Ik hoop dat jullie weer kunnen helpen met het volgende:
Mijn 320D heeft nu bijna 140.000 km gelopen, en ik vind de trilling in de motor erg heftig worden. Hierdoor ontstaan ook diverse resonanties bij diverse toerentallen. Ik ben er al mee naar de dealer geweest, en ze hebben het stationair toerental iets verhoogd. Nog steeds trilt het te veel naar mijn smaak, maar misschien dat het normaal is...?
- Bij stationair draaien trilllllllt de binnenspiegel en beide hoofdsteunen voor.
- Bij 1200 rpm en 2500 rpm heb ik een resonantie in mijn stuur, maar als ik links boven druk op de naad tussen de bovenkant van het stuur (airbag) en het plastic (vlak boven de knoppen voor de radio op het stuur), dan is deze resonantie weg/minder. Hoe kan ik het stuurwiel uit elkaar halen om te kijken wat er mee resoneert?- Bij overige toerentallen (tijdens het normaal rijden) is er geen resonantie, en is de achteruitkijkspiegel ook rotsvast (helder beeld ipv wazig trillbeeld).
Wat kan hier aan gedaan worden? Ik heb gehoord dat er gekeken kan worden naar de motorsteunen (is dit duur?), of dat de trilling/resonantie ook kan komen door het uitlaatsysteem? Of is dit allemaal diesel eigen?
Ik weet dat het via het forum moeijlijk is om antwoord te krijgen op deze vragen, maar elk stukje advies over wat ik zelf kan doen aan deze trilling/resonanties is van harte welkom!