Wisselende motor temperatuur
- lekkerwijf1
Re: Wisselende motor temperatuur
Maargoed dat je een foto plaatsde van je km-stand. Anders had je er misschien nog mee gereden 
Ik kan een ervaring toevoegen.
VOOR vervangen van de thermostaten
Auto wordt niet warmer dan 70-73gr en bereikt dit heel traag.
NA vervangen van alleen de EGR thermostaat.
Auto wordt snel +/- 80gr maar niet warmer.
Voor diegene die dit nog niet bekeken heeft.
ELKE BMW 6 CYLINDER DIESEL (misschien de 4 cylinder ook maar hier ben ik minder op de hoogte van) HEEFT DIT. EN DIT WORD NIET ONTDEKT BIJ HET ONDERHOUD.
GEVOLG : ROETFILTER RAAKT VERSTOPT DAAR DE REGENERATIE NIET/BIJNA NIET GEBEURT (PAS BIJ + 70°C) , EN DE MOTOR SLIJT EXTRA WEGENS TE KOUD DRAAIEN.
VOOR vervangen van de thermostaten
Auto wordt niet warmer dan 70-73gr en bereikt dit heel traag.
NA vervangen van alleen de EGR thermostaat.
Auto wordt snel +/- 80gr maar niet warmer.
Voor diegene die dit nog niet bekeken heeft.
ELKE BMW 6 CYLINDER DIESEL (misschien de 4 cylinder ook maar hier ben ik minder op de hoogte van) HEEFT DIT. EN DIT WORD NIET ONTDEKT BIJ HET ONDERHOUD.
GEVOLG : ROETFILTER RAAKT VERSTOPT DAAR DE REGENERATIE NIET/BIJNA NIET GEBEURT (PAS BIJ + 70°C) , EN DE MOTOR SLIJT EXTRA WEGENS TE KOUD DRAAIEN.
Laatst gewijzigd door tom_il op 11 dec 2014, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
@Bart70: yep 
@lekkerwijf1: wellicht wel ja
@tom_il: goeie toevoeging
.
Inderdaad ik vraag me af hoeveel er wel niet rondrijden met dit probleem, misschien wel 8 op de 10 aangezien de meeste niet op dit forum zitten
.
@lekkerwijf1: wellicht wel ja
@tom_il: goeie toevoeging
Inderdaad ik vraag me af hoeveel er wel niet rondrijden met dit probleem, misschien wel 8 op de 10 aangezien de meeste niet op dit forum zitten
Wat ik ook merkte was dat de motor stiller, mooier en lekkerder liep bij de juiste, lees hogere, temperatuur. Ook merkte ik direct dat de versnellingsbak soepeler schakelde, dus met minder schokken.
E61 535d Titan Silber M pakket, DPF leeg, EGR uit en 360pk en 720NM
-
fuseekogel
Weet iemand hoeveel streepjes er moeten blijven staan voor de juiste temperatuur? Staat hier wel een foto, maar de schaalverdeling is anders dan bij mij?
Bij mij blijven er op bedrijfstemperatuur altijd drie streepjes over, maar ik zie nu dat jij een diesel hebt dus weet niet of hier nog verschil in zit voor wat betreft de streepjes.
-
fuseekogel
Klopt, ik blijf 1 streepje boven de 4500 TPM (dus eigenlijk 4400) soms in een dolle bui wordt hij iets warmer..
Vrees dat ik dat geheime menu in moet.. at is dat omslachtig zeg..
Sowieso kansloos geen tempratuurmeter
Vrees dat ik dat geheime menu in moet.. at is dat omslachtig zeg..
Sowieso kansloos geen tempratuurmeter
Ik ben bang dat die van jou ook te koud word Fuseekogel. Bij mij staat hij nu op 2/3 streepjes onder de 4500 TPM (dus zeg 4700/4800). Ik heb weliswaar een 530D dus wellicht zit daar wel verschil in, zag bij een 535D dat die soms ook maar 2/3 streepjes over houd.
Maat van me rijdt ook een 525D uit 2007 en daar staat hij ook 1 a 2 streepjes boven de 4500 TPM. Die van hem word maar 60gr :S.
Zeker kansloos dat er geen normale temperatuur meter in zit!!
Maat van me rijdt ook een 525D uit 2007 en daar staat hij ook 1 a 2 streepjes boven de 4500 TPM. Die van hem word maar 60gr :S.
Zeker kansloos dat er geen normale temperatuur meter in zit!!
Ook een 525d uit 2007 , er blijven een 8 tal streepjes over, 1 a 2 onder de 4500. Hij gaat mooi op 90°C .
Die streepjes hangen af van welk type motor je hebt.
Menuutje is eenvoudig eens je het wat onder de knie heb, ik roep het zefs op al rijdend.
Die streepjes hangen af van welk type motor je hebt.
Menuutje is eenvoudig eens je het wat onder de knie heb, ik roep het zefs op al rijdend.
525d E61 2007 pre-LCI
-
fuseekogel
Nou maar even gekeken op dat geheime menu, na 15 min snelweg is dit de score;

Als ik de motor onbelast laat draaien met 3000 r/pm komt dit eruit;

Je ziet het een beetje slecht maar er staat 90 graden.
Wat zou dat gaan kosten beide thermostaten...? Wellicht ook in Utrecht, met gelijk de APK...

Als ik de motor onbelast laat draaien met 3000 r/pm komt dit eruit;

Je ziet het een beetje slecht maar er staat 90 graden.
Wat zou dat gaan kosten beide thermostaten...? Wellicht ook in Utrecht, met gelijk de APK...
De temp (en streepjes) op de 2e foto is gewoon goed. Wellicht dat het bij jou langer duurt voordat hij 90gr is? Dan zou ik eens beginnen met de EGR thermostaat. Ik was 71 euro kwijt bij Gijsbertsen in Odijk (bij Utrecht).
Voor beiden thermostaten was ik in het totaal 280 euro kwijt, kan ik er in ieder geval weer een tijd tegen
.
Voor beiden thermostaten was ik in het totaal 280 euro kwijt, kan ik er in ieder geval weer een tijd tegen
heb je deze zelf erin gezet of de garage?Quadrantz schreef:De temp (en streepjes) op de 2e foto is gewoon goed. Wellicht dat het bij jou langer duurt voordat hij 90gr is? Dan zou ik eens beginnen met de EGR thermostaat. Ik was 71 euro kwijt bij Gijsbertsen in Odijk (bij Utrecht).
Voor beiden thermostaten was ik in het totaal 280 euro kwijt, kan ik er in ieder geval weer een tijd tegen.
Garage, EGR thermostaat was 50 euro.
Hoofdthermostaat was iets van 70 euro maar een stuk meer werk om te vervangen.
Hoofdthermostaat was iets van 70 euro maar een stuk meer werk om te vervangen.
ahja ik dacht al , voor onderdelen alleen was 280 echt wel teveel.
maar ik heb ze beide zelf vervangen en de hoofdthermostaat is goed zelf te doen.
maar ik heb ze beide zelf vervangen en de hoofdthermostaat is goed zelf te doen.