Goede morgen beste Dustman,
Ja, de ruit vervangen, dat is best een grote klus!
De hemel moet verwijderd worden, om bij de scharnieren te komen.
Ik zou het dus gewoon zo doen, behandelen, terwijl de ruit open staat.
Dit is nog heel goed te behandelen hoor, komt helemaal weer goed.
Netjes schuren, en ontvetten, daarna wat plamuren als er wat diepere poriën zichtbaar zijn door de roest vorming.
Zijn de poriën niet aanwezig, dan goed behandelen met etsprimer of zink spray, daarna een goede grondlaag er op, en weer netjes afwerken met een spuitbusje kleurlak, in dit geval satijn zwart of mat zwart, een van deze lakken, die het dichtst in de buurt komt.
Bedenk echter wel dat de lucht vochtigheid nu wel hoog is, en dat als men niet binnen droog en verwarmt kan werken, dat er dan naderhand weer roest vorming kan optreden. Je sluit als het ware het vocht in onder de nieuwe lak laag.
Echter dit soort roest vorming komt bij elke achterklep voor, dat komt doordat er bij nat weer water in de sponning blijft staan.
Dit kan echter wel voorkomen worden, door deze delen met enige regelmaat goed in de was te zetten.
Rond de sponning van de achterklep zelf, daar blijft ook veel rommel zoals zand en ander stof hangen.
Dit kan op de duur ook weer roest vorming in de hand werken.
Ook hier weer regelmatig goed schoon maken en goed reinigen, en drogen en goed in de was zetten.
Ik heb bij mijn touring ook eens gekeken, daar zat slechts wat lichte aanslag op de lak, dat is behandelen en afwerken met een lichte laag lak.
Ik houd dus met enige regelmaat deze sponningen goed schoon, en dat scheelt erg veel!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad