Hardnekkig ABS probleem

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Goliath

Hardnekkig ABS probleem

Bericht door Goliath » 17 sep 2011, 23:57

Het probleem

Heb al een tijd problemen met het ABS systeem. Regelmatig branden de lampjes: Handrem (rood uitroepteken), ABS en het gevaren driehoekje in het midden. Zit al een tijd met dit probleem. Heb er soms dagen geen last van, en soms wel. De lampjes gaan meestal na een keer opnieuw starten weer uit (na een tijdje rijden).
Wanneer de lampjes branden, is het ook te merken dat ik geen ABS heb. Ben al een keer achterste voren komen te staan. :/ Vandaar dat ik het nu graag definitief opgelost wil hebben.

Geschiedenis

Ben hiervoor al een paar keer bij de garage geweest, maar vaak was de storing net weer verdwenen. Andere keer was hun conclusie een kapotte ABS computer, alleen aangezien deze niet goedkoop is, wil ik het wel zeker weten. De sensoren zijn allemaal doorgemeten en was niets te vinden, weet alleen niet of de storing zich op dat moment ook voor deed.

Oplossingen?

Enkele oplossingen die ik op internet ben tegen gekomen:

-abs computer vervangen
-abs sensor schoonmaken/vervangen
-remvloeistof bijvullen

ABS computer vervangen is natuurlijk mijn laatste optie.

Om het verhaal van de sensoren te onderzoeken, wil ik graag zelf de sensoren doormeten. Ben er alleen niet helemaal zeker van hoe dit precies moet. Heb op een engelse website het volgende gevonden, maar begrijp het niet helemaal. Weet iemand hoe je dit kunt doen?
Jack and remove the wheels. Disconnect the wheel speed sensor(s) from the harness in the wheel well. You'll need a digital volt meter (DVM). Connect the meter leads to the wheel speed sensor - polarity doesn't matter. Select the milivolt range (mV). Spin the hub and observe the meter. You should read between 1 and 5 mV when you spin the hub. No output = a defective and/or dirty sensor. Cheap and effective. Good luck.
De remvloeistof bijvullen ben ik ook van plan. Klopt het trouwens dat het niveau van de remvloeistof lastig te zien is?

Andere mogelijke oplossingen zijn natuurlijk meer dan welkom.

Bvd!

Marc 320d

Re: Hardnekkig ABS probleem

Bericht door Marc 320d » 20 sep 2011, 21:20

Ik zou eens kijken of er een bekende is met dezelfde ABS computer. Die kan je dan omwisselen om te kijken of het beter gaat. Die sensor meting lijkt mij een rare. Volgens mij is de beste meting met een oscilloscope, maar ook dat is praktisch lastig (ivm connector).

Wel makkelijk is het om de connectoren zelf eens te bekijken op vocht oid. Zo'n storing zou overigens door de ABS computer zeker opgeslagen moeten zijn. Kwam er geen foutcode naar voren? Kan het me niet voorstellen? Wel een BMW-garage geweest?

Goliath

Bericht door Goliath » 20 sep 2011, 21:45

Ben vanmiddag nogmaals geweest, omdat de storing nu al dagen constant aanwezig is. De foutcode was de sensor links achter.
Maandag wordt deze vervangen, hopelijk is dit toch de oplossing.

Mocht dit het toch niet zijn is het omwisselen misschien inderdaad een oplossing, moet hij alleen niet ingeleerd/geprogrammeerd worden?

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 20 sep 2011, 22:04

Een abs sensor hoeft niet geprogrammeerd te worden. Wel even het storingsgeheugen laten wissen. Ik verwacht dat het dan wel over zal zijn, het komt zo nu en dan eens voor. En 1x per 2 jaar moet de remvloeistof ververst worden, dus om dit te doen is ook zeker geen weggegooid geld, want ook dit kan invloed hebben op het abs.

Goliath

Bericht door Goliath » 20 sep 2011, 22:07

Ik bedoelde de ABS computer, die moet toch geprogrammeerd worden?
Maar ik hoop ten zeerste dat maandag het probleem opgelost is, met het vervangen van een sensortje. :)

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 21 sep 2011, 20:09

Moet bij mijn weten geprogrammeerd worden ja, je kan het evt nog even navragen bij je garage.

Goliath

Bericht door Goliath » 26 sep 2011, 13:41

Blijkt toch de ABS module te zijn. :( Ga hem woensdag laten repareren bij een bedrijfje in Eindhoven.

Goliath

Bericht door Goliath » 28 sep 2011, 23:35

Heb de ABS module vanmiddag laten repareren. Bij het ophalen waren de lampjes uit, vanmiddag vaak opnieuw gestart, en ze bleven uit.
Tot ik het net nogmaals probeer, en staan ze vrolijk weer te branden! :s

Iemand nog enig idee wat het kan zijn?

Beens1

Bericht door Beens1 » 29 sep 2011, 12:04

iig weer terug naar dat bedrijfje. Blijkbaar iets niet goed uitgevoerd (al dat het probleem al was).

Goliath

Bericht door Goliath » 29 sep 2011, 14:10

Ja dat is inderdaad de vraag. Ga binnenkort weer terug. Maar heb toch mijn twijfels of het wel in de module zit.

Goliath

Bericht door Goliath » 02 okt 2011, 20:02

Heb volgende week een afspraak staan om weer naar die module te laten kijken.
Vraag me alleen erg af of het wel echt in de module zit.

Nu met dit goede weer heb ik totaal geen last van de storing. Zou natuurlijk gewoon toeval kunnen zijn, maar de laatste 2 weken (met dat wisselvallige weer) waren de lampjes constant aan. Nu zijn ze sinds donderdag niet meer aan geweest. :s

Iemand enig idee wat er een storing zou kunnen geven, wat afhankelijk is van het weer...

Goliath

Bericht door Goliath » 11 okt 2011, 22:08

Lampjes zijn toch weer een paar keer aan geweest. Ben gister terug gegaan en ze hebben de module nogmaals bekeken. Deze zou goed moeten zijn. Er stond wel weer de foutcode voor de linker achter sensor in. (bestuurderskant neem ik aan?)

Vanmorgen stonden alle lampjes weer lekker aan. Ben vanmiddag even goed onder m'n auto wezen kijken. Heb de sensor (na een hoop WD-40) eruit gekregen. Heb 'm goed schoongemaakt en weer terug gezet. Heb ook de draad bekeken, en deze hing uit het zwarte plastic houdertje/doosje waar de sensor verbonden zit. Heb deze weer terug gezet en het houdertje dicht gedaan. En hierna verdwenen de lampjes.

Ben bang dat het gewoon toeval geweest is, en dat ze morgen of overmorgen weer branden.

Kan iemand me zeggen hoe ik de bedrading kan controleren? Deze lijken na het plastic doosje ergens achter te verdwijnen en kan niet goed zien hoe ze lopen. Bvd!

bram2000

Bericht door bram2000 » 14 nov 2011, 16:14

Hallo Goliath,

Heb precies hetzelde probleem! Ben ook naar garage geweest niks concreets kunnen vinden. ABS module is idd duur. Hoe is dit bij jou nog afgelopen?

mechanic01

Bericht door mechanic01 » 14 nov 2011, 20:57

ik denk toch echt dat de abs computer stuk is, met de sensoren is niks mis. Hij geeft steeds dezelfde sensor aan terwijl deze al is vervangen.
Ook komt het wel vaker voor bij bmw dat de abs computer stuk gaat.
Heb de mijne vervangen door een hele nieuwe en het probleem is opgelost.

Goliath

Bericht door Goliath » 15 nov 2011, 00:16

Sinds m'n vorige post geen problemen meer gehad. :) Het schoonmaken en het vast zetten van de kabel heeft toch geholpen.
Baal er wel enigszins van dat mijn ABS computer dus 2x voor niets open gemaakt en opnieuw gesoldeerd is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”