slip overbruggingskoppeling

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

slip overbruggingskoppeling

Bericht door Bart70 » 02 jun 2015, 20:07

Dit is niet voor mezelf maar voor een neef van mij, een E39 Touring 530i uit 2003 met iets van 180.000 km op de teller geloof ik.

Weet iemand wat deze meldingen ongeveer in houden ? Is een spoeling van de bak afdoende of is er waarschijnlijk meer aan de hand ?

Excuses voor de onduidelijke foto, komt van whatsapp af :

Afbeelding

loentje
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 mei 2015, 23:30

Re: slip overbruggingskoppeling

Bericht door loentje » 02 jun 2015, 22:48

misschien heb je hier iets aan:
http://www.technisch-specialist.nl/inde ... elomvormer

Heb je trouwens zelf uitgelezen? of ergens laten doen?


groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)

E34V8
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:13

Re: slip overbruggingskoppeling

Bericht door E34V8 » 02 jun 2015, 23:23

Dat betekent dat de lockup van de omvormer niet werkt. Dit kun je zelf even testen door naar de snelweg te rijden en de schakels te tellen in de normale "D" stand (dus niet steptronic). In totaal moet je het toerental 5 keer zien vallen.
1->2
2->3
3->4
4->5
5->Lockup

Bij 5->Lockup merk je er bijna niets van maar je raakt toch ongeveer 300 RPM kwijt. Als je dit NIET ziet gebeuren, gaat de omvormer niet in de lockup stand. Hier kun je gewoon mee doorrijden maar je maakt wat meer toeren op de snelweg en hebt 7% meer brandstofverbruik op de snelweg door omvormer slip die niet wordt weggenomen.

De oorzaak zit waarschijnlijk in het brein. Daar zit een solenoide die de vloeistofstroom naar de lockupkoppeling regelt. Als deze solenoide niet werkt, is je lockup niet goed. De EGS (Computer van de bak) meet al dat hij niet in de lockup komt te zitten.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: slip overbruggingskoppeling

Bericht door Bart70 » 03 jun 2015, 08:00

Dank jongens, ik speel dit even door naar hem, kan hij even testen, hij is trouwens bij een specialist uitgelezen, een goede weet ik uit ervaring, en die adviseerde een spoeling te doen.
Maar aangezien hier soms wat meer kennis en vooral ervaring aanwezig is dacht ik, laat ik de vraag hier eens neer zetten :duim:

E34V8
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:13

Re: slip overbruggingskoppeling

Bericht door E34V8 » 03 jun 2015, 19:57

Wat vuil en slijtmateriaal dat door de jaren heen in de vloeistof is gekomen kan een solenoide inderdaad verstoppen. Het kan ook kanalen verstoppen (in dit geval dus het kanaal naar de lockup als die foutmelding correct is).

De juiste werkwijze zou zijn:
- Olie er uit
- Pan er af
- Brein er af
- Solenoides doormeten op Ohmse weerstand. Foute solenoides vervangen
- Brein terug
- Nieuw filter op brein
- Pan er op (na schoonmaken pan)
- Afvullen

Op deze wijze heb je een goede, grondige oliewissel en kun je de solenoides doormeten. Omdat het hier om een 5HP19 gaat, zorgt het verwijderen van pan en brein ervoor dat je je D/G trommel kan inspecteren. Die kan afbrokkelen. Als je al beginnende afbreuk ziet, de auto direct weg doen of reviseren.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: slip overbruggingskoppeling

Bericht door Bart70 » 03 jun 2015, 20:35

Zo, dat laatste was ik niet van op de hoogte, ik hoop niet dat dat aan de orde is. Dank voor de uitgebreide info, hij wilde hem laten spoelen bij CRV in Veenendaal, heb hier eigenlijk wel positieve verhalen over gelezen. Iemand bekend of hun deze werkwijze hanteren ?

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: slip overbruggingskoppeling

Bericht door hj2 » 04 jun 2015, 13:12

Volgens mij gaat het brein bij ZF nog even in de ultrasoon, en worden zowiezo de afdichtingen op de solenoids vervangen.
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: slip overbruggingskoppeling

Bericht door Bart70 » 04 jun 2015, 13:27

Hmm, zit ook wel behoorlijk prijsverschil in dacht ik, bij ZF ga je tegenwoordig over de 500 euro dacht ik en bij CRV iets van 350 euro geloof ik, persoonlijk zou ik dan toch voor ZF kiezen denk ik maar mijn neef kennende zal hij wel naar CRV gaan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”