H7 L.E.D.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
PIR3lly

Re: H7 L.E.D.

Bericht door PIR3lly » 23 feb 2012, 09:58

Ik heb gisteren even geshopped op ebay en een paar led mistlampen gekocht. Over een paar weekjes heb ik dan een aantal hb4 lampjes, waaronder een 68 led, een 120 led, een 6w high power led en een met een cree led van bijna 7w. Zal dan eens een vergelijk maken en hier plaatsen...

richardcab

Bericht door richardcab » 23 feb 2012, 10:27

ik heb ze er bij mij ook in gezet,lichtopbrengst is nihil maar daardoor te gebruiken als daglichten .lijkt me sterkt dat ik zal worden aangehouden daar enige andere merken ook mistlampen als dagrijverlichting gebruiken.

Afbeelding
[url]http://www.mijnalbum.nl/Album=IQAFAZMA[/url]

aaroenz0r

Bericht door aaroenz0r » 23 feb 2012, 12:15

Mooi kenteken, hahaha :rolf:

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 23 feb 2012, 22:00

PIR3lly schreef:In je mistlampen zou geen afkeur moeten zijn volgens mij. Ik rijd er al 3 jaar mee en nog nooit apk problemen gehad.

De enige optie die misschien wel werkt voor groot licht zijn de high power (cree) leds van 6 tot 7,5W. Zijn een stuk duurder, maar die schijnen wel feller te zijn dan halogeen lampen...
Toch is het normaal dat je afkeur krijgt met led.
Is ook met xenon in een niet OEM xenon unit, mag officieel ook niet.
Zou veel strenger naar gekeken moeten worden.
Ik heb niks tegen xenon, wel tegen retrofit

In een gewone halogeen unit, mist of koplamp hoort volgens de wet nu eenmaal halogeen.
Heeft te maken met brandpunt van de lamp en de reflector.
En logisch ook, kijk maar een rond, de meeste hebben landingsbaan verlichting in hun auto geprutst.
Liefst nog blauwer dan blauw :bang:

En ja.... als het lichtbeeld verkeerd is, is het meestal zwaar irritant voor je medeweggebruikers.
Hou het gewoon origineel en niet "ziet er ruig uit op de foto" :gek:

Ik lijk misschien een zeikerd, maar klooien met verlichting is gewoon irritant voor tegenliggers.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 23 feb 2012, 23:39

Ik heb even wat info na zitten pluizen op het net mbt apk keuringseisen. Led hoeft geen afkeur te zijn en mag gewoon gebruikt worden, mits het lichtbeeld maar niet vertekend is (zie hier: http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... erlichting" onclick="window.open(this.href);return false;).
Afhankelijk van het soort led, kan het dus wel of niet afkeur zijn. Hoewel ik wel moet zeggen dat je met de meeste leds toch wel een ander lichtbeeld krijgt.

Nu is het zo dat mistlampen toch niet aan mogen staan als er geen mist is. Dus zou je ook geen last moeten hebben van een verkeerd lichtbeeld. Ook zijn de goedkope leds zo zwak dat zelfs als ze aanstaan, je er zeker niet door verblind zult worden.

Er komen steeds meer auto's met led verlichting op de markt, dus ik denk dat de apk keuringseisen hier ook in mee zullen groeien.

Leds in je kentekenplaat verlichting mag overigens ook gewoon. Als het licht maar wit is en niet naar achteren straalt.

aaroenz0r

Bericht door aaroenz0r » 24 feb 2012, 00:17

Probleem is volgens mij dat een led-unit bestaat uit veel kleine ledjes, die allemaal een andere kant opstralen? Keurmeester mompelde dat het lichtbeeld niet klopt.

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 06 mar 2012, 11:52

Vandaag al de bestelde leds binnen gekregen en eens wat getest. Jammer genoeg nog bij dachtlicht, dus foto's van de leds zijn niet echt gelukt.
Hier het lijstje:
Afbeelding
Gegevens en prijs per twee stuks:
1) 68 smd led, ± €6,50
2) 120 smd led, ± €7,50
3) high power 6W led, ±15,-
4) CREE led totaal 7W, ±34,-

Nr.1 en 2 zijn de standaard led mistlampjes die je vaak tegenkomt. Lekker goedkoop en geeft een mooie kleur. Verder niet heel erg fel. De 120 led is wel een stukje feller dan de 68 led. Door het grote aantal leds is hij wel wat dikker en paste daarom maar netaan in mijn mistlampen. Voor prijs kwaliteit kun je hiervan het beste de 120 led versie nemen.
Nr.3 is van een veel betere kwaliteit. Er zit een nette alu heatsink omheen en de leds zijn super fel. Pasvorm perfect en ze voelen een stuk steviger aan als nr.1 en 2.
Van nr.4 had ik de hoogste verwachtingen. Er zit een 5W CREE led op de bovenkant met een lens en dan nog eens 12 smd leds per lampje langs de rand (totaal 7W). Echter voelde de lamp een stuk minder stevig aan als nr 3 en was bij beide het lensje al vrij snel los (zat maar op 2 plaatsen gelijmd). Deze dus weer even goed vast gezet. De kop is zo dik dat deze net niet in de bmw mistlamp paste, dus even met een schuurpapiertje de binnenkant iets groter gemaakt, daarna ging het wel.
Ook het afsluitende rubbertje was op twee plaatsen te dik, zodat hij nog steeds niet in mijn mistlamp ging. Ik kwam erachter dat op deze plaatsen er nog plastic onder het rubbertje zat van de mal. Dus ook dit even weg gehaald. Na dit alles paste hij perfect, maar viel de licht opbrengst me ook nog wat tegen. Wel heel fel, maar het leek minder fel dan nr.3 en ook kwam de kleur niet geheel overeen met mijn umnitza ringen.

Ik moet nog even kijken hoe het lichtbeeld bij nacht is, maar al met al was ik het meest teleur gesteld in de cree leds. Voor die prijs had ik toch wel wat meer verwacht. Als ik nu weer zou moeten kiezen, dan zeker de high power leds (nr.3). Deze zitten er bij mij nu dan ook in. De rest gaat waarschijnlijk in de verkoop, maar eerst even bij nacht testen. Misschien komen de cree's er dan wel heel goed uit ;)

Hieronder even de foto's die ik gemaakt heb bij daglicht. Het is moeilijk te zien, maar als je goed kijkt zie je wel de verschillen in felheid. Qua kleur is het moeilijk te zien. Door lichtinval in de garage lijkt de linker lamp op de foto wat minder wit. Dit is in het echt niet altijd het geval:
Spoiler: Laat zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”