Kachel wordt alleen warm na flink optrekken.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Paulusss

Kachel wordt alleen warm na flink optrekken.

Bericht door Paulusss » 19 dec 2016, 17:41

Hoi allemaal,

Nu het weer wat frisser is merk ik dat mijn kachel niet warm wordt TENZIJ ik even flink door kan trekken. Daarna wordt de kachel overigens gewoon weer koud tot ik weer de mogelijkheid heb om lekker door te trekken :gek:

Motor komt wel snel op temp. en koelvloeistof temp meter staat netjes in het midden.

De egel is natuurlijk vaak een probleem maar ik kon de hier omschreven klachten mbt egel niet echt matchen met mijn probleem.

Heeft er iemand nog andere ideeën over?

Het gaat om een 540i e39 bj 2000

Groeten Paul

Jos535i

Re: Kachel wordt alleen warm na flink optrekken.

Bericht door Jos535i » 19 dec 2016, 18:38

Als de tempmeter in het midden komt, blijft ie daar dan ook strak in het midden staan of zakt hij bij constante snelheid of rustig rijden?
Mvg, Jos

Paulusss

Bericht door Paulusss » 19 dec 2016, 18:43

Ha Jos,

De meter blijft strak in het midden staan wat ik ook doe

Beens1

Bericht door Beens1 » 19 dec 2016, 19:07

Lucht in het koelsysteem? Hoogste punt is de kachel.

Jos535i

Bericht door Jos535i » 19 dec 2016, 19:15

Denk ik nu dus ook, lucht in het systeem.

Mvg, Jos

AdE39

Bericht door AdE39 » 21 dec 2016, 10:46

Hele goede morgen, beste Jos, Paul en Beens1,

Ja, lucht bellen in het systeem kan heel wat teweeg brengen.

Ik weet niet of Paul de beide kachelslangen op temperatuur heeft gecontroleerd.
Als de motor van de BMW de bedrijf temperatuur heeft bereikt.
Dan moeten toch echt de beide kachelslangen even warm zijn.

Is dit niet het geval, en dat er een slang wel warm is en de andere niet, dan kan er lucht in de kachelradiateur aanwezig zijn!

Maar pas op, er kunnen nog een aantal zaken zijn, die dit ook kunnen veroorzaken!
Een verstopping in de kachelradiateur!
Of een gedeeltelijke verstopping van een aantal kanalen van deze radiateur.

Controleer ook voor de echte zekerheid, de extra electrische waterpomp ook even!
Dit kan dus ook nog het euvel zijn, de extra electrische waterpomp, als deze niet werkt, dan heeft het kachel systeem het ook een stuk moeilijker!

Deze extra electrische waterpomp is gemonteerd onder bij de radiateur linksachter de radiateur.
De zijde van de auto bekijken we altijd van achter het stuurwiel!

Als deze pomp geen geluid of trilling maakt, dan ken het zijn, dat of de kachelventilatorstand op 0 staat.
De fan dient wel een aantal streepjes te zijn ingeschakeld, om de extra electrische waterpomp in te schakelen.
De pomp kan defect zijn.
Er kan een draadbreuk aanwezig zijn nabij de stekker verbinding, of elders in de kabelboom.
Er kan een slechte connectie zijn in het stekkerblok bij de extra pomp.
De schakeling van de schakelaar om de fan in werking te zetten, die kan defect zijn, en geeft dan geen spanning door naar de extra electrische waterpomp!

We hebben dan ook nog de electrische ventielen tussen de kachelslangen nabij het schutbord!
Kijk of de waterslangen tot aan het ventielenblok warm worden, of voorbij dit ventielenblok.
Het kan wel eens voorkomen, dat er een ventiel blokkeert, of niet werkt.

Maar de beide kachelslangen moeten even warm zijn.
Is dit niet het geval, dan is de circulatie niet goed, en dan werkt de kachel ook niet goed.

Als ik Paul was, dan zou ik dit alles even goed controleren, en als alles correct werkt.
Dan zou ik de neus van de BMW even een stuk hoger plaatsen aan de voorzijde.
Zodat dan de radiateur het hoogste punt word.
Even kijken of er eventueel noch lucht uit het koelsysteem komt.
Maar dan moet de extra electrische waterpomp wel werken!
Anders gaat dit echt niet lukken!

Hopelijk biedt dit een oplossing.
Lukt het nu nog niet, als alles correct werkt.
Dan kan er nog een uitkomst zijn, het systeem reinigen!

Het kunnen dus best een aantal oorzaken zijn, waar de kachelwerking door belemmerd kan worden.
Het zal dus even zoeken worden.
Begin bij de extra electrische waterpomp, deze moet zoemen en trilling veroorzaken als deze werkt, let wel op de schakelaar die de kachel fan bedient, er moeten een aantal streepjes zijn ingeschakeld.

Daarna de kachelslangen op temperatuur beoordelen, met een warme motor.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Paulusss

Bericht door Paulusss » 28 dec 2016, 21:15

Heren,

Bedankt voor de reactiesteun! na meerdere malen bij vullen/ontluchten ging het beter. Elektrische pomp werkt.
Kachel werd sneller warm bij optrekken maar na een kwartier ofzo op de snelweg toch weer koud.
Nogmaals de hele handel bijgevuld en ontlucht maar ik kon er steeds weer vloeistof bij gooien na een ritje (en weer af laten koelen)
Het zat me niet lekker maar er was nergens iets te vinden totdat ik gisteren een sprintje had tot ca. 200. Hierna stond ik met een wolk stoom voor het stoplicht.
Even verderop gestopt en gelijk de kap van de motor af getrokken omdat ik daar iets hoorde sissen :zwaai:
En ja hoor, een triomfantelijk staaltje spoot achter het motorblok omhoog.
Aan deze slang was al flink gebeunt door de vorige eigenaar zoals op de foto te zien is.

Deze manier van repareren verbaasde me enorm, dit soort gebeun is verder nergens terug te vinden. Wss een noodreparatie geweest maar nooit netjes gerepareerd.

Van de week maar even een nieuw stuk slang monteren en kijken hoe het dan gaat :duim:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd

Paulusss

Bericht door Paulusss » 29 dec 2016, 14:02

Weet iemand om welke slang dit precies gaat? Heb al even zitten zoeken op http://www.realoem.com/ maar kan die hele slang nergens vinden :-)

Het is degene die op het buisje zit met het groene labeltje.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Peerke007

Bericht door Peerke007 » 29 dec 2016, 17:40

Kan dat een koelleiding richting de versnellingsbak zijn? Nee, natuurlijk niet. Zoals Ad hieronder zegt loopt daar olie door :gek: .

Dus zou die hier bij moeten staan:

http://2009.bmwfans.info/parts/catalog/ ... r_hoses-2/, of hier:

http://2009.bmwfans.info/parts/catalog/ ... ater_hose/, of hier:

http://2009.bmwfans.info/parts/catalog/ ... er_valves/

Moeilijk te vinden, daar klaagt deze persoon ook over: http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... rt-Numbers, dus mogelijk staat jouw onderdeel bij zijn opsomming. Google op nummer en kijk of het resultaat overeen komt met wat je zoekt.
Laatst gewijzigd door Peerke007 op 30 dec 2016, 07:16, 5 keer totaal gewijzigd.

AdE39

Bericht door AdE39 » 29 dec 2016, 23:12

Nee beste Peerke,

Een olie koelleiding is het niet van de versnellingsbak.
Daar stroomt enkel olie door van de bak.

Het is een slang die in het koelsysteem behoort.

Ik zal wel even moeten kijken bij mijn eigen BMW morgen, welke slang dat kan zijn .

TOEVOEGING!
Helaas kan ik deze slang niet vergelijken met mijn BMW, ik heb een 6 in lijn motor, geen V8.

Maar zoals ik het kan zien, gaat de slang van de buis met het groene label naar de accumulator.
Maar ik durf daar geen onderdeel nummer aan vast te leggen!
Ik twijfel of het nu slang motorinlaat en waterklep is, met onderdeel nr. 64 21 8 391 005 met de prijs van € 26,06 excl. 21 % BTW
Of Slang van radiator en motor terug, onderdeel nr. 64 21 8 391 013 € 45,46 excl. 21 % BTW.

Als ik de BMW had gezien, dan zou ik wel de juiste slang kunnen aanwijzen, nu kan ik dat niet.
Het kan een slang zijn die naar de accumulator gaat, maar dat kan ik zo niet bekijken.

Ik denk dat u beter even naar de dealer kan gaan, en daar het onderdeel nummer te laten bepalen.
Om u met een verkeerde slang in de maag te splitsen, daar schieten we niets mee op.
Geef bij de dealer de VIN Code, dat zijn de laatste 7 karakters van het chassisnummer bijv. gs12345.

Als het een van de genoemde slangen is, dan weet u de prijs alvast, zonder de BTW.

Met vriendelijke groet,
Ad

Paulusss

Bericht door Paulusss » 30 dec 2016, 10:18

Hartelijk dank voor de moeite heren!

Ik had de dealer een mail gestuurd met alle foto's en chassisnummer maar ze waren niet zo snel dus dacht als ik nou een art nr aan kan leveren bij ze :-)

Het lijkt ook qua aansluiting het meest op nr 8 hieronder alleen klopt de vorm van de slang niet helemaal.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Paulusss

Bericht door Paulusss » 30 dec 2016, 10:27

nr 8 64 21 8 369 419

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ?p=8603656

Dat zou hem inderdaad moeten zijn. Dealer werd ook niet veel wijzer met de foto's. Lang leve het internet en zijn gebruikers :-)
Nu alleen zeker een week wachten :W
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

AdE39

Bericht door AdE39 » 30 dec 2016, 14:40

Goede middag beste Paulusss,

Als ik dan al de onderdelen bij de BMW dealer zou bestellen, dan is mijn ervaring.
Als ik tijdens een normale werkweek zou bestellen op een maandag, dan heb ik normaal gesproken het onderdeel dinsdag in mijn bezit.
Enkel dient u dan wel voor 11:00 uur te bestellen, maar dit kan van dealer tot dealer schelen.
Dus vraag er gewoon naar, dan weet u precies wanneer u het onderdeel kan afhalen.

Ik heb dus ook zitten kijken, maar het beste kan men visueel de slangen brij van een V8 bekijken, want er zitten nog al wat slangen over al voor de koeling.
Het is erg mooi een V8, maar dan ben ik blij met mijn 6 in lijn.
Maar desondanks zit ik ook wel eens aan een vette V8 te denken hoor, dat mag u gerust weten van mij!

Hier had men zeker veel meer stalen leidingen mogen gebruiken, of heel dat leidingen gedoe op de schop kunnen nemen.
Dit had de fabrikant veel eenvoudiger kunnen construeren!

Ik zou toch even de moeite nemen, om een monteur te laten kijken, welke slang u nodig heeft.
Ik denk dat het ook geen overbodige luxe zou zijn, om die hele slangenwinkel aan de achterzijde van de motor te vervangen.
Het kan zijn, dat wanneer er een slang slecht word, dat er nog wel meerdere aan het einde van hun levensduur zijn.
Neem beter het zekere voor het onzekere!

Ik weet dat dit in de papieren kan lopen!
Maar als u na deze slang te hebben vervangen, de volgende slang lek raakt, dan kunt u het circus weer opnieuw beginnen.
Dit kost extra geld en tijd, de tijd maakt niet zoveel uit.
Maar u zult net zien, dat het weer op een ongelegen moment komt, dat u het net niet kan gebruiken.

Dus knijp eens in alle slangen, misschien zegt dit genoeg, wat u ziet, en voelt.
Een uitgeharde slang hoeft geen droogte scheurtjes te hebben, maar kan wel heel erg stug, of misschien wel kraak geluiden maken, als u in de slang knijpt.
Dar krakende geluid bij het in de slang knijpen, dat wil zeggen, dat de slang aan de binnen zijde is uitgehard.
En dat het oppervlak van de slang enkel nog maar in orde blijkt te zijn!
Pas daar goed voor op, dit noem ik een tikkende tijdbom, die elk moment kan knappen of scheuren.

Het zou erg veel zonde zijn, dat dit gebeurt wat ik al heb beschreven, of dat u nu net op dit moment de motor oververhit rijd, of misschien nog erger.

Wees voorzichtig, beste Paulusss!
Bekijk, knijp de slangen eens goed, en voel en luister goed, of u geen knappende geluiden voelt of hoort!
Dit zegt echt erg veel over een koelslang.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Peerke007

Bericht door Peerke007 » 30 dec 2016, 14:41

Nog meer slangetjes :gek: . Ik ben blij voor je dat je hem gevonden hebt. Aan mijn info had je ook niet veel :whistle: .

Op die US sites staat af en toe best wel e.e.a. te vinden. Ook een mooie bron van info.

Succes met de montage enne, een reparatievrij 2017 toegewenst.

Paulusss

Bericht door Paulusss » 30 dec 2016, 16:38

Ha Ad,

Hij had het erover dat het magazijn in Duitsland deze week dicht zat en de levering rondom de jaarwisseling altijd wat moeizaam gaat. Hij hoopte het donderdag in huis te hebben maar kon net zo goed eerder of later zijn :-)
Uiteindelijk moet het wel die slang zijn met de info van het andere forum erbij. Als er dan nog een monteur moet gaan kijken blijft het voor hun ook een raadsel welke slang het op het plaatje is helaas.

Mocht je nog twijfelen om een v8 te kopen: niet twijfelen! net exemplaar zoeken waar je een goed gevoel bij hebt een als het even kan met historie. Ik heb de originele uitlaat gemodificeerd waardoor hij nu zeer verfijnt klinkt, niet te luid maar net even wat bruter. Een genot om elke weer aan te mogen slingeren :-) in 2017 ga ik hem nog iets modificeren voor toch nog iets meer geluid.

Peerke, toch bedankt voor het meedenken! Altijd handig.

Helemaal reparatie vrij zal het niet worden gok ik maar gelukkig hoef ik niet veel uit te besteden waardoor ik de kosten kan beperken.

Fijne jaarwisseling alvast toegewenst!

Groeten Paul

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”