoel van kleven,wegligging,genieten nu terug te krijgen.
Ik weet dat de porsche techniek en de bmw techniek verschillen maar het blijft duitse kwaliteit en de big smile en fun gevoel!
Graag zou ik jullie (on)gezouten mening en ervaring willen horen!
Nadat ik vorige week hoogstwaarschijnlijk een te goedkope/miskoop heb gedaan van de achter veren.
Als ik nu rijd hoor ik een af en toe apart geluid van achter en heb mij laten vertellen dat de veer niet goed opgesloten zit.
Het viel mij direct op dat de oude veren qua dikte verschillend zijn ten opzichte met de onder en boven kant van de ''nieuwe'' veren.

https://www.autodoc.nl/search?keyword=veren
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... 5B0%5D=112
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... %5B1%5D=16
Welke veerpoot lagers merk passen het best bij de voor dempers?
Achter heb ik ze van bilstein gezien maar voor de voor dempers kan ik ze niet vinden.
Heb nu nog een beetje last van ''zweverig gedrag'' maar nadat ik de banden rondom op 2.4 bar heb gedaan is het wat minder ondanks de weersomstandigheden de laatste weken.
De dempers zijn''nog'' goed toch wil ik de dempers en veren rondom vervangen om meer te ''kleven'' aan het wegdek,een strakkere en betere wegligging.
14 jaar terug was ik 6 jaar in het gelukkige bezit van een Porsche 944 uit 1982 (nr 189 van de band) heb ik de sachs veren vervangen door verstelbare gele koni dempers met de orginele veren rondom.
Omdat ik de sachs dempers wat te ''slapjes'' vond

Toen huurde ik een nog garagebox en heb ik zelf veel gedaan waaronder een gedeeltelijk motor revisie(alleen het onder blok niet),nieuwe draag armen,wiellagers,stabi rubbers en nog meer.
Zondags heel vroeg haalde ik haar meestal op uit de garage box om eens ff na lekker warm te hebben gelopen eens lekker te genieten met haar op de snelweg,lekker uit te proberen en genieten op vrij hoge snelheid(wel veilig btw en toen was er veel minder verkeer zondags smorgens op de snelweg) maar goed het was toen een zeer lekker gevoel en fun om zo te kunnen rijden ondanks dat zij geen stuur bekrachtiging had.

Ik probeer dat gelijke gevoel van kleven,wegligging,genieten nu terug te krijgen.
Ik weet dat de porsche techniek en de bmw techniek verschillen maar het blijft duitse kwaliteit en de big smile en fun gevoel!

Graag zou ik jullie (on)gezouten mening en ervaring willen horen!

-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Schokdempers E46
Als daar aan gaat werken, altijd de bouten van draagarmen en reactie armen Jos draaien. Als de auto goed is in geveerd de boel vastzetten. ( dus niet op krikken en vast zetten) maar op de grond of 4 koloms brug.
Als de wagenhoogte iets veranderd krijg je spanning al de rubbers van voornoemde armen en die gaan scheuren. Met als gevolg een extra reparatie.
Als de wagenhoogte iets veranderd krijg je spanning al de rubbers van voornoemde armen en die gaan scheuren. Met als gevolg een extra reparatie.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Schokdempers E46
De gele, verstelbare Koni vind ik persoonlijk de allerbeste demper. Achter instellen op "sportief" en voren variëren tussen "sportief" en "sport" stand met de meegeleverde knop om te verstellen. Dan kun je onmogelijke bochten nemen. De auto wordt niet naar buiten gedrukt bij een snel genomen bocht, nee, hij wil juist met de bocht mee en dat is het verschil. De bestuurder moet alleen nog gas durven geven. Bij extreem hoge snelheid of veel te hoge snelheid (een foutje....) de enige optie. Geen probleem.
In "sport" stand nul comfort. Bij "sportief", aardig. Houd niet over en daar is het niet voor bedoelt.
Wil je comfort en ben je geen gummer kies je de STR versie van Koni (rood).
Goede veren: Bmw heeft ze ook en heten M.
In "sport" stand nul comfort. Bij "sportief", aardig. Houd niet over en daar is het niet voor bedoelt.
Wil je comfort en ben je geen gummer kies je de STR versie van Koni (rood).
Goede veren: Bmw heeft ze ook en heten M.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: Schokdempers E46
Veerpoot lagers heb ik voor van Febi. Achter van monroe. In combinatie met bilstein b4 dempers en veren.
Kleven aan de weg betekent voor mij; goede banden en alle stabilisatie delen in orde. Verse ophanging ook uiteraard. Anders kun je beter een boot kopen
Kleven aan de weg betekent voor mij; goede banden en alle stabilisatie delen in orde. Verse ophanging ook uiteraard. Anders kun je beter een boot kopen
