E39 Touring - zelf roest achterruit behandelen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
DustMan
Contacteer:

E39 Touring - zelf roest achterruit behandelen

Bericht door DustMan » 08 nov 2015, 20:34

Ik twijfel een beetje of dit in 'techniek' thuishoort, maar ik waag de gok:

Ik kan heel moeilijk informatie vinden over de behandeling van de roest op het achtervenster van de E39 touring. Het is een bekend euvel, dat weet ik, maar ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat het niet (vrij) simpel zelf te behandelen is. Het raam is immers geheel zwart, en vereist dus volgens mij geen spuitwerk. De plaats waar de roest zich vormt (onderrand) is ook nog eens 99% van de tijd uit het zicht, dus als je ietwat slordig bent geweest valt het ook niet op :P

Mijn vraag dus: wie heeft er ervaring met het zelf (succesvol) behandelen van de roest aan de onderrand van het raam in zijn/haar E39 touring?
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Bart70
Contacteer:

Re: E39 Touring - zelf roest achterruit behandelen

Bericht door Bart70 » 09 nov 2015, 17:46

Goede subforum ;)

DustMan
Contacteer:

Bericht door DustMan » 13 nov 2015, 14:18

Echt helemaal niemand?? Kan het me bijna niet voorstellen. Ook met tips over het laten behandelen zou ik blij zijn :)

AdE39

Bericht door AdE39 » 13 nov 2015, 22:18

Goede avond beste Dustman,

De roest vorming, zit deze op de ruit, of op de plaats waar de ruit sluit bij het plaatwerk?

Ik zelf denk dat het om de achterklep zelf gaat.

Stap 1 :Ik zou de roestige plek goed kaal schuren, en daarna goed ontvetten.
Stap 2 :Daarna de kale plek behandelen met of zinkspray of een ets primer.
Stap 3 :Daarna de behandelde plek lichtjes schuren en licht plamuren.
Stap 4 :Daarna weer licht gronden, met grond verf voor metaal.
Stap 5 :Daarna de behandelde plek afwerken met de kleurlak, eventueel na nevelen met blanke lak.

Tip :
Reinig met enige regelmaat de achterklep sponning, en het kader rond de achterruit, waar de ruit sluit in de kofferklep!
Hier blijft erg vaak veel troep zoals zand en andere rommel achter.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

DustMan
Contacteer:

Bericht door DustMan » 14 nov 2015, 00:36

Thanks Ad (en leuk, die smileys ;)). De roest zit echter (gelukkig) niet op de achterklep zelf, maar onderaan de raamlijst van de achterruit. Dus de constructie waarop de glasplaat vastzit. De achterklep zelf blijft vooralsnog buiten schot gelukkig.

Ik heb wel een foto ergens, maar die kan ik zo gauw niet vinden.. Neem overigens aan dat de handelswijze om en nabij hetzelfde blijft, dus ik wil je danken voor je tips! Ik ga kijken of ik dit projectje aandurf.

AdE39

Bericht door AdE39 » 14 nov 2015, 11:42

Goede morgen beste Dustman,

Raar hoor, die smilies, die heb ik niet eens geplaatst, wat is dat nu, hahahaha.

Dan moet ik eens gaan kijken bij mijn touring, ik heb er eerlijk nog niet eens opgelet.
Hoe dat allemaal zit met de openslaande achterruit van de kofferklep.
Dan kan ik het eens rustig bekijken, hoe dat is gefabriceerd.

Maar de werkwijze zal gewoon hetzelfde blijven.
Zorg enkel dat u de zwarte band niet beschadigd van de ruit, plak deze dan beter een af met een dubbele laag tape.
Ga verder voorzichtig te werk om de ruit niet te beschadigen of stuk te maken.

Ik zou de vlakken die wat roestig zijn goed kaal maken, en behandelen zoals beschreven.
Dan komt dat best weer helemaal goed. :duimen:

Succes.
Fijn weekend toegewenst.

Met vriendelijke groet,
Ad

Stebane

Bericht door Stebane » 15 nov 2015, 08:33

Hey DustMan,

Ik heb gisteren een hele mooie E39 aangeschaft, waar ik op dit moment maar weinig aan hoef te doen, maar het euvel dat jij benoemt wil ik ook aanpakken. Ben je inmiddels al wat wijzer en weet je hoe je dit wilt gaan aanpakken?

Mijns inziens zijn er 2 opties:

- bij de sloop de juiste achterruit zonder roest vinden, het is dan wel van belang dat het elektrische slot onder de ruitenwisser nog werkt en een goed werkend derde remlicht heeft. Voor de ruit zelf ben je niet meer dan EUR 100 tot EUR 150 kwijt, maar dan moet deze natuurlijk nog wel er worden ingezet. Ik kan niet overzien hoe lastig dat is en hoeveel tijd (lees geld) dat kost. Wellicht dat iemand anders daar meer over kan vertellen?

- de roest behandelen zoals hier al staat beschreven.

Ik zal het laten weten als ik er verder mee ben gekomen, maar hoor ook graag als jij of iemand anders een goede oplossing heeft!

DustMan
Contacteer:

Bericht door DustMan » 16 nov 2015, 08:54

Ik heb helaas nog niet de tijd gehad (lees; genomen) om er aan te beginnen. Ik heb nog wel even een foto gemaakt van wat ik exact bedoel:

Afbeelding

Het lijkt me inderdaad goed zelf te behandelen. Zoals ik al zei: het is 'buiten beeld' voor het grootste deel van de tijd, dus een amateuristische afwerking is niet eens zo heel erg. Waar ik meer aandacht aan wil besteden is: hoe voorkom je dat het wederom gaat roesten? De zwakke plek in het ontwerp, is die op de een of andere manier te verhelpen?

Een nieuwe (sloop-) ruit heb ik ook overwogen, maar dan moet je wel een goede vinden die dan weer geen andere afwijkingen heeft (slot, remlicht, steenslag, etc). En volgens mij is het vervangen iets meer werk dan simpel schuur, plamuur en 'schilderwerk'. Ik kies dus voor het zelf repareren. Zodra ik daar aan begin zal ik het in ieder geval volgens de methode van Ad doen, en het even documenteren. Mocht jij het eerder doen dan ik, laat het hier dan even weten, dan kopieer ik jouw methodes :duim:

AdE39

Bericht door AdE39 » 16 nov 2015, 12:34

Goede morgen beste Dustman,

Ja, de ruit vervangen, dat is best een grote klus!
De hemel moet verwijderd worden, om bij de scharnieren te komen.

Ik zou het dus gewoon zo doen, behandelen, terwijl de ruit open staat.
Dit is nog heel goed te behandelen hoor, komt helemaal weer goed.
Netjes schuren, en ontvetten, daarna wat plamuren als er wat diepere poriën zichtbaar zijn door de roest vorming.
Zijn de poriën niet aanwezig, dan goed behandelen met etsprimer of zink spray, daarna een goede grondlaag er op, en weer netjes afwerken met een spuitbusje kleurlak, in dit geval satijn zwart of mat zwart, een van deze lakken, die het dichtst in de buurt komt.

Bedenk echter wel dat de lucht vochtigheid nu wel hoog is, en dat als men niet binnen droog en verwarmt kan werken, dat er dan naderhand weer roest vorming kan optreden. Je sluit als het ware het vocht in onder de nieuwe lak laag.

Echter dit soort roest vorming komt bij elke achterklep voor, dat komt doordat er bij nat weer water in de sponning blijft staan.
Dit kan echter wel voorkomen worden, door deze delen met enige regelmaat goed in de was te zetten.
Rond de sponning van de achterklep zelf, daar blijft ook veel rommel zoals zand en ander stof hangen.
Dit kan op de duur ook weer roest vorming in de hand werken.
Ook hier weer regelmatig goed schoon maken en goed reinigen, en drogen en goed in de was zetten.

Ik heb bij mijn touring ook eens gekeken, daar zat slechts wat lichte aanslag op de lak, dat is behandelen en afwerken met een lichte laag lak.
Ik houd dus met enige regelmaat deze sponningen goed schoon, en dat scheelt erg veel!

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

DustMan
Contacteer:

Bericht door DustMan » 16 nov 2015, 13:27

Bedankt Ad! De procedure is me wel duidelijk, alleen ik heb geen ervaring met de juiste producten voor deze klus. Wat raad jij aan? (dus zowel primers/plamuur als schuurmateriaal)

AdE39

Bericht door AdE39 » 17 nov 2015, 12:40

Goede middag beste Dustman,

Er kan dus soms niet alle roest weggehaald worden in sommige gevallen.
Dat geeft dus helemaal niets, daar zijn weer de nodige antiroest of roest omvormers voor te verkrijgen.
Het gaat er dus om, dat alle losse roest zoveel mogelijk is verwijderd.

In dit geval gebruik ik dus Brunox Epoxy roestomvormer.
Dit anti roest middel is verkrijgbaar in kleinere verpakkingen, u kunt dit Googlen.
Dit middel is tevens een grondlaag, die een aantal keren aangebracht dient te worden.
Het staat allemaal beschreven hoe het werkt als u dit middel via Google opzoekt.

De rest wijst zich zelf uit, zoals ik al heb beschreven.
Laat de Brunox echter wel goed uitharden, voordat de vervolg stappen worden ondernomen.

Indien u moet gaan plamuren, doe dit dan zo licht mogelijk, vul enkel de poriën van het roest op.
Plamuur, gebruik altijd 2 componenten plamuur voor metaal, dus plamuur en verharder.
De verhoudingen voor het gebruik staan op de verpakking, neem ook geen grote verpakking, maar een wat kleinere verpakking.

Schuur zo weinig mogelijk van de plamuur af, maar het moet wel glad zijn met de rest van het plaatwerk.
Kale delen dienen uiteraard wel gegrond worden. Zie primer en zinkspray.

Primer:
Als het nodig is, dan kunt u een etsende primer gebruiken, dit kan vaak enkel in een blik afgenomen worden, maar een goede autolak zaak kan dit ook voor u in een spuitbus verpakken.
Ets primer, die gebruikt men bij kaal plaatwerk, waar geen roest meer aanwezig is!

Wilt u een zinkspray gebruiken, dan is deze verkrijgbaar in een spuitbus. Een heel goed merk is Rustoleum!
Ook hier geld weer, gebruiken bij kaal plaatwerk zonder aanwezigheid van roest.

Voor het verwijderen van de losse roest, daar gebruik ik een boormachine en een staalborstel voor.
Gebruik hier bij wel voldoende beschermingsmiddelen, zoals een goede veiligheidsbril of gelaatskap, en handschoenen.
Dit om u te beschermen tegen los komende roest en de stalen haren van de staalborstel in de boormachine!
Soms kan de roest hardnekkig zijn, en dient u de roest weg te krabben.
Slijpen, dat zou ik hier niet toepassen.

Gaat u onverhoopt slijpen, bedek dan wel de omgeving goed af, en zeker de ruiten!
Het slijpsel dat is erg heet, en dat brandt zich direct vast in het glas en de lak in de omgeving. Pas daar heel goed mee op! De slijpsel resten die in het glas en de lak zijn gebrand, dat gaat in de verloop van de tijd roesten.

Schuren:
Ik gebruik altijd aluminium oxide schuurpapier, en is verkrijgbaar in alle groftes bij de autolak zaak.
Let wel goed op of er geen scherpe delen aanwezig zijn, en verwijder deze met een vijl of zo.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

DustMan
Contacteer:

Bericht door DustMan » 17 nov 2015, 16:28

Erg bruikbare tips weer Ad, bedankt!!

AdE39

Bericht door AdE39 » 17 nov 2015, 18:29

Goede avond beste Dustman,

Geen dank hoor, ik help graag de forum leden waar ik kan.

Voor de duidelijkheid, de Brunox Epoxy aanbrengen na het verwijderen van de losse roest en eventueel zoveel mogelijk andere roestdelen. Het hoeft dus niet helemaal ontroest te zijn, want in de poriën van de roest is dat haast niet te doen, zonder gaten of gaatjes te veroorzaken.
Na de meerdere lagen van de Brunox, wel even goed laten uitharden, daarna de 2 componenten plamuur gebruiken.
Dit word ook wel staal plamuur genoemd.

De rest is al beschreven.

Neem er gerust de tijd voor, want haasten is nooit goed.

Succes, beste Dustman. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”