Witte rook vanuit motorkap

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Remcokiers

Witte rook vanuit motorkap

Bericht door Remcokiers » 06 mei 2015, 17:29

Maand geleden BMW 316 uit 2003 gekocht, automaat en op gas.

Na een week sludge ontdekt op oliepeilstok, niet op dop. Ook is het lampje slechtere waarden uitlaatgassen gaan branden. Afspraak gemaakt met autovriend (doet mijn onderhoud ed).

• Nieuwe olie erin gedaan + filter. Olie die eruit kwam zag er nog goed uit.
• Uitlezen foutcode: 272D: additieve mengsel aanpassing, bank 2 – werkingsgebied bereikt.
272C zelfde voor bank 1. Deze code gewist.

Na een week opeens na 10 km rijden, stilstaan bij spoorweg, enorme rook ontwikkeling uit motorkap. Temperatuurmeter goed. ANWB erbij. We dachten aan lek koelvloeistof. Maar geen lekke slang en de druk was ook goed. Probleem niet gevonden en doorgereden.

Hierna soms geen rook, maar soms ook wel weer. Bang voor lekke koppakking. Autovriend ernaar laten kijken. Kon eerst niet het probleem (rook) reproduceren. Wist alleen dat de rook onder de accu vandaan kwam. Na een tijdje de auto toeren te laten maken op gas, kwam opeens het eerste rookpluimpje. De vacuumpomp was aan het zweten. De olie drupte (volgens mij) op de uitlaat, dit veroorzaakte dus de rook. Er is een nieuwe vaccuumpomp opgekomen.
Afbeelding

Probleem opgelost, hoopte ik, want ik wil zo graag gewoon genieten van de heerlijk rijdende BMW. Maar helaas. Dag erna weer een klein beetje rook. Ik hoopte op een restje olie. Maar de dag erna had ik het weer.
Dus soms bij stilstaan, ruik je de ‘gassen’ al in de auto, en kan de auto gaan roken.

Volgens mij heeft het hele probleem ook met het rijden op gas te maken. Het probleem was (en is) er volgens mij vooral als ik op gas rijd. Afgelopen week heb ik daarom op benzine gereden. Helaas de tweede dag ging de auto toch weer goed roken. Inmiddels al weer enkele dagen niet. Ook is het lampje in die week nog niet gaan branden.

Vandaag zelf maar eens gekeken en gevoeld en foto’s gemaakt. Naar mijn idee lekt de vacuumpomp niet.
Met mijn hand erlangs geweest en geen olie. Daarnaast (geen idee wat er zit) voelde ik wel wat olie oid.

Daarnaast gewoon alles wat vies is schoongemaakt oa olie-tank powersteering:
Afbeelding

Heb dus wel al enkele dagen geen rook gehad en rij op benzine. Wel zag ik vanaf de onderkant een klein olie druppeltje en veel viezigheid. Zie foto.(geen idee wat het is)
Afbeelding

Maar deze olie kan niet op een warm deel druppen en rook veroorzaken. Dit heb ik schoon gemaakt.

Ik ga vanavond nog een testrit maken op benzine. Morgen hetzelfde maar dan op gas, en daarna weer voelen of er ‘nattigheid’ is.
Mijn olie lijkt op hetzelfde niveau te blijven. Mijn koelvloeistof gaat een klein beetje op en moet ik dus bijvullen (bijna 1 liter in 1 maand).

Volgende week ga ik weer naar mijn autovriend. Ik probeer ondertussen misschien ergens achter te komen, dingen uit te sluiten.

Zou het bijvoorbeeld aan de carterventilatie kunnen liggen? Ben er nog niet achter waar deze zit.
Maar volgens mij moet er gewoon iets (anders) lekken/zweten?
Iemand ideeën?

MVG
Remco
Laatst gewijzigd door Remcokiers op 07 mei 2015, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Mr.Jan

Re: Witte rook vanuit motorkap

Bericht door Mr.Jan » 06 mei 2015, 20:26

Hallo Remco,

Wat naar van je problemen met de auto. De rook die je ziet is dit een flinke pluim of maar een heel klein beetje?

De sludge aan je pijlstok kan ook komen doordat de afdichting van je pijlstok niet goed afdicht waardoor er dus vocht in kan lopen, kom dit vaker tegen bij ons in de garage. Ik zou voor de zekerheid even een nieuw O-ringetje plaatsen op je pijlstok.

Nogmaals het verhaal van de rook, als ik het goed lees heb je er eigenlijk bijna alleen last van zodra je op gas gaat rijden. Is het mogelijk dat je misschien een kleine gaslekkage hebt? Dit zou eventueel ook je motormanagment lampje verklaren. Doordat even de druk weg valt i.v.m. evntuele lekkage injecteerd je injector niet genoeg in. Je lambdasonde neemt dit waar en maakt hier een melding van. wat eventueel misschien ook nog aan de hand kan zijn is dat je verdamper lekkage vertoont. hier loopt ook koelvloeistof doorheen, ook dit is een veel voorkomend probleem.

In ieder geval succes met de zoektocht, hoop dat jullie het snel vinden en je weer kan gaan genieten van je Bmw
Bmw e36 318iS -> 325i Coupé (track tool, Sold)
Bmw e39 525i Sedan (sold)
Bmw e36 318i Touring (Sold)
Bmw e46 328i Sedan (Sold)
Bmw e46 325Ci Cabrio (Sold)
Bmw e53 X5 3.0i (Sold)
Bmw e46 330i Touring (Sold)
Bmw e39 525i Fl Sedan (Daily)

Remcokiers

Bericht door Remcokiers » 07 mei 2015, 16:44

Update!

Gisteren na het schoonmaken proefrit op benzine gemaakt: geen problemen (geen rook).

Vandaag zelfde soort ritje maar dan op gas. Na eerste stop (toen motor warm was) geen problemen.
Daarna doorgereden, gestopt en daar kwam de rook! (zie foto hieronder)
Zoals te zien komt de rook onder de accu en vacuumpomp vandaan. Vacuumpomp lijkt droog.

Dus witte rook linksvoor (vanaf de voorkant bekeken),
waarschijnlijk veroorzaakt door op gas te rijden,
en waarschijnlijk klein beetje verbruik koelvloeistof.

Wie oh wie weet wat het is?
Kan het de verdamper zijn zoals in vorige bericht wordt vermeld? (waar zit deze en kan die koelvloeistof verliezen)?

Afbeelding

Zwarte driehoekige plaatje (zie foto hieronder)???
Wat is het??? (Kan het met gas rijden te maken hebben?)
Afbeelding

Supergrover

Bericht door Supergrover » 08 mei 2015, 09:15

Beste Remco,
Even reageren naar aanleiding van je PM. Je hebt mijn topic uit 2010 gevonden waarin ik een soortgelijk euvel had.

Ik had inderdaad 1 van de laatste E46's. Een 2005 316 ook op LPG.
De LPG had er bij mij totaal niks mee te maken hoor. Ik heb wel een aantal issues gehad met de auto door de jaren heen, maar aan de andere kant: hij reed elke dag 120 km en heb m een paar maanden geleden bij 300.000 km ingeruild voor een E91. Al met al was het een hele goede en fijne auto, maar niet helemaal probleemloos.

Persoonlijk vind ik het koelsysteem van de E46 matig. Ik heb een lekker radiator gehad. Die dingen gaan helemaal bol staan. Dan mag toch niet gebeuren vind ik. Twee keer een gescheurd expansietankje. Een lekkende sensor in de onderste radiatorslang en idd dat zwarte afdekplaatje achterop de motor lekte als een idioot.
Ook veel problemen gehad met de remmen (ook na complete vervanging incl klauwen), maar dat doet er nu niet toe. Al met al waren alle dingen bij elkaar na 6 jaar de reden dat het genoeg was en er wat jongers moest komen.

Hoe dan ook: ik denk dat een klein olielekje geen mega rookontwikkeling geeft. Koelvloeistof wel en je ruikt het ook meteen om de auto. Als jij het aan de voorkant hebt, dan zou ik de radiator er maar eens uithalen. Is op zich prima te doen. Ik ben in een vroeger leven 1e automonteur geweest en heb mindere auto's gezien om aan te werken (franse crap). Werken aan een BMW gaat doorgaans erg goed.
Maar mijn grootste lek was idd het plaatste achterop de motor. Het rubber vergaat helemaal op den duur. Plaatje kost nog geen 7 euro bij de dealer en het vervangen zag ik tegenop maar viel erg mee. Even ruimte maken en dan op de tast alles doen.
Ik moest hier ook even naar zoeken, omdat het pas ging lekker als de motor op temperatuur kwam. Maar dan zeikte het er ook uit, zo op de warme uitlaat. Ik kom het zo zien druppelen onder auto.

Je symptomen zijn erg gelijk. Bij een stoplicht enorme rook. Onder het rijden heb je het niet zo omdat het dan achter je verdwijnt. Dus ik zou het als ik jou was sowieso vervangen. Kost weinig en kan je veel ellende geven.
Wel achterlijk trouwens dat ze daar een nutteloos afdekkapje hebben gemonteerd, maar dat zal wel te maken hebben met de toepassing van de motor in een ander model ofzo.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Remcokiers

Bericht door Remcokiers » 08 mei 2015, 10:19

Hallo SuperGrover, :)

Bedankt voor je reactie, leuk dat je weer op het forum bent.
Handig trouwens dat je automonteur bent geweest.
Ik moet leren van alles wat ik tegenkom, ik hoop dus dat ik weinig leer ;)

Ik zit net op het forum ;) Heb dus ook net mijn BMW 316i.
Ik vind het een mooie en heerlijke auto, en wil heel graag dat ie (even) geen problemen heeft.

De witte rook vanaf de achterkant moet volgens mij ook koelvloeistof zijn.
Waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door een zwetende (olie) vacuumpomp die vervangen is.
Het probleem is er niet altijd, maar volgens mij vooral als ik op gas rijdt. (De verdamper zou dus kunnen.)
Ik zie geen vloeistof op de grond komen. Het is dus erg weinig verlies, maar wel echte rookpluimen bij stilstaan.

Maar ik concentreer me eerst op links achter bij het blok, want daar komt de rook vandaan.
Ik heb de precieze lokatie nog niet gezien. Je kan er lastig kijken: weinig ruimte en donker. En dan ontwikkelt
de rook zich waarschijnlijk op de uitlaat, terwijl er ergens anders vloeistof druppelt :gek:

Anyway.....
Ik ga zo ie zo het afdekkapje vervangen, dus daar heb ik nu eerst een paar vragen over.
Wat gebeurt er op dat gedeelte van de motor? Er komt dus blijkbaar ook koelvloeistof?

Als ik het plaatje eraf haal, gaat er dan olie of koelvloeistof lekken (bij koude motor)?
De vacuumpomp kon er zo afgehaald worden, zonder olie af te tappen.

Graag hoor ik van u! :amen:

MVG
Remco

Supergrover

Bericht door Supergrover » 08 mei 2015, 11:44

De mijne had een Vialle LPi installatie (perfect en probleemloos systeem trouwens!) en dus geen verdamper meer zoals vroeger. Daar komt dus geen koelvloeistof aan te pas. Maar wellicht heb jij een ander systeem. Kwestie van alle waterslangen volgen; dan weet je het.

Om het zwarte plaatje achterop de motor te vervangen haal je idd de vacuumpomp er af (zo gepiept). Natuurlijk eerst het stuk plaatwerk bij de paravan trouwens. Dan kun je redelijk goed bij de 4 bouten van het plaatje. Het plaatje is in het echt kleiner trouwens dan je nav bovenstaande foto in gedachten hebt ;-)
Er komt natuurlijk koelvloeistof uit (als je niveau hoog staat), want het is gewoon een koelkanaal in de cilinderkop. Het is ongeveer het hoogste punt van de motor, dus je kunt ervoor kiezen om een beetje af te tappen, zodat er bij het verwijderen van het plaatje geen kvs meer uitstroomt.

Succes!

Remcokiers

Bericht door Remcokiers » 08 mei 2015, 12:07

Hallo,

Bedankt voor je reactie!

De vacuümpomp is een paar week geleden door een vriend vervangen,
dit was ook net zo' n lastig klusje.

Nu wil ik zelf het plaatje vervangen. Ik heb de vier boutjes al gevoeld, en deze zitten niet
heel vast, dus dat moet lukken.

Maar volgens mij hoeft de vacuümpomp er niet af! Klopt dat?

Mvg
Remco

Supergrover

Bericht door Supergrover » 08 mei 2015, 12:28

Remcokiers schreef: Maar volgens mij hoeft de vacuümpomp er niet af! Klopt dat?
Nou ja, je moet het zelf weten natuurlijk. Maar hij is er zo af en zit toch behoorlijk in de weg. Ik zou het mezelf proberen zo makkelijk mogelijk te maken en het ding weghalen.

rob75

Bericht door rob75 » 08 mei 2015, 15:04

Dat zwarte plaatje is een bekend euvel bij de N42 (en afgeleiden) motoren. Het is een afdichting van het koelvloeistofkanaal in de cilinderkop. Zoals eerder geschreven, deze gaat lekken met sporadisch zichtbare rook.

Vervangen is niet moeilijk, maar wel een vervelende plaats. Je kunt de vacuumpomp weghalen, dat scheelt en de afdekking voor de verwarming. Een grote zwarte plaat . Google even op "heater bulkhead E46" voor een plaatje wat ik bedoel. Als je die weghaalt, heb je meer ruimte.

Oh ja, je moet het koelsysteem wel wat laten leeglopen, anders gebeurd dat over je handen heen terwijl je bezig bent.

Succes,
Rob

Remcokiers

Bericht door Remcokiers » 08 mei 2015, 16:28

Bedankt voor de reacties.
Volgende week dinsdag ga ik het doen!
Ik hoop echt dat het ook mijn euvel is!

Kan iemand dan ook verklaren waarom het vooral gebeurd met het op gas (G3) rijden? ( en dus niet op benzine )

Mvg
Remco

rob75

Bericht door rob75 » 08 mei 2015, 17:25

Ik denk het wel dat ik dat kan verklaren.
Het rijden op LPG zorgt voor een hogere temperatuur in de motor (verbrandingstemperatuur) en dus meer warmte afvoer door de koelvloeistof. Je krijgt dan ook eerder "zwakke" plekken die het begeven.
Hetzelfde zul je ook krijgen als je op benzine een flink stuk rijdt en dan in de stad uitkomt.

Groet,
Rob

Remcokiers

Bericht door Remcokiers » 12 mei 2015, 15:09

Afbeelding

Afbeelding

Bovenste foto: het oude afsluitklepje + 2 afgebroken schroeven
Tweede foto: de slechte pakking

Vandaag afsluitklepje vervangen.
Na ongeveer een uur had ik de koelvloeistof afgetapt, interieurfilter met de twee bakken eraf,
(vacuumpomp toch laten zitten), 4 schroeven eruit en plaatje eruit, nieuwe plaatje erin en 3 schroeven.
Bij de laatste schroef ging het fout :bang:

Allereerst 10 minuten klooien voordat deze schroef erin zat (toch net iets te weing ruimte).
Ondertussen een paar schroeven laten vallen. Ik had ook 4 nieuwe schroeven besteld, dus had er 8 in totaal.
Toen iets te enthousiast aangedraaid, en knap: kop eraf.
Dus plaatje er weer af en gelukkig kon ik het overgebleven stukje met de hand los eruit draaien.
Toen weer opnieuw, maar iets voorzichtiger (vast = vast). Maar het gebeurde weer. Het bleek 'toevallig' weer een oude schroef te zijn. Nog een keer opnieuw en toen is het gelukt. Hierdoor duurde het wel twee keer zolang.

Zoals te zien op de foto's is de pakking niet zo goed meer. Ik hoop dus dat het nut heeft gehad.
Zonet een proefrit gemaakt op gas, zonder rook. Wil nog niet zeggen dat het probleem is opgelost.
(Een week zonder rook, dan denk ik dat het heeft geholpen. ) Vanavond nog een ritje.

Hieronder: goede pakking + opstaande rand van goede pakking

Afbeelding

Afbeelding

Remcokiers

Bericht door Remcokiers » 14 mei 2015, 21:13

Probleem lijkt opgelost!
Tip van de dag: als je de vacuumpomp vervangt, vervang dan gelijk het plastic afdekplaatje!! :duimen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”