koppakking lek of ..... ??

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
emi61
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 dec 2014, 11:19

koppakking lek of ..... ??

Bericht door emi61 » 22 dec 2014, 11:31

Beste allen,

Ik rij sinds 2 dagen in een bmw 318i e46 uit '98.

Na 2 dagen rijden heb ik vroeg in de ochtend de olie en koelvloestof gecontroleerd.

Oliepeil is goed maar koelvloeistof is wel zo goed als op. Dit heb ik wel bijgevuld. Wat mij verbaasd is dat de koude motor vrijsnel op temp. komt, stijgt niet verder. Het blijft wel mooi in het midden.

Het kachel wordt ook gewoon heet of koud. Voor de rest geen lekkages kunnen constateren.

Maar de vorige eigenaar zei wel dat de koppakking is vervangen en is afgevlakt.

Heeft iemand een idee of komt dit bekend voor??

Mvg,

Emi

Gebruikersavatar
voeter
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 nov 2014, 15:40
Locatie: grubbenvorst

Re: koppakking lek of ..... ??

Bericht door voeter » 22 dec 2014, 16:13

zie je witte rook uit je uitlaat komen? zo ja, dan zal het wel de koppakking zijn.

Anders kijk je eerst of er een lek is in het koelsysteem. door middel van een druktest bijvoorbeeld

gr
Golf 3 1.6 VERKOCHT
Bmw e46 coupe 318ci

Gebruikersavatar
Edward2
Berichten: 507
Lid geworden op: 05 feb 2014, 22:00
Locatie: Aadorp (Overijssel)

Re: koppakking lek of ..... ??

Bericht door Edward2 » 22 dec 2014, 18:54

Eeeeh, sorry ; Ik snap je probleem niet echt.
Je koelvloeistof niveau was laag, dat heb je bijgevuld. Nu word de auto gewoon warm, niet te heet en verwarming word ook gewoon warm en je hebt ook geen lekkages.

Wat is dan het probleem? Het feit dat je in eerste instantie koelvloeistof moest bijvullen?
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!

emi61
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 dec 2014, 11:19

Re: koppakking lek of ..... ??

Bericht door emi61 » 25 dec 2014, 09:45

@ voeter: Nee er komt ook geen witte rook uit de uitlaat.. Ik zal indd eerst eens even een druktest laten uitvoeren.
Bedankt voor je reactie.

@edward2: Mijn vraag is eigenlijk: is mijn koppakking lek, of zit er ergens anders een lekkage (misschien een lekkage die veel voorkomt bij e46).

gr

Gebruikersavatar
niessenxl
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 aug 2012, 17:44

Re: koppakking lek of ..... ??

Bericht door niessenxl » 25 dec 2014, 10:15

Er zijn diverse mogelijkheden om te constateren of een koppakking lek is:
1- controleer op sludge bij de olie
2- haal de pijlstok eruit en hou hier een aansteker bij, gaat deze dan knetteren dan zit er water bij de olie
3- zet het systeem op druk dan kun je zien of er ergens lekkage's zijn.

Meestal lekt de e46 op de volgende 2 punten:
1 het reservoir zelf
2 het aansluitelement achter op de cilinderkop, als je deze vervangt vervang dan ook meteen de slang mee die naar de kachelkraan gaat!

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: koppakking lek of ..... ??

Bericht door streamline » 25 dec 2014, 12:26

En de radiateur zelf gaat ook doorzakken. Daar kan ie ook op gaan lekken

emi61
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 dec 2014, 11:19

Re: koppakking lek of ..... ??

Bericht door emi61 » 26 dec 2014, 11:56

@niessenxl: 1) geen olie op de sludge
2)geen geknetter op de olie pijlstok
3) moet nog op druk gezet worden :D

Ik zal eens even kijken op de punten of ik ergens een lekkage zie.

Bedankt!
Gr.

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: koppakking lek of ..... ??

Bericht door Tomba » 26 dec 2014, 12:01

Ik had lekkage aan de onderste slang.
Als je voor de auto staat is dat aan de rechterkant.
Maar ik moest dan ook om de 2 dagen bijvullen en later zeker nog eerder.

Moet jij ook blijven vullen of ..... ?

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: koppakking lek of ..... ??

Bericht door Bart70 » 26 dec 2014, 12:19

Beste emi61,

Het is niet verplicht, maar wel zo netjes, om jezelf eerst even voor te stellen in het voorsteltopic :duim:

Zie deze reaktie ook op je andere topic.

Heb je vragen over het forum, en/of hulp hierbij nodig, dan kun je altijd een van de moderators benaderen, we zullen je zo spoedig mogelijk proberen te helpen.

blauwzakjecrack
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:03

Re: koppakking lek of ..... ??

Bericht door blauwzakjecrack » 03 jan 2015, 01:50

wat is de kilometer stand van de auto?

bmw e46 staan erom bekend dat rond de 200000 de radiator en het koelvloeitstofexpansievat reservoir kapot gaan.

ik raad je aan te letten op resten koelvloeitstof bij het expansie van en radiator.
je zou bijvoorbeeld wat papier of doekjes bij deze onderdelen kunnen leggen en dan een stukje gaan rijden, kijken of ze ook vochtig en nat worden, dan weet je al vrij zeker dat het daar lekt.

garages die direct gaan lopen roeptoeteren over lekke koppakkingen mooi ontwijken tenzij ze goed bewijs hebben
een lekker koppakking repareren zit snel 10 uur werk in, maar bijna geen martiaal kosten waardoor het een goudmijntje word voor garages om dikke rekeningen te sturen terwijl de oorzaak slechts een expasie vat is bijvoorb eeld.

alhoewel ik wel vind dat een expansie vat van een "goed"met als bwm niet kapot mag gaan, even als een radiator met 200000 km.

bmweetje3
Berichten: 193
Lid geworden op: 25 jan 2009, 18:19
Locatie: Velden

Re: koppakking lek of ..... ??

Bericht door bmweetje3 » 03 jan 2015, 17:07

toen je de auto kocht was toen het koelwaterpeil wel goed of heb je dat toen niet gecontroleerd?
Of is het gewoon dat na het vervangen van de koppaking en na het afvullen van het koelsysteem niet meer is gecontroleerd op het juiste peil?
er blijft altijd een beetje lucht in het systeem dat er na een tijdje uit is waardoor het niveau zakt. Ik zou het eerst eens een tijdje aankijken nu je bijgevuld hebt wat het niveau doet. Wat was de oorzaak dat de kop eraf moest?
E61 545 N62
BMW K1300S

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”