koppakking lek of ..... ??
koppakking lek of ..... ??
Beste allen,
Ik rij sinds 2 dagen in een bmw 318i e46 uit '98.
Na 2 dagen rijden heb ik vroeg in de ochtend de olie en koelvloestof gecontroleerd.
Oliepeil is goed maar koelvloeistof is wel zo goed als op. Dit heb ik wel bijgevuld. Wat mij verbaasd is dat de koude motor vrijsnel op temp. komt, stijgt niet verder. Het blijft wel mooi in het midden.
Het kachel wordt ook gewoon heet of koud. Voor de rest geen lekkages kunnen constateren.
Maar de vorige eigenaar zei wel dat de koppakking is vervangen en is afgevlakt.
Heeft iemand een idee of komt dit bekend voor??
Mvg,
Emi
Ik rij sinds 2 dagen in een bmw 318i e46 uit '98.
Na 2 dagen rijden heb ik vroeg in de ochtend de olie en koelvloestof gecontroleerd.
Oliepeil is goed maar koelvloeistof is wel zo goed als op. Dit heb ik wel bijgevuld. Wat mij verbaasd is dat de koude motor vrijsnel op temp. komt, stijgt niet verder. Het blijft wel mooi in het midden.
Het kachel wordt ook gewoon heet of koud. Voor de rest geen lekkages kunnen constateren.
Maar de vorige eigenaar zei wel dat de koppakking is vervangen en is afgevlakt.
Heeft iemand een idee of komt dit bekend voor??
Mvg,
Emi
Re: koppakking lek of ..... ??
zie je witte rook uit je uitlaat komen? zo ja, dan zal het wel de koppakking zijn.
Anders kijk je eerst of er een lek is in het koelsysteem. door middel van een druktest bijvoorbeeld
gr
Anders kijk je eerst of er een lek is in het koelsysteem. door middel van een druktest bijvoorbeeld
gr
Golf 3 1.6 VERKOCHT
Bmw e46 coupe 318ci
Bmw e46 coupe 318ci
Re: koppakking lek of ..... ??
Eeeeh, sorry ; Ik snap je probleem niet echt.
Je koelvloeistof niveau was laag, dat heb je bijgevuld. Nu word de auto gewoon warm, niet te heet en verwarming word ook gewoon warm en je hebt ook geen lekkages.
Wat is dan het probleem? Het feit dat je in eerste instantie koelvloeistof moest bijvullen?
Je koelvloeistof niveau was laag, dat heb je bijgevuld. Nu word de auto gewoon warm, niet te heet en verwarming word ook gewoon warm en je hebt ook geen lekkages.
Wat is dan het probleem? Het feit dat je in eerste instantie koelvloeistof moest bijvullen?
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!
Re: koppakking lek of ..... ??
@ voeter: Nee er komt ook geen witte rook uit de uitlaat.. Ik zal indd eerst eens even een druktest laten uitvoeren.
Bedankt voor je reactie.
@edward2: Mijn vraag is eigenlijk: is mijn koppakking lek, of zit er ergens anders een lekkage (misschien een lekkage die veel voorkomt bij e46).
gr
Bedankt voor je reactie.
@edward2: Mijn vraag is eigenlijk: is mijn koppakking lek, of zit er ergens anders een lekkage (misschien een lekkage die veel voorkomt bij e46).
gr
Re: koppakking lek of ..... ??
Er zijn diverse mogelijkheden om te constateren of een koppakking lek is:
1- controleer op sludge bij de olie
2- haal de pijlstok eruit en hou hier een aansteker bij, gaat deze dan knetteren dan zit er water bij de olie
3- zet het systeem op druk dan kun je zien of er ergens lekkage's zijn.
Meestal lekt de e46 op de volgende 2 punten:
1 het reservoir zelf
2 het aansluitelement achter op de cilinderkop, als je deze vervangt vervang dan ook meteen de slang mee die naar de kachelkraan gaat!
1- controleer op sludge bij de olie
2- haal de pijlstok eruit en hou hier een aansteker bij, gaat deze dan knetteren dan zit er water bij de olie
3- zet het systeem op druk dan kun je zien of er ergens lekkage's zijn.
Meestal lekt de e46 op de volgende 2 punten:
1 het reservoir zelf
2 het aansluitelement achter op de cilinderkop, als je deze vervangt vervang dan ook meteen de slang mee die naar de kachelkraan gaat!
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: koppakking lek of ..... ??
En de radiateur zelf gaat ook doorzakken. Daar kan ie ook op gaan lekken
Re: koppakking lek of ..... ??
@niessenxl: 1) geen olie op de sludge
2)geen geknetter op de olie pijlstok
3) moet nog op druk gezet worden
Ik zal eens even kijken op de punten of ik ergens een lekkage zie.
Bedankt!
Gr.
2)geen geknetter op de olie pijlstok
3) moet nog op druk gezet worden

Ik zal eens even kijken op de punten of ik ergens een lekkage zie.
Bedankt!
Gr.
Re: koppakking lek of ..... ??
Ik had lekkage aan de onderste slang.
Als je voor de auto staat is dat aan de rechterkant.
Maar ik moest dan ook om de 2 dagen bijvullen en later zeker nog eerder.
Moet jij ook blijven vullen of ..... ?
Als je voor de auto staat is dat aan de rechterkant.
Maar ik moest dan ook om de 2 dagen bijvullen en later zeker nog eerder.
Moet jij ook blijven vullen of ..... ?
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: koppakking lek of ..... ??
Beste emi61,
Het is niet verplicht, maar wel zo netjes, om jezelf eerst even voor te stellen in het voorsteltopic
Zie deze reaktie ook op je andere topic.
Heb je vragen over het forum, en/of hulp hierbij nodig, dan kun je altijd een van de moderators benaderen, we zullen je zo spoedig mogelijk proberen te helpen.
Het is niet verplicht, maar wel zo netjes, om jezelf eerst even voor te stellen in het voorsteltopic

Zie deze reaktie ook op je andere topic.
Heb je vragen over het forum, en/of hulp hierbij nodig, dan kun je altijd een van de moderators benaderen, we zullen je zo spoedig mogelijk proberen te helpen.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:03
Re: koppakking lek of ..... ??
wat is de kilometer stand van de auto?
bmw e46 staan erom bekend dat rond de 200000 de radiator en het koelvloeitstofexpansievat reservoir kapot gaan.
ik raad je aan te letten op resten koelvloeitstof bij het expansie van en radiator.
je zou bijvoorbeeld wat papier of doekjes bij deze onderdelen kunnen leggen en dan een stukje gaan rijden, kijken of ze ook vochtig en nat worden, dan weet je al vrij zeker dat het daar lekt.
garages die direct gaan lopen roeptoeteren over lekke koppakkingen mooi ontwijken tenzij ze goed bewijs hebben
een lekker koppakking repareren zit snel 10 uur werk in, maar bijna geen martiaal kosten waardoor het een goudmijntje word voor garages om dikke rekeningen te sturen terwijl de oorzaak slechts een expasie vat is bijvoorb eeld.
alhoewel ik wel vind dat een expansie vat van een "goed"met als bwm niet kapot mag gaan, even als een radiator met 200000 km.
bmw e46 staan erom bekend dat rond de 200000 de radiator en het koelvloeitstofexpansievat reservoir kapot gaan.
ik raad je aan te letten op resten koelvloeitstof bij het expansie van en radiator.
je zou bijvoorbeeld wat papier of doekjes bij deze onderdelen kunnen leggen en dan een stukje gaan rijden, kijken of ze ook vochtig en nat worden, dan weet je al vrij zeker dat het daar lekt.
garages die direct gaan lopen roeptoeteren over lekke koppakkingen mooi ontwijken tenzij ze goed bewijs hebben
een lekker koppakking repareren zit snel 10 uur werk in, maar bijna geen martiaal kosten waardoor het een goudmijntje word voor garages om dikke rekeningen te sturen terwijl de oorzaak slechts een expasie vat is bijvoorb eeld.
alhoewel ik wel vind dat een expansie vat van een "goed"met als bwm niet kapot mag gaan, even als een radiator met 200000 km.
Re: koppakking lek of ..... ??
toen je de auto kocht was toen het koelwaterpeil wel goed of heb je dat toen niet gecontroleerd?
Of is het gewoon dat na het vervangen van de koppaking en na het afvullen van het koelsysteem niet meer is gecontroleerd op het juiste peil?
er blijft altijd een beetje lucht in het systeem dat er na een tijdje uit is waardoor het niveau zakt. Ik zou het eerst eens een tijdje aankijken nu je bijgevuld hebt wat het niveau doet. Wat was de oorzaak dat de kop eraf moest?
Of is het gewoon dat na het vervangen van de koppaking en na het afvullen van het koelsysteem niet meer is gecontroleerd op het juiste peil?
er blijft altijd een beetje lucht in het systeem dat er na een tijdje uit is waardoor het niveau zakt. Ik zou het eerst eens een tijdje aankijken nu je bijgevuld hebt wat het niveau doet. Wat was de oorzaak dat de kop eraf moest?
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S