Ik heb me net al voorgesteld: viewtopic.php?f=698&t=47376
Zoals verteld, heb ik deze cabrio nu pas 2 maanden, maar ondertussen ben ik al ver onderweg in een avontuurlijke ontdekkingsreis na wat menige vorige eigenaar eraan heeft gedaan (geprutst!).
Omdat dit een showroom is, hier eerst nog een foto:

Het verhaal tot nu:
Ik heb hem gekocht bij een dealer, wat meteen betekend dat de vorige eigenaar onbekend is. Uit de historie bleek dat het al aardig wat eigenaren zijn geweest, laat staan het feit dat hij in 2001 uit Duitsland is geïmporteerd. Ik wist dus dat dit redelijk riskant kon worden, maar omdat het interieur er nog erg goed uit zag, nagenoeg geen roest te bekennen was (een plekje, inmiddels gemaakt) en hij nog goed reed, toch gekocht.
Bij aankoop was al bekend dat het cabriodak niet werkte. De aandrijvingsstang was gebroken, maar nadat ik deze heb laten lassen, werkt het dak nu weer.
Inmiddels heb ik de volgende werkzaamheden verricht:
- Grote onderhoudsbeurt, inclusief nieuwe remschijven achter, nieuwe remblokken.
- Handrem werkte amper. Doet het nu weer goed, maar blijft soms even plakken... moet nog verder onderzoeken.
- De clignoteur (tik geluid van de richtingaanwijzer) deed het niet. Dashboard computer uit elkaar gehaald en gerepareerd. Er zit een relais in voor het geluid. Dit relais en twee transistoren waren stuk. Vervangen, en hij doet het weer
- Cabrio kap aandrijvingsstang gelast.
- Zijspiegel glas vervangen door aspherische spiegels (ik houd van de extra kijkhoek).
- Bestuurdersdeur ruitmechaniek gerepareerd. Bij een vorige eigenaar werd vermoedelijk een zijraam ingegooid en de reparatie zeer ondeskundig uitgevoerd! De raamgeleiders waren met raamkit geplakt, maar dat liet los. De deurisolatie was ook niet meer aanwezig.
- Deurisolatie vervangen.
- Deurpanelen opnieuw geplakt en bevestigingsclips vernieuwd.
- Roestplek verwijdert aan de voorruit en opnieuw laten spuiten. Misschien was de zijruit niet de enige die ooit is vervangen...
- Diverse details in het interieur opgeknapt.
Op een dag wilde ik wegrijden, maar toen hoorde ik bij de start van de motor even een klap. Ik had haast, en omdat hij voor de rest goed leek te werken, ben ik weggereden. De volgende dag gekeken wat het was. Motorkap geopend, en kon het niet geloven: De ventilator-ommanteling was naar achteren gebogen, en twee vinnen van de ventilator waren ertussen klem geraakt!
Zonder enig idee hoe dit kon gebeuren, heb ik toen de ommanteling weer recht gezet en de twee verbogen vinnen van de ventilator weer recht gebogen. Dat had ik beter niet kunnen doen! Precies een week later hoorde ik op eens geklepper bij een start. Ik zette meteen de motor weer uit en toen ik ging kijken liep al het koelwater onder de motor vandaan

Verder moeten sleutelen dus...
- Nieuwe radiateur erin. Het opmerkelijke was dat de oude radiateur afkomstig was van een 318 uit 99. Hij was dus al vervangen door een onderdeel uit de sloop. Bovendien is de type nummer niet dezelfde als die bij een 320 hoort al zien ze er nagenoeg hetzelfde uit. Raadsel boven raadsel.
- Nieuwe ventilator en -ommanteling
- Nieuw thermostaat (omdat ik toch al bezig was)
- En voor de zekerheid ook meteen nieuwe waterpomp (de oude was nog van kunststof... meteen vervangen door metaal).
Hier een paar foto's ervan:
Nog het originele thermostaat uit 1995:

Waterpomp eruit:

...nieuwe erin:

Hierbij kwam nog een extra klus tussendoor: De motorkap ontgrendeling was stuk en door roest in het kabel zeer zwaar te bedienen. Om geen risico te lopen ook maar snel het kabel en de hendel vervangen.
Hiervoor moest het zijpaneel onder het dashboard eraf, en toen kwam de volgende verrassing:
Een of ander prutser (excuses voor dit grof taalgebruik) heeft de bass-luidsprekers vervangen door een ander type wat veel te groot is! Hiervoor heeft hij gewoon het plaatwerk doorgezaagd en naar binnen gebogen!!!!

Bovendien waren de speakers erg ondeskundig gemonteerd. Hier een poging deze iets beter erin te krijgen, met wat dempingsmateriaal erachter, en de nieuwe ontgrendel-mechaniek:

Na alle reparaties aan het koelsysteem opnieuw gevuld met koelvloeistof en grondig ontlucht. Alles werkt prima, maar het volgende euvel steekt al z'n nek eruit: Er komt nu af en toe witte rook uit de uitlaat!
Bij een monteur geweest, en oh ja: Een lekke koppakking!
Morgen wordt de motor uit elkaar gehaald om de koppakking te vervangen. Hopelijk is het alleen dat, en niet ook nog een gebarsten kop.
Wordt vervolgd...