Na een week sludge ontdekt op oliepeilstok, niet op dop. Ook is het lampje slechtere waarden uitlaatgassen gaan branden. Afspraak gemaakt met autovriend (doet mijn onderhoud ed).
• Nieuwe olie erin gedaan + filter. Olie die eruit kwam zag er nog goed uit.
• Uitlezen foutcode: 272D: additieve mengsel aanpassing, bank 2 – werkingsgebied bereikt.
272C zelfde voor bank 1. Deze code gewist.
Na een week opeens na 10 km rijden, stilstaan bij spoorweg, enorme rook ontwikkeling uit motorkap. Temperatuurmeter goed. ANWB erbij. We dachten aan lek koelvloeistof. Maar geen lekke slang en de druk was ook goed. Probleem niet gevonden en doorgereden.
Hierna soms geen rook, maar soms ook wel weer. Bang voor lekke koppakking. Autovriend ernaar laten kijken. Kon eerst niet het probleem (rook) reproduceren. Wist alleen dat de rook onder de accu vandaan kwam. Na een tijdje de auto toeren te laten maken op gas, kwam opeens het eerste rookpluimpje. De vacuumpomp was aan het zweten. De olie drupte (volgens mij) op de uitlaat, dit veroorzaakte dus de rook. Er is een nieuwe vaccuumpomp opgekomen.

Probleem opgelost, hoopte ik, want ik wil zo graag gewoon genieten van de heerlijk rijdende BMW. Maar helaas. Dag erna weer een klein beetje rook. Ik hoopte op een restje olie. Maar de dag erna had ik het weer.
Dus soms bij stilstaan, ruik je de ‘gassen’ al in de auto, en kan de auto gaan roken.
Volgens mij heeft het hele probleem ook met het rijden op gas te maken. Het probleem was (en is) er volgens mij vooral als ik op gas rijd. Afgelopen week heb ik daarom op benzine gereden. Helaas de tweede dag ging de auto toch weer goed roken. Inmiddels al weer enkele dagen niet. Ook is het lampje in die week nog niet gaan branden.
Vandaag zelf maar eens gekeken en gevoeld en foto’s gemaakt. Naar mijn idee lekt de vacuumpomp niet.
Met mijn hand erlangs geweest en geen olie. Daarnaast (geen idee wat er zit) voelde ik wel wat olie oid.
Daarnaast gewoon alles wat vies is schoongemaakt oa olie-tank powersteering:

Heb dus wel al enkele dagen geen rook gehad en rij op benzine. Wel zag ik vanaf de onderkant een klein olie druppeltje en veel viezigheid. Zie foto.(geen idee wat het is)

Maar deze olie kan niet op een warm deel druppen en rook veroorzaken. Dit heb ik schoon gemaakt.
Ik ga vanavond nog een testrit maken op benzine. Morgen hetzelfde maar dan op gas, en daarna weer voelen of er ‘nattigheid’ is.
Mijn olie lijkt op hetzelfde niveau te blijven. Mijn koelvloeistof gaat een klein beetje op en moet ik dus bijvullen (bijna 1 liter in 1 maand).
Volgende week ga ik weer naar mijn autovriend. Ik probeer ondertussen misschien ergens achter te komen, dingen uit te sluiten.
Zou het bijvoorbeeld aan de carterventilatie kunnen liggen? Ben er nog niet achter waar deze zit.
Maar volgens mij moet er gewoon iets (anders) lekken/zweten?
Iemand ideeën?
MVG
Remco