320i Cabrio ontdekkingsrijs

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
yope

320i Cabrio ontdekkingsrijs

Bericht door yope » 01 nov 2015, 16:27

Hallo Allemaal,

Ik heb me net al voorgesteld: viewtopic.php?f=698&t=47376
Zoals verteld, heb ik deze cabrio nu pas 2 maanden, maar ondertussen ben ik al ver onderweg in een avontuurlijke ontdekkingsreis na wat menige vorige eigenaar eraan heeft gedaan (geprutst!).
Omdat dit een showroom is, hier eerst nog een foto:
Afbeelding

Het verhaal tot nu:

Ik heb hem gekocht bij een dealer, wat meteen betekend dat de vorige eigenaar onbekend is. Uit de historie bleek dat het al aardig wat eigenaren zijn geweest, laat staan het feit dat hij in 2001 uit Duitsland is geïmporteerd. Ik wist dus dat dit redelijk riskant kon worden, maar omdat het interieur er nog erg goed uit zag, nagenoeg geen roest te bekennen was (een plekje, inmiddels gemaakt) en hij nog goed reed, toch gekocht.
Bij aankoop was al bekend dat het cabriodak niet werkte. De aandrijvingsstang was gebroken, maar nadat ik deze heb laten lassen, werkt het dak nu weer.
Inmiddels heb ik de volgende werkzaamheden verricht:
  • Grote onderhoudsbeurt, inclusief nieuwe remschijven achter, nieuwe remblokken.
  • Handrem werkte amper. Doet het nu weer goed, maar blijft soms even plakken... moet nog verder onderzoeken.
  • De clignoteur (tik geluid van de richtingaanwijzer) deed het niet. Dashboard computer uit elkaar gehaald en gerepareerd. Er zit een relais in voor het geluid. Dit relais en twee transistoren waren stuk. Vervangen, en hij doet het weer :)
  • Cabrio kap aandrijvingsstang gelast.
  • Zijspiegel glas vervangen door aspherische spiegels (ik houd van de extra kijkhoek).
  • Bestuurdersdeur ruitmechaniek gerepareerd. Bij een vorige eigenaar werd vermoedelijk een zijraam ingegooid en de reparatie zeer ondeskundig uitgevoerd! De raamgeleiders waren met raamkit geplakt, maar dat liet los. De deurisolatie was ook niet meer aanwezig.
  • Deurisolatie vervangen.
  • Deurpanelen opnieuw geplakt en bevestigingsclips vernieuwd.
  • Roestplek verwijdert aan de voorruit en opnieuw laten spuiten. Misschien was de zijruit niet de enige die ooit is vervangen... -_-
  • Diverse details in het interieur opgeknapt.
Tot zo ver geen schokkende dingen, maar nu komt het:

Op een dag wilde ik wegrijden, maar toen hoorde ik bij de start van de motor even een klap. Ik had haast, en omdat hij voor de rest goed leek te werken, ben ik weggereden. De volgende dag gekeken wat het was. Motorkap geopend, en kon het niet geloven: De ventilator-ommanteling was naar achteren gebogen, en twee vinnen van de ventilator waren ertussen klem geraakt!
Zonder enig idee hoe dit kon gebeuren, heb ik toen de ommanteling weer recht gezet en de twee verbogen vinnen van de ventilator weer recht gebogen. Dat had ik beter niet kunnen doen! Precies een week later hoorde ik op eens geklepper bij een start. Ik zette meteen de motor weer uit en toen ik ging kijken liep al het koelwater onder de motor vandaan :o .

Verder moeten sleutelen dus...
  • Nieuwe radiateur erin. Het opmerkelijke was dat de oude radiateur afkomstig was van een 318 uit 99. Hij was dus al vervangen door een onderdeel uit de sloop. Bovendien is de type nummer niet dezelfde als die bij een 320 hoort al zien ze er nagenoeg hetzelfde uit. Raadsel boven raadsel.
  • Nieuwe ventilator en -ommanteling
  • Nieuw thermostaat (omdat ik toch al bezig was)
  • En voor de zekerheid ook meteen nieuwe waterpomp (de oude was nog van kunststof... meteen vervangen door metaal).
Met andere woorden, zo'n beetje het gehele koelsysteem vernieuwd. Kan geen kwaad bij deze auto's.
Hier een paar foto's ervan:

Nog het originele thermostaat uit 1995:
Afbeelding

Waterpomp eruit:
Afbeelding

...nieuwe erin:
Afbeelding

Hierbij kwam nog een extra klus tussendoor: De motorkap ontgrendeling was stuk en door roest in het kabel zeer zwaar te bedienen. Om geen risico te lopen ook maar snel het kabel en de hendel vervangen.
Hiervoor moest het zijpaneel onder het dashboard eraf, en toen kwam de volgende verrassing:

Een of ander prutser (excuses voor dit grof taalgebruik) heeft de bass-luidsprekers vervangen door een ander type wat veel te groot is! Hiervoor heeft hij gewoon het plaatwerk doorgezaagd en naar binnen gebogen!!!! :bang:

Bovendien waren de speakers erg ondeskundig gemonteerd. Hier een poging deze iets beter erin te krijgen, met wat dempingsmateriaal erachter, en de nieuwe ontgrendel-mechaniek:
Afbeelding

Na alle reparaties aan het koelsysteem opnieuw gevuld met koelvloeistof en grondig ontlucht. Alles werkt prima, maar het volgende euvel steekt al z'n nek eruit: Er komt nu af en toe witte rook uit de uitlaat!
Bij een monteur geweest, en oh ja: Een lekke koppakking!
Morgen wordt de motor uit elkaar gehaald om de koppakking te vervangen. Hopelijk is het alleen dat, en niet ook nog een gebarsten kop.

Wordt vervolgd...

Bart70
Contacteer:

Re: 320i Cabrio ontdekkingsrijs

Bericht door Bart70 » 01 nov 2015, 18:15

Fjew, hoop ellende zeg, ongelooflijk hoe sommige eigenaren met hun wagen omgaan :bang:

Hopelijk is de koppakking het laatste en kun je eindelijk lekker gaan genieten van deze mooie cabrio :duim:

yope

Bericht door yope » 01 nov 2015, 18:40

Bedankt Bart!
Ik hoop ook dat het na de koppakking ophoud met verrassingen :roll: .
Ik krijg sterk het vermoeden, dat deze wagen een tijd lang voor een of ander jochie zijn eerste auto is geweest, en dat hij dacht dat hij alles zelf kon (met youtube kom je een heel eind, maar het kan ook helemaal verkeerd gaan).
Ik heb op iedereen geval een hoop geleerd, onder andere van deze top-gozer:

https://www.youtube.com/user/BurnerPhotography

Nu hoop ik mijn "BMW opleiding" op dit forum succesvol te kunnen vervolgen :)

E36cabriodriver

Bericht door E36cabriodriver » 01 nov 2015, 19:39

Is een mooie cabrio jammer dat je zoveel pech ermee hebt, hopelijk is het enkel de koppakking die vervangen moet worden en kan je snel weer genieten van je BMW

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 01 nov 2015, 22:06

Wow, wat een ellende, gelukkig is de Bimmer nu bij een goed baasje beland.... :duim:

yope

Bericht door yope » 02 nov 2015, 19:15

Hahaha, dank je BMWf20 :)
Misschien had ik het van begin af aan moeten zien zoals E36cabriodriver dat deed: Een basis voor een Project ;)

yope

Bericht door yope » 06 nov 2015, 21:06

Ok, kaar voor een update:

Helaas was de koppakking niet helemaal het einde van het verhaal...
Het schijnt dat een vorige eigenaar veel te lang doorgereden is zonder olie te verversen. Er zat een dikke laag taai olie onder kop-deksel (zie foto onderaan).
Hierdoor zijn de zuigerringen aangetast en de cilinders versleten. Nu worden dus de zuigerringen vervangen en de cilinders opnieuw gehoond. De kop is nog goed en wordt alleen gevlakt en schoon gemaakt.

Omdat dit de schowroom is, hier de nodige foto's:

De kop half uit elkaar:
Afbeelding

Taaie olieslijm onder de kop deksel... dit hoort niet.
Afbeelding

De motorblok:
Afbeelding

Het blijft doorbijten... ik voel me inmiddels al aardig genaaid -_-

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 07 nov 2015, 10:20

Kan het me voorstellen dat je je genaaid voelt, deze auto heeft veel aandacht ontbeert, 1 van de vele waar dikke velgen belangrijker worden geacht als geld uit geven aan onderhoud......... :nee:

yope

Bericht door yope » 07 nov 2015, 11:17

Ja, dat blijkt... Heb het nooit in mijn hoofd kunnen krijgen dat mensen zo dom kunnen zijn. Ik dacht altijd, als hij van buiten goed onderhouden lijkt (het lackwerk is nog uitstekend, en het interieur leek ook goed mee omgegaan), dan zal de motor vast ook goed zijn onderhouden... Klopt dus niks van die theorie!
Ik vertik het om op te geven... heeft al een berg geld gekost, maar er moet ooit een einde aan komen en dan moet er een leuke yougtimer cabrio over blijven waar nog vele jaren plezierig in kan worden gereden.

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 07 nov 2015, 12:02

Och, als je straks die 6-cylinder weer hoort snorren zal het snel vergeten zijn, hoop dat dat moment snel komt voor je......... :gekdoen:

lj328

Bericht door lj328 » 07 nov 2015, 21:09

Hallo David,
Je hebt in ieder geval een mooie e36, ik vind de cabrio met een hard topje schitterend om te zien :duimen:
Wat voor kleur heeft de cabrio, cosmos zwart?

Al die zaken die je met de cabrio hebt zijn erg vervelend natuurlijk maar zijn helaas altijd een risico bij de aanschaf van een gebruikte auto.
Succes en veel plezier hopelijk van deze mooie BMW :driving:

Mvg,

Luuk Jan
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot

yope

Bericht door yope » 07 nov 2015, 23:56

Erg bedankt Luuk. Ja, hij is Cosmos Zwart metallic, en heeft nagenoeg geen roest. Alleen wat oppervlakkige roest waar de ruitensproeier tank bevestigt zit, maar dat is makkelijk te verwijderen... Ga ik binnen kort doen.
Die estoril blauwe e36 van jouw is trouwens ook erg mooi... :)

lj328

Bericht door lj328 » 08 nov 2015, 16:30

Ik zie het inderdaad op de foto, als je alles nog gedemonteerd hebt kun je er in ieder geval nog goed bij om de roest even grondig te verwijderen :ja:
Ben benieuwd hoe het verder gaat met de cabrio :popcorn:
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot

yope

Bericht door yope » 08 nov 2015, 17:15

Ik houd jullie op de hoogte!

yope

Bericht door yope » 29 nov 2015, 14:07

Ondertussen weer een update:
De cylinderkop is gevlakt, en ziet er (voor mij als leek) best netjes uit. Hier een foto:
Afbeelding

De cylinders zijn opnieuw gehoond, en er zitten nieuwe zuigerveren in. Maar de motor liep niet lekker. De eerste indruk die ik kreeg was dat hij op een cylinder minder draaide: Schudden bij beetje gas geven en weinig kracht. Het advies voor het inrijden was: Rustig warm laten worden en toerental onder 3500 houden voor de eerste 3000km.
Ben eerst een keer naar huis gereden, maar ik vertrouwde de boel niet. De motor bleef beroerd lopen, en volgens mij hoort dat niet bij een net gereviseerde motor.
Dus eerst laten uitlezen om te kijken of er iets aan de ontsteking te diagnosticeren viel. Deze auto heeft een MS41 DME unit, en gaf de volgenden error codes:
  • 1 Ignition coil Cyl 2
    25 Lambda Sensor Heater -Bank 1
    55 Lambda Sensor Heater -Bank 2
    202 Lambda Regulation Bank 1 Post Cat
    203 Lambda Regulation Bank 2 Post cat
Na reset kwamen bleven de codes 25 en 55 terug komen, de rest niet. Een ding viel me meteen op, en wellicht kan iemand hier uit het forum dit verklaren: Error codes 202 en 203 hebben te maken met de lambda-sondes achter de katalysatoren, maar mijn e36 is van 1995 en heeft maar een enkele katalysator en beslist geen lambda (O2-) sensoren erachter!! Voor 1996 hadden voor hoever ik weet alle E36's 6-cylinder (zonder OBD2) alleen twee O2 (lambda) sensoren op de twee uitlaatspruitstukken, en nog geen tweede paar sensoren achter de kat. Hoe kan ik dan ooit deze foutmelding krijgen!??
De enige verklaring die ik heb, is dat de DME niet origineel bij deze auto hoort... of weet iemand anders een andere reden voor deze error codes (welke trouwens niet meer terug zijn gekomen)?

Met dit lijstje ben ik dus terug gegaan naar de automonteur. Hij had meteen een vermoeden over de oorsprong van codes 25 en 55: De lambda sondes waren met elkaar verwisseld aangesloten. Kan makkelijk gebeuren, het zijn tenslotte twee lange kabels met identieke connectoren -_-

Na omwisselen van de stekkers had de motor al weer een stuk meer kracht en liep iets beter, maar nog steeds vrij beroerd. Het schudden was ook nog niet weg. Heb de auto nu daar achtergelaten, en kreeg te horen dat de ketting nog niet goed afgesteld was. Dat wordt nu nog gemaakt. Maar hopen dat er straks de bekende soepele 6-cylinder brom terug is :s !

De saga blijf nog even doorgaan...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”