Resonantie

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Davi

Resonantie

Bericht door Davi » 19 sep 2008, 12:49

Hallo Allemaal,

Ik hoop dat jullie weer kunnen helpen met het volgende:

Mijn 320D heeft nu bijna 140.000 km gelopen, en ik vind de trilling in de motor erg heftig worden. Hierdoor ontstaan ook diverse resonanties bij diverse toerentallen. Ik ben er al mee naar de dealer geweest, en ze hebben het stationair toerental iets verhoogd. Nog steeds trilt het te veel naar mijn smaak, maar misschien dat het normaal is...?

- Bij stationair draaien trilllllllt de binnenspiegel en beide hoofdsteunen voor.
- Bij 1200 rpm en 2500 rpm heb ik een resonantie in mijn stuur, maar als ik links boven druk op de naad tussen de bovenkant van het stuur (airbag) en het plastic (vlak boven de knoppen voor de radio op het stuur), dan is deze resonantie weg/minder. Hoe kan ik het stuurwiel uit elkaar halen om te kijken wat er mee resoneert?- Bij overige toerentallen (tijdens het normaal rijden) is er geen resonantie, en is de achteruitkijkspiegel ook rotsvast (helder beeld ipv wazig trillbeeld).

Wat kan hier aan gedaan worden? Ik heb gehoord dat er gekeken kan worden naar de motorsteunen (is dit duur?), of dat de trilling/resonantie ook kan komen door het uitlaatsysteem? Of is dit allemaal diesel eigen?

Ik weet dat het via het forum moeijlijk is om antwoord te krijgen op deze vragen, maar elk stukje advies over wat ik zelf kan doen aan deze trilling/resonanties is van harte welkom! :amen:

Bocca

Re: Resonantie

Bericht door Bocca » 20 sep 2008, 22:41

Resonatie kan inderdaad veroorzaakt worden door de ophanging van verschillende onderdelen.

De motorsteunen zijn, zeker bij deze kilometer stand waarschijnlijk nog nooit vervangen, er is dus een kans dat het nu tijd is geworden. 2 motorsteunen kosten iets van 100,- per twee. De montage moet naar mijn idee niet langer dan 1.5 uur duren. Is ook makkelijk zelf te doen als je een brug heb.

De uitlaat kan ook te strak gemonteerd zijn, of juist ergens tegenaan zitten.

De versnellingsbak zit ook op steunen, deze zijn vrij goedkoop, iets van 20,- ofzo. Montage is ook niet echt moeilijk.

Als ik jou was zou ik i.i.g. naar deze zaken laten kijken, kost de wereld niet en zal toch ooit vervangen moeten worden.

Mocht er dan nog resonatie zijn dan wordt het een lastiger probleem.
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.

Davi

Re: Resonantie

Bericht door Davi » 21 sep 2008, 11:54

Bedankt voor je advies! Goed om te horen dat het niet de meest dure reparaties zijn om uit te voeren. Helaas beschik ik niet over een brug, dus zal de motorsteunen moeten laten vervangen bij de volgende beurt. Weet je toevallig hoe je je stuur uit elkaar kan halen om te kijken of er ergens een draadje los zit die meetrilt bij een bepaald toerental?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”