Heb je trouwens zelf uitgelezen? of ergens laten doen?
groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
Dat betekent dat de lockup van de omvormer niet werkt. Dit kun je zelf even testen door naar de snelweg te rijden en de schakels te tellen in de normale "D" stand (dus niet steptronic). In totaal moet je het toerental 5 keer zien vallen.
1->2
2->3
3->4
4->5
5->Lockup
Bij 5->Lockup merk je er bijna niets van maar je raakt toch ongeveer 300 RPM kwijt. Als je dit NIET ziet gebeuren, gaat de omvormer niet in de lockup stand. Hier kun je gewoon mee doorrijden maar je maakt wat meer toeren op de snelweg en hebt 7% meer brandstofverbruik op de snelweg door omvormer slip die niet wordt weggenomen.
De oorzaak zit waarschijnlijk in het brein. Daar zit een solenoide die de vloeistofstroom naar de lockupkoppeling regelt. Als deze solenoide niet werkt, is je lockup niet goed. De EGS (Computer van de bak) meet al dat hij niet in de lockup komt te zitten.
Dank jongens, ik speel dit even door naar hem, kan hij even testen, hij is trouwens bij een specialist uitgelezen, een goede weet ik uit ervaring, en die adviseerde een spoeling te doen.
Maar aangezien hier soms wat meer kennis en vooral ervaring aanwezig is dacht ik, laat ik de vraag hier eens neer zetten
Wat vuil en slijtmateriaal dat door de jaren heen in de vloeistof is gekomen kan een solenoide inderdaad verstoppen. Het kan ook kanalen verstoppen (in dit geval dus het kanaal naar de lockup als die foutmelding correct is).
De juiste werkwijze zou zijn:
- Olie er uit
- Pan er af
- Brein er af
- Solenoides doormeten op Ohmse weerstand. Foute solenoides vervangen
- Brein terug
- Nieuw filter op brein
- Pan er op (na schoonmaken pan)
- Afvullen
Op deze wijze heb je een goede, grondige oliewissel en kun je de solenoides doormeten. Omdat het hier om een 5HP19 gaat, zorgt het verwijderen van pan en brein ervoor dat je je D/G trommel kan inspecteren. Die kan afbrokkelen. Als je al beginnende afbreuk ziet, de auto direct weg doen of reviseren.
Zo, dat laatste was ik niet van op de hoogte, ik hoop niet dat dat aan de orde is. Dank voor de uitgebreide info, hij wilde hem laten spoelen bij CRV in Veenendaal, heb hier eigenlijk wel positieve verhalen over gelezen. Iemand bekend of hun deze werkwijze hanteren ?
Hmm, zit ook wel behoorlijk prijsverschil in dacht ik, bij ZF ga je tegenwoordig over de 500 euro dacht ik en bij CRV iets van 350 euro geloof ik, persoonlijk zou ik dan toch voor ZF kiezen denk ik maar mijn neef kennende zal hij wel naar CRV gaan.