Kacheltemperatuur gelijk aan toerental motor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Schorpioentje

Kacheltemperatuur gelijk aan toerental motor

Bericht door Schorpioentje » 27 jan 2012, 15:53

Beste Allemaal,

Al sinds enige tijd een "stille lezer / bewonderaar" van dit forum. En nu is het eindelijk daar dat ik mijn first post mag doen!

Vorige week merkte ik dat mijn kachel het niet maar af en toe deed. Hij werd eigenlijk alleen warm als de auto optrok en zodra ik met constante snelheid ging rijden dan bleef de tempratuur welliswaar constant maar niet warm (ingesteld op 32 en ik denk dat de warme lucht een tempratuur had van ongeveer 20). Einde vorige week werd hij bijna niet meer warm.

Na veel doorgespit te hebben toch maar de kachelweerstand vervangen (dank voor alle info btw). Nu is het probleem iets opgelost, in de zin van:

1. Het is sowieso warmer dan eerst (ook bij constant toerental)
2. Bij stationair draaien van de motor komt er koude lucht uit de ventilatoren (ook bij tempratuurstand 32)

Aangezien het nu echt wel een beetje koud begint te worden zo ik dit graag gemaakt hebben.

Enkele andere weetjes:

1. Motor word wel normaal warm
2. Temperatuur van de motor is constant (blijft mooi in het midden staan)
3. Koelvloeistof peil was goed
4. Geen fout meldingen op display
5. Het lijkt wel of de tempratuur meestijgt en daalt gelijk aan het toerental van de motor (hoe hoger het toerental, hoe hoger de tempratuur)
6. Instellingen zoals clima, airco, interne lucht e.d. lijken geen invloed te hebben (bij clima op 32 blijft hij blazen maar dan koude lucht)
7. Kachel motor werkt prima (handmatig kan ik alle standen van de blower instellen)

Daarnaast heb ik toch (op advies dealer) radiator doorgespoeld met leidingwater, afgevuld met koelvloeistof en ontlucht. Probleem helaas nog steeds aanwezig.

Hieronder 2 fotos van mijn radiator / slangen:

Afbeelding
Afbeelding

Groen: Wordt heet (zoals normaal volgens mij)
Rood: Wordt redelijk warm maar zeker niet zo warm als groen (zoals normaal volgens mij)
Oranje: Blijft redelijk koud (niet ijskoud maar zeker kouder dan rood)

Buiten het feit dat ik op zoek ben naar een oplossing van het probleem: Waar dienen de slangen voor waar de oranje peil bij staat?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Groetjes,

Dennis

crossfire

Re: Kacheltemperatuur gelijk aan toerental motor

Bericht door crossfire » 27 jan 2012, 16:58

oranje is de airco...
denk de thermostaat maar dan zou je temperatuur ook niet precies in het midden moeten staan...
word rood ook al warm als je een paar kilometer hebt gereden(want dan is de auto nog niet op bedrijfstemperatuur is... dan zal dat duiden op een kapotte thermostaat, want die gaat pas open bij 90graden)
en duktape om je pompje vast te zetten??? :X

Schorpioentje

Bericht door Schorpioentje » 27 jan 2012, 17:41

Aha ok cool! Logisch dat die niet koud worden :-)

Nu is de auto nog redelijk warm maar morgenochtend zal ik dat even checken. Ik ga er zelf niet van uit dat dit het kan zijn omdat de motor normaal op tempratuur komt en daar ook netjes blijft staan (ongeacht rustig gebruik of wat harder het gas intrappen). Volgens de dealer zit het wel in het koelsysteem (waterpomp, thermostaat, koppakking, etc.) maar omdat ik geen verlies van koelvloeistof heb kan ik bijna niet geloven dat dat het geval is. Iemand anders nog ideeen / opmerkingen?

Voor degene die een thermostaat wil vervangen kan ik deze walkthrough aanraden!
http://www.bokchoys.com/differential/diy_thermostat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En idd ducktape om het pompje vast te zetten, indien ik dat niet doe dan lekt hij vloeistof en dit was een goede oplossing :-) wist trouwens dat iemand hier een opmerking over ging maken, shame on me als beamer fan!

crossfire

Bericht door crossfire » 27 jan 2012, 19:08

misschien is de waterpomp aan het doodgaan,
hoe meer toeren hoe meer druk natuurlijk...

AlexS

Bericht door AlexS » 27 jan 2012, 19:40

ik moet zeggen dat de waterpomp ook t eerste is waaraan ik denk. Of een defecte kachelkraan als dat er nog inzit.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

crossfire

Bericht door crossfire » 27 jan 2012, 19:56

maar dat hij dan reageert op het toerental..?

AlexS

Bericht door AlexS » 27 jan 2012, 21:41

Hij kan op zijn 'laatste tandjes' werken of in extreme gevallen gaat het water circuleren op temperatuur. Hoe hoger de belasting, des te hoger de watertemperatuur (omdat de pomp niet circuleert) waardoor je een automatische maar beperkte circulatie krijgt.

Of bedoelde je de kachelkraan, dan kan ik t ook lastiger verklaren.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 27 jan 2012, 22:59

Als je toch bezig bent, check dan ook even de staat van je radiator, deze kun je makkelijk bekijken als je de plastic onderplaat los haalt. Bij mijn auto was deze namelijk helemaal doorgezakt. Het is wel zo handig, als je nu toch bezig ben met vervangen, om meteen alles mee te pakken wat nodig is!

crossfire

Bericht door crossfire » 28 jan 2012, 11:09

AlexS schreef:Hij kan op zijn 'laatste tandjes' werken of in extreme gevallen gaat het water circuleren op temperatuur. Hoe hoger de belasting, des te hoger de watertemperatuur (omdat de pomp niet circuleert) waardoor je een automatische maar beperkte circulatie krijgt.

Of bedoelde je de kachelkraan, dan kan ik t ook lastiger verklaren.
kachelkraan ja :P

Schorpioentje

Bericht door Schorpioentje » 28 jan 2012, 11:57

Ik heb net even internet gechecked hoe een waterpomp te vervangen

(ik kan een ieder deze walkthrough aanraden (http://www.bokchoys.com/differential/diy_water_pump.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) maar dit is voor een beginner (zoals ik) echt geen doen. Kent iemand wellicht een adresje in Amsterdam (liefst omgeving buitenveldert) die mij hierbij zou kunnen helpen?

Super dank!

Schorpioentje

Bericht door Schorpioentje » 13 feb 2012, 17:02

Even een update voor degene die dit nog later zouden lezen. Bij de garage is de thermosstaat vervangen maar hier bleek het niet aan te liggen. Men zei tegen mij dat de waterpomp ook nog functioneerde maar dat er iets mis was met de kachelkraan. Uiteindelijk hebben ze daar iets meegedaan waardoor ik in ieder geval weer warme lucht had maar daarna kwam er alleen maar warme lucht uit.
Via winparts.nl een 2ehands kachelkraan gekocht en deze zelf gemonteerd en alles deed het weer naar behoren!

Dank in ieder geval voor al jullie hulp en input!

Groetjes,

Dennis

AlexS

Bericht door AlexS » 13 feb 2012, 21:26

Superbedankt voor je reaktie met de oplossing.. hiermee help je mogelijk weer een volgende pechvogel! :duimen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”