olielekkage bij intercooler, TURBO stuk?reactie garage

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Griffendahl

Re: olielekkage bij intercooler, TURBO stuk?

Bericht door Griffendahl » 09 okt 2008, 20:32

beest23 schreef:Er was geen mogelijkheid tot het nemen van garantie.
Duidelijk voor mij dan in ieder geval :) Extra informatie kan soms een heel ander licht op de zaak werpen
beest23 schreef:Ik zet laag in, dan kan het altijd meevalle. Nee, heb je en ja kun je krijgen.
Hopelijk ga je er wat aan hebben :)

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 09 okt 2008, 20:37

Niels schreef:Ze hebben de lekkage naar alle waarschijnlijkheid gezien bij de apk en derhalve geen deugdelijk c.q defect product geleverd imho. Garantie komt daarna pas om de hoek als het produkt binnen een bepaald termijn defecten krijgt. Het moeilijke is nu dat je moet aantonen dat de lekkage er al was op het moment van de apk...

Ik zou voorstellen dat ze de lekkage verhelpen en het inlaat traject reiningen om vervolgens aan te kijken of de turbo daadwerkelijk kapot is. Daarmee jaag je ze niet meteen op kosten.
+1 : Ik had ook een lekke dichtingsring, waardoor er minimaal olie langs het blok lekte.

Maar voor zover ik weet heb ik geen grote hoeveelheid olie in de ic.

beest23

Bericht door beest23 » 09 okt 2008, 20:46

Lijkt mij dat dit te zien is aan de diverse (en nog niet schoongemaakte) kappen etc aan de onderkant. Ook is de olie aangekoekt aan diverse ophangingsondelen aan de rechter voorzijde.

Ik wil dat het probleem opgelost word, zonder al te veel kosten en problemen voor beide partijen.

Chris

Bericht door Chris » 09 okt 2008, 22:02

ik heb hetzelfde gehad. begon met een kleine druppels olie. en al snel stond er 3cm olie in me intercooler. en toch was me turbo stuk. deze was 2 maanden oud en had toen nog geen 3k in me auto gezeten. ze hebben toen de turbo+intercooler vervangen. totale kosten 2200,- voor een 330d
//.00.-// > /.-////.-///.-

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 09 okt 2008, 22:30

laat eens nakijken of je niet teveel carterdruk hebt , er zit op het kleppendeksel namelijk een carterventielatiefilter , zwart kastje die met inbusboutjes vast zit , als deze verstopt raakt bouwt ie teveel carterdruk op en gaat ie smeren / lekken langs de afdichting van de turbo
Arjan

Mario TT

Bericht door Mario TT » 09 okt 2008, 23:18

ik zou eens naar een dealer gaan en die er naar laten kijken. In ieder geval niet daar waar je hem gekocht hebt.

Als je de turbo olie lekt dan moet je dat zien in je oliepijl en bovendien is dan niet je turbo zelf stuk maar een seal van je lagers... En misschien is dat wel te reviceren/te vervangen.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

beest23

Bericht door beest23 » 10 okt 2008, 17:53

Het mailtje is inmiddels verzonden. Nu maar wachten op een reactie. Ik heb ze netjes verzocht om binnen een week te reageren/een passende oplossing te vinden.

beest23

Re: olielekkage bij intercooler, TURBO stuk?reactie garage

Bericht door beest23 » 10 okt 2008, 21:27

Zoals gezegd heb ik vandaag het mailtje verstuurd en al snel had ik een reactie terug, maar m.i. is met hun oplossing het probleem niet op gelost. Zie onderstaande reactie.

Het volgende probleem: Olielekkage (turbo)

Dit is een alom bekend probleem volgens onze BMW-man.
Er moet een ander carterventilatie klepje gemonteerd worden. Deze zorgt ervoor dat dampen, olie wordt.
Het klopt inderdaad dat er de intercooler dan aan de rechterkant lekt (omdat dat de 'ingang' is van de intercooler).
Kosten (loon+onderdelen): € 100,=.

Ik heb met de monteur gesproken die jouw BMW een kleine beurt heeft gegeven. Hierbij hoeft de onderplaat van de auto niet verwijderd te worden, zodat wij toen niet konden ontdekken dat er lekkage was.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 10 okt 2008, 22:15

beest23 schreef:Zoals gezegd heb ik vandaag het mailtje verstuurd en al snel had ik een reactie terug, maar m.i. is met hun oplossing het probleem niet op gelost. Zie onderstaande reactie.

Het volgende probleem: Olielekkage (turbo)

Dit is een alom bekend probleem volgens onze BMW-man.
Er moet een ander carterventilatie klepje gemonteerd worden. Deze zorgt ervoor dat dampen, olie wordt.
Het klopt inderdaad dat er de intercooler dan aan de rechterkant lekt (omdat dat de 'ingang' is van de intercooler).
Kosten (loon+onderdelen): € 100,=.

Ik heb met de monteur gesproken die jouw BMW een kleine beurt heeft gegeven. Hierbij hoeft de onderplaat van de auto niet verwijderd te worden, zodat wij toen niet konden ontdekken dat er lekkage was.
er zit wel een kern van waarheid in ,zie ook mn post hierboven,, de meesten vergeten deze carterventilatieklep regelmatig te vervangen / controleren , de meesten weten zelfs niet van het bestaan ervan , zit ie verstopt dan gaat ie druk opbouwen in het carter , met als gevolg dat ie op de olie retour van de turbo weerstand gaat geven aan de olie die terug het carter in wil , turbo word immers met volle olie druk gesmeerd , met als gevolg dat ie het dan via afdichtingen turbo af gaat voeren , dit kan op een geven moment zelfs zo erg worden dat ie op zn eigen motorolie gaat lopen en dan is het eind zoek want dan slaat ie op hol , en geloof me dat wil je niet meemaken want echt je hele motor gaat dan aan gort als je hem dan niet uit krijgt , en contact uit helpt niet !!
Arjan

beest23

Bericht door beest23 » 11 okt 2008, 16:06

Ik hoop dat dat het probleem ook is, scheelt i.i.g veel geld. Ik wil echter wel een slag om de arm bij de garage houden m.b.t de turbo, indien deze klep niet de oorzaak is van de lekkage.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”