Bericht
door thijsvanzwam » 21 dec 2015, 07:46
4477 is je IBS
4203 is je gloei installatie
44E2 is de laad installatie (je dynamo)
4587 is je verwarmde brandstoffilter
Lijkt er in mijn ogen op dat er niet voldoende spanning aanwezig is om de auto te starten.
Uit de foutcodes maak ik op dat je een diesel hebt, tijdens het starten gebruikt deze de gloei installatie (ook al brandt het lampje niet altijd, er wordt wel degelijk voor gegloeid, gegloeid met starten en zelfs nagegloeid)
Als de DDE onvoldoende spanning meet kan deze de gloeistiften niet voldoende aansturen waardoor er te weinig warmte ontstaat. de auto slaat dan niet aan. om te voorkomen dat je blijft starten en er allemaal onverbrande diesel de uitlaat instroomt, genereert hij een foutcode en stopt hij met inspuiten. beste is om dus in ieder geval de codes ook even te wissen voor je het opnieuw probeert...
Ik zou eens beginnen bij de accu, sluit er een voltmeter op aan en lees deze af tijdens het starten, als de spanning onder de 10,4 volt daalt dan is de accu aan vervanging toe. Rond deze spanning is er simpelweg te weinig capaciteit om te starten, de motor maakt te weinig toeren om voldoende compressie-eindtemperatuur te genereren en daarbij levert de gloei installatie te weinig vermogen om de boel warm genoeg te krijgen. De diesel zal dus niet tot ontbranding komen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.