E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
Re: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden
und und und und und...????
Opt1mus en AnCo, blijft wel stil! Met al die pk's toch niet de wagen ergens tegenaan geparkeerd hoop ik?
Opt1mus en AnCo, blijft wel stil! Met al die pk's toch niet de wagen ergens tegenaan geparkeerd hoop ik?
Vanochtend niet vroeg uit de veren en op naar Lichtenvoorde.
Best wel vet… wat komen ze tegen… wat gaan ze d`r uit toveren?
Kort na half 11 was ik present. Eerst koffie. Heb je wel nodig na zo`n rit. Nee niet de afstand, maar het afscheid nemen van een originele motormanagement. Grapje.
Als 1e mijn complimenten voor de firma Supro. Gewoon geen mooie verkooppraatjes, geen bla bla.
Gewoon passie en professionaliteit voor- en in tuning techniek, en ja… dat er dan ook nog klanten komen is mooi mee genomen. Als je wil tunen? zonder meer van harte aanbevolen.
(en dat schrijft kritische ik)
Als 1e heb ik samen met Roy een proefrit gemaakt, en mogelijke storingen uitgelezen. Deze waren niet aanwezige. Het grote werk kon beginnen. Het motormanagementsysteem werd gedemonteerd aan de pc gekoppeld en de software werd individueel opnieuw geschreven. Dat dit enige tijd vergt bleek wel, ik schat… een uurtje of 3-4. :z
Tijd voor een proef rit. (eindelijk) Starten… hmmm gelukkig als anders. Rustig weg rijden van de parkeerplaats idem, geen nukkige agressieve toestanden. Eenmaal op de rechteweg bij ruimbaan het pedaal flink “ingetraptâ€. Wouw… dat is echt kikken, hij ging en bleef maar door gaan. Dik vet cool!
Mijn wagen is tegen het roeten aan getuned. Oftewel het maximale (zonder roeten) is er uitgehaald. Voor de zekerheid hebben we een cleaner in de brandstoftank gedaan. Al met al zou ik een vermogenswinst van ca. 35 pk hebben, in totaal dus ca. 185 pk. (1 pk op 8.2 kg)
Later op de terugreis heb ik het e.a. nog wat beter kunnen testen. Op de A18 heb ik hem eens flink laten gaan. En gaan deed ie, als je bij 180 km/h het gas loslaat en weer bij geeft voel je nog de stoel onder je achterste duwen. Binnen een *** en een zucht zit hij op de 200. Al met al dik vermogen.
Maar het belangrijkste is dat het beschikbare vermogen goed te doseren is. Een schichtige wagen die staat te steigeren om het vermogen af te geven wil ik niet. Ik wil ook gewoon rustig kunnen rijden. En dat doet hij. Vanavond moest ik een paar korte stukjes rijden in de bebouwde kom. Als vanouds kan ik gewoon rustig rijden met de wagen. (m`n moeder kan dus nog mee rijden)
Over het verbruik kan ik niet meer zeggen dat hij bij 120 km/h op de CC 4.3l /100km verbruikt. En dat is volgens mij minder dan het was.
Tevreden? absolute!
Best wel vet… wat komen ze tegen… wat gaan ze d`r uit toveren?
Kort na half 11 was ik present. Eerst koffie. Heb je wel nodig na zo`n rit. Nee niet de afstand, maar het afscheid nemen van een originele motormanagement. Grapje.
Als 1e mijn complimenten voor de firma Supro. Gewoon geen mooie verkooppraatjes, geen bla bla.
Gewoon passie en professionaliteit voor- en in tuning techniek, en ja… dat er dan ook nog klanten komen is mooi mee genomen. Als je wil tunen? zonder meer van harte aanbevolen.

Als 1e heb ik samen met Roy een proefrit gemaakt, en mogelijke storingen uitgelezen. Deze waren niet aanwezige. Het grote werk kon beginnen. Het motormanagementsysteem werd gedemonteerd aan de pc gekoppeld en de software werd individueel opnieuw geschreven. Dat dit enige tijd vergt bleek wel, ik schat… een uurtje of 3-4. :z
Tijd voor een proef rit. (eindelijk) Starten… hmmm gelukkig als anders. Rustig weg rijden van de parkeerplaats idem, geen nukkige agressieve toestanden. Eenmaal op de rechteweg bij ruimbaan het pedaal flink “ingetraptâ€. Wouw… dat is echt kikken, hij ging en bleef maar door gaan. Dik vet cool!
Mijn wagen is tegen het roeten aan getuned. Oftewel het maximale (zonder roeten) is er uitgehaald. Voor de zekerheid hebben we een cleaner in de brandstoftank gedaan. Al met al zou ik een vermogenswinst van ca. 35 pk hebben, in totaal dus ca. 185 pk. (1 pk op 8.2 kg)
Later op de terugreis heb ik het e.a. nog wat beter kunnen testen. Op de A18 heb ik hem eens flink laten gaan. En gaan deed ie, als je bij 180 km/h het gas loslaat en weer bij geeft voel je nog de stoel onder je achterste duwen. Binnen een *** en een zucht zit hij op de 200. Al met al dik vermogen.
Maar het belangrijkste is dat het beschikbare vermogen goed te doseren is. Een schichtige wagen die staat te steigeren om het vermogen af te geven wil ik niet. Ik wil ook gewoon rustig kunnen rijden. En dat doet hij. Vanavond moest ik een paar korte stukjes rijden in de bebouwde kom. Als vanouds kan ik gewoon rustig rijden met de wagen. (m`n moeder kan dus nog mee rijden)
Over het verbruik kan ik niet meer zeggen dat hij bij 120 km/h op de CC 4.3l /100km verbruikt. En dat is volgens mij minder dan het was.
Tevreden? absolute!
Wauw. AnCo, mooi verhaal! Duurt dat chippen echt zo lang? uurt of 3 tot 4?????
Heb zelf dus ook een 320d, maar dan de pre facelift. In september doe ik ook mee! Als ik jou verhaal nu ook weer hoor, heb ik heel veel zin om ook te gaan!
Laat ook over een paar weken nog even weten wat je ervaringen zijn!
Heb zelf dus ook een 320d, maar dan de pre facelift. In september doe ik ook mee! Als ik jou verhaal nu ook weer hoor, heb ik heel veel zin om ook te gaan!
ROFL330dM schreef:Ik huur nu steeds karretjes, anders schiet ie onder m'n kont vandaan...

-
haha,
mooie reactie!!! Ik dacht wanneer wordt er nou gepost....
Er zijn een stuk of 5 heren aan de beurt geweest toch?? Wie o wie ik ben zo benieuwd... Gaan we pas in September weer?? Of eerder??
Er zijn een stuk of 5 heren aan de beurt geweest toch?? Wie o wie ik ben zo benieuwd... Gaan we pas in September weer?? Of eerder??
Dan nu (eindelijk Mac!) mijn relaas over mijn belevingen gister:
Rond achten met een gezonde spanning in de auto gestapt voor een rustgevend ritje naar Lichtenvoorde, ik was er rond tien uur, koffietijd dus. Een mooi moment om kennis te maken met Marc en Roy.
Daarna tijd voor de 1e proefrit en na een kleine 500mtr bleek al wat ik al vermoedde/hoopte... : de Bosch LMM had zijn beste tijd al heel lang geleden gahad! Normaal gesproken moet hij waardes rond de 1000 aangeven en de Bosch gaf er maar 500!
Rechtsomkeerd dus om de Pierburg erop te schroeven, is idd een werkje van niets als je ff weet waar en wat je moet schroeven. Toen zag Marc ook dat van een slangetje wat naar de turbo loopt de mantel zo goed als versleten was, hij heeft deze direct vervangen voor een nieuwe. SUPER SERVICE!!
Daarna 2e testrun, Marc kwam niet tevreden terug
, het blijkt dat de turbo niet goed reageerde.
(ik zalproberen om zo goed mogelijk duidelijk proberen hoe of wat maar in ben een technische analfabeet dus correct me if i'm wrong)
Waarschijnlijk omdat de LMM al zo lang brak was heeft hij altijd vol open gestaan. Er schijnt een regelklep op te zitten
die de hoeveelheid lucht die aangeboden wordt aan de turbo re regelen. In mijn geval blijft dat ding openstan en schuift hij dus niet terug naar de ruststand waardoor als ik vanuit bijna stilstand in zijn 2 volgas geeft de turbo er niet soepel inkomt, het eerste gebied geeft hij vol vermogen, daarna voel je een dipje (rond de 2000rpm) en dan gaat hij weer door.
OBV hiervan heeft Marc mij geadviseerd de wagen niet te tunen ;( voordat de turbo weer optimaal z'n werk doet.
We hebben wel het reinigingsmiddel aan de diesel toegevoegd en ik krijg nog een flesje nagestuurd van hem.
Ik ga nu de komende tijd proberen DMV de turbo flink aan het werk het zetten op de eerder beschreven manier in de hoop de klep weer optimaal werkend te krijgen. Mocht dat niet baten moet er eerst een andere (revisie) turbo in.
Net als Anco ben ik vol lof over de heren bij Supro:
Wat ik op de terugweg aan de auto ( de nieuwe LMM icm het reinigingsmiddel) was me ook heel erg duidelijk:
Het ding loopt weer als een t**t !!! (zelfs zonder getuned te zijn) Hij pakt veel feller op vanuit de lage toeren en de motor loopt duidelijk rustiger en mooier. Waar ik eerst een beetje laffe motor had heb ik er nu al een meer dynamische / beter trekkende voor terug! Dus niet alles was voor niets gister.
Overigens heeft Anco me ook geholpen met het aansluiten op de radio van mijn Dension 300 (nogmaals dank daarvoor Anco) dus al met al heb ik aan gister toch wel een goed gevoel en nieuwe dingen overgehouden !! Ook heb ik uit de serie Mequiar's een washmint en de velgen borstel (met het oog op mijn nieuwe wielen) aangeschaft.
Ik ga de komende periode eerst eens bekijken of de turbo verbeterd en hoe mijn verbruik gaat zijn door de nieuwe LMM en het reinigingsmiddel. Ik merkte gister nl. al : in de ochtend had ik een actieradius van een krappe 1100 km, op de terugweg stond hij al op een dikke 1200! (komt wellicht ook door de grote afstand die ik gereden heb dus eerst de komende periode eens goed monitoren, LET OP MIJN VERBRUIKSMETER IN MIJN ONDERSCHRIFT !)
Rond achten met een gezonde spanning in de auto gestapt voor een rustgevend ritje naar Lichtenvoorde, ik was er rond tien uur, koffietijd dus. Een mooi moment om kennis te maken met Marc en Roy.
Daarna tijd voor de 1e proefrit en na een kleine 500mtr bleek al wat ik al vermoedde/hoopte... : de Bosch LMM had zijn beste tijd al heel lang geleden gahad! Normaal gesproken moet hij waardes rond de 1000 aangeven en de Bosch gaf er maar 500!
Rechtsomkeerd dus om de Pierburg erop te schroeven, is idd een werkje van niets als je ff weet waar en wat je moet schroeven. Toen zag Marc ook dat van een slangetje wat naar de turbo loopt de mantel zo goed als versleten was, hij heeft deze direct vervangen voor een nieuwe. SUPER SERVICE!!
Daarna 2e testrun, Marc kwam niet tevreden terug

(ik zalproberen om zo goed mogelijk duidelijk proberen hoe of wat maar in ben een technische analfabeet dus correct me if i'm wrong)
Waarschijnlijk omdat de LMM al zo lang brak was heeft hij altijd vol open gestaan. Er schijnt een regelklep op te zitten
die de hoeveelheid lucht die aangeboden wordt aan de turbo re regelen. In mijn geval blijft dat ding openstan en schuift hij dus niet terug naar de ruststand waardoor als ik vanuit bijna stilstand in zijn 2 volgas geeft de turbo er niet soepel inkomt, het eerste gebied geeft hij vol vermogen, daarna voel je een dipje (rond de 2000rpm) en dan gaat hij weer door.
OBV hiervan heeft Marc mij geadviseerd de wagen niet te tunen ;( voordat de turbo weer optimaal z'n werk doet.
We hebben wel het reinigingsmiddel aan de diesel toegevoegd en ik krijg nog een flesje nagestuurd van hem.
Ik ga nu de komende tijd proberen DMV de turbo flink aan het werk het zetten op de eerder beschreven manier in de hoop de klep weer optimaal werkend te krijgen. Mocht dat niet baten moet er eerst een andere (revisie) turbo in.
Net als Anco ben ik vol lof over de heren bij Supro:
Deze jongens weten echt heel goed wat ze doen en hebben als primaire doelstelling klanttevredenheid en een technisch goed verhaal afleveren. (Marc had per slot van rekening ook gewoon een update erin kunnen gooien en me weer lekker op pad kunnen sturen) Echt hulde daarvoor ondanks het feit dat het eigenlijke tunen niet door is gegaan.Als 1e mijn complimenten voor de firma Supro. Gewoon geen mooie verkooppraatjes, geen bla bla.
Gewoon passie en professionaliteit voor- en in tuning techniek, en ja… dat er dan ook nog klanten komen is mooi mee genomen. Als je wil tunen? zonder meer van harte aanbevolen. (en dat schrijft kritische ik)
Wat ik op de terugweg aan de auto ( de nieuwe LMM icm het reinigingsmiddel) was me ook heel erg duidelijk:
Het ding loopt weer als een t**t !!! (zelfs zonder getuned te zijn) Hij pakt veel feller op vanuit de lage toeren en de motor loopt duidelijk rustiger en mooier. Waar ik eerst een beetje laffe motor had heb ik er nu al een meer dynamische / beter trekkende voor terug! Dus niet alles was voor niets gister.
Overigens heeft Anco me ook geholpen met het aansluiten op de radio van mijn Dension 300 (nogmaals dank daarvoor Anco) dus al met al heb ik aan gister toch wel een goed gevoel en nieuwe dingen overgehouden !! Ook heb ik uit de serie Mequiar's een washmint en de velgen borstel (met het oog op mijn nieuwe wielen) aangeschaft.
Ik ga de komende periode eerst eens bekijken of de turbo verbeterd en hoe mijn verbruik gaat zijn door de nieuwe LMM en het reinigingsmiddel. Ik merkte gister nl. al : in de ochtend had ik een actieradius van een krappe 1100 km, op de terugweg stond hij al op een dikke 1200! (komt wellicht ook door de grote afstand die ik gereden heb dus eerst de komende periode eens goed monitoren, LET OP MIJN VERBRUIKSMETER IN MIJN ONDERSCHRIFT !)
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 06 mei 2008, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Wij waren gister met z'n twee'en, ik ga nog in overleg met Marc bepalen hoe en wanneer we invulling aan een tweede dag gaan geven. Er zijn iig al 2 bevestigde geintresseerden.AlpinaDrachten schreef:haha,
Uiteraard kun je natuurlijk ook zelf een afspraak bij Supro maken. (weet alleen niet of Marc dan de forumprijs hanteert, daar hebben we het nog niet over gehad.....)
|

Touring zonder dakrails:
Ik schat dat Roy om 11:30 uur begon en dat de wagen was na 16:00 uur klaar. oke, de pauzes gaan er dan nog af.Mac schreef:Wauw. AnCo, mooi verhaal! Duurt dat chippen echt zo lang? uurt of 3 tot 4?????
Om bepaalde behoeften te bevredigen

Eigenlijk is dat een beetje kortdag, ik heb er net 125 km mee gereden.
Als ik een paar weken met de auto heb gerenden zal ik mijn ervaring nogmaal beschrijven.
En vergeet niet: dat is dan natuurlijk ook inclusief de diverse "testruns" met de wagenAnCo schreef: Ik schat dat Roy om 11:30 uur begon en dat de wagen was na 16:00 uur klaar. oke, de pauzes gaan er dan nog af.
|

Touring zonder dakrails:
whaaa... wat een verhaal zeg! Aan de ene kant wel balen dat nu zelfs de tweede chippoging niet gelukt is, maar aan de andere kant wel heel erg netjes hoe ze bij Supro met hun klanten omgaan!
Hulde daarvoor.
Wat is dat goedje wat ze in je diesel gooien? Dat zijn namelijk van die kleine dingetjes die ik nu ook al wel kan doen. De boel een beetje schoonhouden kan natuurlijk nooit kwaad (weet dat hier al een topic over is, maar ben benieuwd wat Supro aanbeveelt)
Hoe lang ben je nu van plan om te proberen om die klep weer 'lossend' te krijgen? En inderdaad de mogelijkheid om eens rond te kijken of je ergens een turbo op de kop kunt tikken!

Wat is dat goedje wat ze in je diesel gooien? Dat zijn namelijk van die kleine dingetjes die ik nu ook al wel kan doen. De boel een beetje schoonhouden kan natuurlijk nooit kwaad (weet dat hier al een topic over is, maar ben benieuwd wat Supro aanbeveelt)
Hoe lang ben je nu van plan om te proberen om die klep weer 'lossend' te krijgen? En inderdaad de mogelijkheid om eens rond te kijken of je ergens een turbo op de kop kunt tikken!
Tot mijn volgende beurt kijk ik het aan (2mnd) en als het probleem zich in wat voor vorm dan heeft opgelost ga ik het voor de derde keer proberen wanneer we evt. de 2e grote E46 tuningdag organiseren.
Heb hier al wat ideeen over die ik nog even voor me hou.....
Voor mijn turboprobleem heb ik een nieuw topic geopend.
Het dieselgoedje heeft hij direct erin gegoten, ik heb geen flesje gezien, dit was tevens het laatste wat hij had, daarom krijg ik binnenkort nog meer opgestuurd, ik zal je dan merk en type doorgeven (fotoke) Ik merk een significant
verschil maar dat is uiteraard mede icm de nieuwe LMM !
Het dieselgoedje heeft hij direct erin gegoten, ik heb geen flesje gezien, dit was tevens het laatste wat hij had, daarom krijg ik binnenkort nog meer opgestuurd, ik zal je dan merk en type doorgeven (fotoke) Ik merk een significant

|

Touring zonder dakrails:
-
Ben benieuwd of dat goedje van TUnap is. Ik heb dat oko gebruikt en kom het sindsdien steeds vaker tegen.Opt1mus schreef:Tot mijn volgende beurt kijk ik het aan (2mnd) en als het probleem zich in wat voor vorm dan heeft opgelost ga ik het voor de derde keer proberen wanneer we evt. de 2e grote E46 tuningdag organiseren.
Het dieselgoedje heeft hij direct erin gegoten, ik heb geen flesje gezien, dit was tevens het laatste wat hij had, daarom krijg ik binnenkort nog meer opgestuurd, ik zal je dan merk en type doorgeven (fotoke) Ik merk een significantverschil maar dat is uiteraard mede icm de nieuwe LMM !
Ik heb ook zo een idee dat mijn LMM niet helemaal llekker meer is. Ik heb de auto al uit laten lezen en ze zeggen dat hij in de computer niks aangeeft en dat ie dus goed is. Ze zeggen er ook bij dat het ondanks de comp nog steeds een mogelijkheid aanwezig is dat ie niet helemaal lekker meer is.
Ik wil gewoon weten. ja hij is goed of hij is niet goed. Jammer dat tot nu toe niemand me dat heeft kunnen vertellen. Autootje verbuikt ook een stuk meer als gemiddeld dus........
met het de laptop aan de diagnosestekker en de software kon Marc precies uitlezen wat de waardes van de LMM waren. Op naar een goeie tuner dus AlpinaDrachten.AlpinaDrachten schreef: Ik heb ook zo een idee dat mijn LMM niet helemaal llekker meer is. Ik heb de auto al uit laten lezen en ze zeggen dat hij in de computer niks aangeeft en dat ie dus goed is. Ze zeggen er ook bij dat het ondanks de comp nog steeds een mogelijkheid aanwezig is dat ie niet helemaal lekker meer is
Ik wil gewoon weten. ja hij is goed of hij is niet goed. Jammer dat tot nu toe niemand me dat heeft kunnen vertellen. Autootje verbuikt ook een stuk meer als gemiddeld dus........
Middels het normale uitlezen van de foutmeldingen uit de auto kwam bij mij ook niet een defecte LMM naar boven. Ik had wel een EGR storing/melding maar ik weet niet (zeker) of dat er iets mee te maken heeft.
|

Touring zonder dakrails:
@Opt1mus: Wat vervelend dat het nu weer niet door kan gaan voor jouw!
Ik hoop dat je snel een oplossing vind voor de turbo!

Ik hoop dat je snel een oplossing vind voor de turbo!
Toen jij weg was Opt1mus kreeg Marc net een nieuwe levering van dat dieselgoedje binnen.Opt1mus schreef: Het dieselgoedje heeft hij direct erin gegoten, ik heb geen flesje gezien, dit was tevens het laatste wat hij had, daarom krijg ik binnenkort nog meer opgestuurd, ik zal je dan merk en type doorgeven (fotoke) Ik merk een significantverschil maar dat is uiteraard mede icm de nieuwe LMM !
Ik heb hier een flesje van mee gekregen. Het is van het merk Midland, en het heet: Diesel fuel treatment.
Op deze site vind je meer info>>> http://www.oelbrack.ch/de/ml/Additi_583.asp
Bij mij is de helft van de inhoud aan de brandstof toegevoegd. Bij de volgende tankbeurt gaat de andere helft erbij.
Vandaag heb ik aardig wat gereden. De vermogenswinst is enorm. Ik ben benieuwd hoe dat met natweer gaat. Ook het koppel bij 1000-1500 toeren is iets verhoogt. Dit is duidelijk merkbaar als je van onderuit z`n 2 optrekt. voorheen wou hij nog wel eens hikken. Dit is geheel verdwenen. Nu heb ik de 1e versnelling alleen nodig om de wagen in beweging te brengen, rijd hij eenmaal... dan kan alles vanuit z`n 2.
Ik heb wel een punt dat ik in de gaten wil houden. Als de moter voorheen stationair liep draaide hij zo glad als een aal. Geen over- en onregelmatige trillingen. Ik heb wel eens geprobeerd om een Euro muntstuk op z`n zijkant op het blok te plaatsten. Deze bleef dan bijna staan. (bij m3 wel) Als de moter nu stationair draait loopt hij ietwat onregelmatig. Nee, het is niet veel, maar wel een lichte onregelmatigheid. Misschien heeft het met inleren te maken. Eff in de gaten houden dus.
Al met al een leuke dag gisteren en prettig kennis gemaakt te hebben Opt1mus.