Piep in de motor bij een koude start

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
paulbrs

Piep in de motor bij een koude start

Bericht door paulbrs » 30 aug 2011, 20:40

Als ik mijn auto (e46 ci coupe van 2004) 's morgens voor het eerst opstart dan hoor ik na een paar seconden een hoge piep in de motor. De piep gaat na ongeveer een halve minuut langzaam weg en dan hoor je hem de hele dag niet meer.
Er hebben 2 dealers naar gekeken en die hebben de airco-riem losgemaakt, de riem van de dynamo ingevet en uiteindelijk door een nieuwe vervangen, de waterpomp vernieuwd met een spanrol maar de piep is er nog steeds. In het begin duurde het gepiep wel langer, zo ongeveer 2 tot 3 minuten maar helemaal weg is hij nog steeds niet.
Heeft iemand een idee wat er nog meer aan de hand zou kunnen zijn? Een van de dealers zei dat het ook de dynamo zou kunnen zijn. Als iemand meer mogelijkheden kent of weet dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor de hulp.
Bimmer Nestor!

minada

Re: Piep in de motor bij een koude start

Bericht door minada » 31 aug 2011, 07:56

Niets met "geknepen lucht" te maken van de choke ????

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 31 aug 2011, 10:40

Choke???
Die tijd is al even voorbij hoor, een injectie heeft geen choke :whistle:
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

minada

Bericht door minada » 31 aug 2011, 15:33

oké, maar hij krijgt toch meer benzine en lucht als de auto koud is !!

Hoe noem je dat dan ??

minada

Bericht door minada » 31 aug 2011, 15:49

Dus kan het met 1 van die drie te maken hebben zoals judaz al zei

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 31 aug 2011, 16:20

judaz schreef:Is in principe wel n choke, maar dan door je motor management geregeld aan de hand van info van verscheidene sensoren zoals LMM, lambdasondes, etc...
Als je zo gaat redeneren kun je de injectie ook de carburateur noemen toch? :gek:
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

minada

Bericht door minada » 31 aug 2011, 16:28

Dan noemen we het de koudestart ipv "Choke" in de volksmond :driving:

Als het een piep niet gerelateerd is aan de toeren, kan het er natuurlijk wel mee te maken hebben, het piept alleen als de auto koud is 2 minuten, de "koudestart" is nu ook ongeveer zo lang.

paulbrs

Bericht door paulbrs » 01 sep 2011, 09:40

Hoi Judaz/Minada/Oxellaar,
Hartelijk dank voor jullie input. Ik geloof niet dat de piep komt door "geknepen lucht," omdat het een hoge, irritante metaalachtige klank is, die duidelijk voorin de motor zit. Ik heb verschillende filmopnames van de piep gemaakt, maar deze zijn allemaal > 50MB (MP4 format) en ik heb geen flauw idee hoe ik zo'n filmpje met geluid op deze site kan krijgen, misschien weet onze operator dat?
Wat bedoel je met "alle rollen" Judaz? Zijn er meer (span-??) rollen dan die van de waterpomp? Toen ik de auto half februari dit jaar kocht stond er nog maar 60.400 km op de teller, dus slijten spanrollen al op zo'n korte termijn? Inmiddels staat de teller op ruim 70.000 km maar de piep begon al half april dit jaar.
Natuurlijk had ik 6 maanden BOVAG garantie op de auto, maar volgens de verkoper (erkende BMW-dealer) moet ik mij niet druk maken bij een piepje in een BMW van 7 jaren oud.
Paul.
Bimmer Nestor!

jaxz

Bericht door jaxz » 01 sep 2011, 10:38

Volgens mij kunnen filmpjes niet geplaatst worden door 'non-premium members' (correct me if i'm wrong), je kunt de filmpjes natuurlijk altijd op YouTube zetten en hier de linkjes plaatsen.

paulbrs

Bericht door paulbrs » 01 sep 2011, 19:46

Hebben ze de spanrol of de complete spanner vervangen?

Volgens mij is alleen de spanrol vervangen (zwart, rond met kogellager in het midden). Deze liep bij het ronddraaien heel lichtjes aan.Kan je zelf ook zien of de complete spanner "gaar" is? Waar zit deze?

Paul.
Bimmer Nestor!

paulbrs

Bericht door paulbrs » 20 sep 2011, 20:10

Vandaag afgesproken auto gaat 06 oktober weer naar de dealer voor de piep, hopelijk krijgen ze die piep er wel uit. Heb ze wel gewezen op spanrollen en spanners. Valt nog wel onder de BOVAG garantie. Ik zal blijven posten over de resultaten.
Bimmer Nestor!

paulbrs

Bericht door paulbrs » 20 sep 2011, 20:13

Vandaag afgesproken dat mijn auto op 06 oktober a.s. weer naar de dealer teruggaat om de piep nu eens en voor altijd te verhelpen. Het valt gelukkig nog steeds onder de BOVAG garantie. Ik zal het resultaat dan ook posten.
Bimmer Nestor!

bofkont

Bericht door bofkont » 20 sep 2011, 20:58

Wou net zeggen valt idd gewoon onder de bovaggarantie, ook een auto van 7 jaar hoort niet te piepen, en helemaal een bmw niet.

Mooie dikke coupe btw, heb even gekeken in je foto gallerij :duimen:
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

beamerarie

Bericht door beamerarie » 03 okt 2011, 08:17

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst,

ik heb hetzelfde (320i e46 2001), bij het starten in de ochtend hoor je een piep die na een kort tijdje verdwijnt,

ook is het zo dat als ik gas geef en dus toeren maak het geluid verdwijnt, je hoort dan alleen nog dat mooie zoefende bmw geluid (heb jij dat ook?), bij gas los en stationair komt de piep weer terug, nogmaals, de piep is weg na een halve tot een minuut,

gr Arie

beamerarie

Bericht door beamerarie » 03 okt 2011, 08:18

Oh ja, de piep klinkt op zich niet verontrustend, het is meer dat je niet wilt dat je vette bmw klinkt als een oude starlet met een losse v-snaar

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”