Piep in de motor bij een koude start

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
paulbrs

Re: Piep in de motor bij een koude start

Bericht door paulbrs » 20 sep 2011, 20:13

Vandaag afgesproken dat mijn auto op 06 oktober a.s. weer naar de dealer teruggaat om de piep nu eens en voor altijd te verhelpen. Het valt gelukkig nog steeds onder de BOVAG garantie. Ik zal het resultaat dan ook posten.
Bimmer Nestor!

bofkont

Bericht door bofkont » 20 sep 2011, 20:58

Wou net zeggen valt idd gewoon onder de bovaggarantie, ook een auto van 7 jaar hoort niet te piepen, en helemaal een bmw niet.

Mooie dikke coupe btw, heb even gekeken in je foto gallerij :duimen:
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

beamerarie

Bericht door beamerarie » 03 okt 2011, 08:17

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst,

ik heb hetzelfde (320i e46 2001), bij het starten in de ochtend hoor je een piep die na een kort tijdje verdwijnt,

ook is het zo dat als ik gas geef en dus toeren maak het geluid verdwijnt, je hoort dan alleen nog dat mooie zoefende bmw geluid (heb jij dat ook?), bij gas los en stationair komt de piep weer terug, nogmaals, de piep is weg na een halve tot een minuut,

gr Arie

beamerarie

Bericht door beamerarie » 03 okt 2011, 08:18

Oh ja, de piep klinkt op zich niet verontrustend, het is meer dat je niet wilt dat je vette bmw klinkt als een oude starlet met een losse v-snaar

beamerarie

Bericht door beamerarie » 03 okt 2011, 08:27

ik was nog wat verder aan het zoeken, en kwam op deze website:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=178170" onclick="window.open(this.href);return false;

het onderstaande filmpje tegen:

mijn geluid is identiek hieraan (dat van jou ook?)

conclusie van dit bericht is
Bleek inderdaad een kapotte spanrol te zijn. Deze was nogal roestig van binnen en veroorzaakte het geluid. Bedankt voor de reacties.
iemand enig idee hoeveel het kost om de spanrol te laten vervangen?

mvg Arie

paulbrs

Bericht door paulbrs » 03 okt 2011, 09:11

Bedankt Beamerarie, dit is precies hetzelfde geluid als dat in mijn motor. Bij mij is een spanrol vervangen en het geluid werd minder, maar was niet helemaal weg, dus ik denk dat ook de andere spanrol vervangen zal moeten worden. Ik heb jouw link doorgestuurd naar de dealer waar ik mijn BMW heb gekocht en bij wie ik a.s. donderdag weerlangs ga. En natuurlijk hoop ik dat die piep dan na 5 maanden eindelijk eruit is.
Bimmer Nestor!

beamerarie

Bericht door beamerarie » 03 okt 2011, 09:28

ik hoop het ook voor je, succes

paulbrs

Bericht door paulbrs » 03 okt 2011, 09:32

Zal het resultaat , hopelijk positief, hier posten gewoon optimistisch blijven. Nogmaals hartelijk dank voor het speurwerk en de tip.
Bimmer Nestor!

paulbrs

Bericht door paulbrs » 03 okt 2011, 20:51

O ja Beamerarie je vroeg wat een spanrol kost. Kort geleden heb ik een spanrol en de waterpomp laten vernieuwen. De spanrol kostte Eur. 51,50 en het arbeidsloon voor spanrol EN waterpomp was Eur. 109,50. Beide bedragen zijn excl. 19% BTW. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Zou trouwens wel alle rollen na laten kijken.
Bimmer Nestor!

jassperr

Bericht door jassperr » 04 okt 2011, 11:45

ik heb dat gepiep in mijn auto ook gehad alleen 's ochtends en na 3 min was het inderdaad weg, heb toen zelf mijn airco en multi v riem vervangen.
toen ik de riem eraf haalde leek dat helemaal niet nodig want hij zag er nog vrij netjes uit maar hij was vergeleken met de oude riem wel wat uitgerekt.
nadat de nieuwe riemen er in zitten heb ik nergens meer last van.

de riemen zijn ook het goedkoopste om eerst te doen, had voor 2 riemen maar 28 euro betaalt.

paulbrs

Bericht door paulbrs » 21 okt 2011, 08:02

Vorige week maandag mijn BMW weer opgehaald bij Smudde Almelo, had hem die donderdag daarvoor gebracht. Even de Pro Forma Garantienota afgewacht om te kijken wat er allemaal mee is gebeurd: Wel, de spanner voor de aandrijfriem van de dynamo, de mechanische spanner en weer een spanrol zijn vervangen samen met wat kapjes en schroeven. Daarnaast zijn ook beide deurrubbers vervangen omdat ze lekten.
Resultaat: de piep is er bijna helemaal uit. Bij het opstarten 's ochtends hoor je drie/vier seconden een piep en dan de hele dag niet meer. Die piep kregen ze er niet uit. Omdat ze naar mijn gevoel echt goed en serieus met de auto bezig zijn geweest neem ik dat piepje maar voor lief. Wel is mij verzekerd, dat er geen (toekomstige) problemen van het piepje zullen komen. Dus laat ik het hier maar bij.
Bimmer Nestor!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”