Trilling rond de achteras

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
kaakster

Trilling rond de achteras

Bericht door kaakster » 03 jun 2011, 18:31

Hallo mijn naam is Willem Withoud, en ben nieuw op dit forum.

Ik heb sinds kort een bmw E36 325 gekocht, zeer fijne auto ik kon hem voor een zeer mooi bedrag kopen omdat de rubbers van de achter draag armen der uit lagen. Voor een aanzienlijk bedrag laten maken bij een garage. Toen was alles helemaal oke reed zeer lekker had hem uit laten lijnen enz gwn top auto. 2 weken later merk ik dat me wiel lager ze beste tijd heeft gehad, en zeer kort daarna is er 1 of andere trilling gekomen niet normaal. Als ik weg rij tot de 2000 toeren ongeveer is der niks aan de hand, maar dan het lijkt wel of me aandrijf as los zit ofzo, het trilt heel erg en je hoort ook tok tok tok tok. Heb hem opgekrikt en aan me aandrijf assen gevoelt, eerste instantie dacht ik dat dat het was omdat ik hem behoorlijk van links naar rechts kon bewegen, maar de andere kant heeft het zelfde, dus dat hoort zo toch? -_- sorry ik moet nog veel leren over bmw gehe. Maar wat me ook opviel is dat als ik rijd het lijkt of het van de passagiers kant komt, nou reed mijn vriendin laatst dacht ik verrek zeg nou lijkt het wel van de andere kant te komen. Dus ik dacht misschien ervaar ik dat zo omdat het precies in het midden is, misschien me cardanas? Maar lijkt me ook weer zo onwaarschijnlijk dat kan haast niet stuk gaan. Nou vroeg ik laatst al aan iemand wat het kon zijn die zei me wiel lager. Maar dat lijkt me zo onwaarschijnlijk het is echt zeer extreem. Of misschien het koppel stuk aan het uiteinde van me aandrijf as, die me as dus verbind met me dif. Het is waarschijnlijk 1 van deze onderdelen maar het is voor mij dus gokken wat het is. Ik hoop dat iemand dit herkent en me kan helpen zou het zeer op prijs stellen.

Gegroet
Willem Withoud

benmaassen

Re: Trilling rond de achteras

Bericht door benmaassen » 03 jun 2011, 18:52

Zou het je hardyschijf kunnen zijn?
BMW = Best Most Wanted
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

E36 325i cabrio,

kaakster

Bericht door kaakster » 03 jun 2011, 19:19

Ik wist me god niet wat het was haha, maar heb het even opgezocht op google en ik ga het meteen even cheken hehe.

kaakster

Bericht door kaakster » 04 jun 2011, 14:07

Het is dus inderdaad de hardy schijf net even bij een garage geweest, even op de brug geweest de scheuren zitten der in. Hartstikke bedankt voor de goude tip ben in 1 x goed hehe ;)

benmaassen

Bericht door benmaassen » 05 jun 2011, 11:25

:-) , bekend kwaaltje.

Mooi voor je dat het gemaakt is! :duim:
Wat heeft het maken je gekost?

grt,
Ben
BMW = Best Most Wanted
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

E36 325i cabrio,

U-car

Bericht door U-car » 05 jun 2011, 14:03

Als je je hardyschijf laat vervangen, laat dan ook gelijk de aslager vervangen van je aandrijfas. Kost rond de 40 euro.
Alles ligt dan toch los, dus de monteur kan er gelijk makkelijk bij.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

RamonBerg

Bericht door RamonBerg » 17 nov 2011, 17:41

Mijn Hardyschijf was ook aan zijn einde. Dus ik had ook last van trillingen, het is het meest voelbaar als ik rond de 100km/h rijd. Nu heb ik van het weekend me hardyschijf vervangen maar de trilling is nogsteeds niet weg (wel minder). Ook trilt er iets bij het terug schakelen, heel even als ik me koppeling op laat komen. Mijn wiellagers zijn nog goed dus daar kan het niet aan liggen. Heeft er nog iemand en idee?

Alvast bedankt!

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 17 nov 2011, 18:11

Wat U-car al vermelde

Als je je hardyschijf laat vervangen, laat dan ook gelijk de aslager vervangen van je aandrijfas. Kost rond de 40 euro.
Alles ligt dan toch los, dus de monteur kan er gelijk makkelijk bij.

Want gezien je beschrijving is het echt je Centrale steunlager ook wel middenaslager genoemd..
Deze zit in een rubberen omhulsing en deze zal stuk zijn..

Bmw onderdeel nummer:

tot bouwjaar 12 /94 : nr 2612 1 229 089 (schakelbak)
vanaf bouwjaar 12/94 nr : 2612 1 226 731 (automaat en schakelbak)
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

RamonBerg

Bericht door RamonBerg » 17 nov 2011, 18:32

Oke bedankt. En ik wou deze gelijk mee vervangen alleen was deze niet meer opvoorraad en aangezien ik morgen op vakantie ga heb ik besloten eerst de hardyschijf te vervangen. Kan het kwaad om met een versleten lager te blijven rijden?

RamonBerg

Bericht door RamonBerg » 16 dec 2011, 22:58

Hallo,

Inmiddels is ook de middenaslager vervangen. Helaas is de trilling nog niet weg (wel minder)

De problemen zijn nu:

- Hele korte trilling bij optrekken uit stilstand (Alleen bij langzaam optrekken)
- Trilling bij het terug schakelen
- Trilling bij 80-100 km/h
- Bij langzaam file rijden het gevoel dan mijn auto schommelt (het zelfde effect als de ribbels op de weg bij sommige stoplichten)

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn of in welke richting ik moet gaan zoek?

Wiellagers zijn nog goed, banden zijn gebalanceerd en velgen zijn voor zover ik weet recht.

Ben benieuwd!

Groeten

Beens1

Bericht door Beens1 » 16 dec 2011, 23:49

In het gekste geval zou het zelfs nog aan een 'misvormde' band kunnen liggen. Daar zit ook altijd wel wat onbalans in, die vaak kan worden weggebalanceerd.
Je zou ook nog kunnen proberen de banden te laten balanceren aan je wagen.
Aan de andere kant ga je dan toch afvragen of er niet een slag in één van je wielen zit.

Aron

Bericht door Aron » 17 dec 2011, 01:14

:stupid: Compleet eens met hierboven..

RamonBerg

Bericht door RamonBerg » 17 dec 2011, 10:54

Ik ga binnenkort met de garage al me banden even bekijken. ;)
Maar dit kan volgens mij alleen de trilling tijdens het rijden veroorzaken.

De trilling bij het optrekken en terug schakelen kan daardoor niet veroorzaakt worden lijkt mij?

jkrd

Bericht door jkrd » 21 dec 2011, 13:15

misschien je differentieel ofwel de klok

kost wel wat tijd gemiddeld 100euro op de sloop voor diif

goed kijken of je voor 4 of 6 cylinder aandrijving dit onderdeel nodig bent

gr

RamonBerg

Bericht door RamonBerg » 25 dec 2011, 12:27

Aan mijn diff zat ik ook al te denken. Ik had hiervoor namelijk een Manta A die ook erge trilling had bij de achteras. Dit kwam door speling op de sateliettandwielen.
Aangezien ik bij het optrekken een tik (ijzer op ijzer) hoor rond mijn achteras zou dit diff wel eens de zelfde slijtage kunnen hebben. Daar zou ook de trilling bij het optrekken wel eens vandaan kunnen komen. Weet iemand misschien hoe je kan zien of je diff teveel speling heeft? Zonder deze open te schroeven.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”