Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een BMW E39 530i. Na lang zoeken op het internet had ik een mooi exemplaar gevonden met 160.000 km en een dealer onderhouden geschiedenis tot 130.000 km. Met koude motor daar gestart en een lange proefrit gemaakt. Ik had het idee dat als ik rustig reed en een klein beetje gas bij gaf, de auto na een paar seconden de toeren een klein beetje omhoog gooide zonder dat ik extra gas gaf. Verder niets raar gemerkt.
De auto heeft redelijk wat opties waaronder het MK4 navi systeem (althans ik zag achterin de dvd-wisselaar). Deze deed het goed en het scherm was nog in prima conditie. Ook was er geen sprake van pixel-uitval op het dashboard. Enige "minpunt" vind ik de stoffen bekleding. Leer vind ik mooier. De verstelling van de stoelen gaat wel automatisch en heeft memory (toch leuk

To-do: Gisteren heb ik gelijk Jan Hermsen in Kortenhoef gebeld voor een grote beurt + apk (loopt af in maart). Hermsen raadde mij aan de beurt pas na 3 weken te doen zodat ik er zelf eerst nog in kon rijden en mogelijk nog wat zou opmerken. Ik gaf aan dat ik de bak graag door ZF in Dortmund wilde laten spoelen. Dat kon dan ook mooi voor de grote beurt en indien nodig kon hij de automaat nog resetten.
Uiteraard ga ik de auto natuurlijk eens goed wassen, kleien en polijsten (handmatig, als dat uberhaupt lukt) en wil ik het interieur ook onder handen nemen. Bekleding zal ik wel moeten laten doen aangezien ik geen dure stoommachine of extractor/tapijtreiniger heb.
Daarnaast zou ik graag een bluetooth kitje (en niet zo'n zichtbaar parrot blokje op je dashboard) willen inbouwen om mijn telefoon te connecten. Zal eens op het forum hier kijken wat de mogelijkheden zijn. Volgens mij zit er wel een microfoon in de auto (hemel bij de achterkijkspiegel).
Verder heb ik nog een vraag aan jullie. Op de site van ZF wordt vermeld dat spoelen extra kosten. Nu kost dit niet bijster veel meer (69e ex btw) maar ik vraag mij af waarom dit niet standaard gedaan wordt? En is dit de moeite waard of neem je een verhoogd risico met los komend vuil? Ik wil deze beurt preventief laten doen en zij zullen er wel het meeste verstand van hebben, maar ben toch benieuwd.
EDIT: Foto's volgen uiteraard. Heb de auto alleen nog niet mee gekregen. Er worden nog een paar deukjes gerestyled. Hoop de auto dinsdagavond op te kunnen halen.
Alvast bedankt en hoor graag van jullie

Groet,
Otto
Hieronder nog mijn lijst.
Vehicle information
Type
Value
VIN WBADT61070CJ59068
Prod. Date 2002-11-29
Mileage Check mileage and service history
Type code DT61
Type 530I (EUR)
Series E39 (5 Series)
Body Type LIM
Steering LHD
Engine M54
Displacement 3.00
Power 170kw / 231hp
Drive HECK
Transmission Automatic
Colour BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
Upholstery STOFF RIPS DIAGONALANTHRAZIT (F4AT)
options
S167A EU4 exhaust emissions standard
S210A Dynamic stability control
S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S249A Multifunction f steering wheel
S302A Alarm system
S339A Shadow-Line
S415A Sun-blind, rear
S430A Interioroutside mirror with auto dip
S438A Fine wood trim
S459A Seat adjuster, electric, with memory
S470A Isofix-System
S500A Headlight wipewashIntensive cleaning
S508A Park Distance Control (PDC)
S521A Rain sensor
S522A Xenon Light
S534A Automatic air conditioning
S609A Navigation system Professional - Update navigation map
S694A Provisions for BMW 6 CD changer
S863A Retailer Directory Europe
S877A Delete cross-pattern operation
S886A On-board vehicle literature Dutch
S896A Daytime driving light switch
S915A Dummy-SALAPA
Standard equipment
S202A Steptronic
S266A BMW light alloy wheel, radial spoke 48
S520A Fog lights
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S851A Language version German
individual
- Code Description (interface) Description (EPC) S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip S555A BORDCOMPUTER On-board computer V with
- S431A
- S555A