E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

E46 Tuning dag bij Supro; vragen en antwoorden

Bericht door Opt1mus » 13 feb 2008, 08:26

Ik heb de tuner Supro benaderd om een speciale E46 tuning dag te organiseren.
NAV mail verkeer wat ik met een vertegenwoordiger daar heb gehad is een goed gevoel over deze tuner ontstaan, dit bedrijf weet duidelijk waar het over praat en knalt niet zomaar een standaard update-je in je wagen.(ik kan je evt de mailwisseling PM'en)
Ze hebben bv. een Audi A3! TDI geprepareerd om mee te doen aan de ArticChallenge, vergelijk het met Dakar maar dan in Scandinavie.
Om een kleine indruk van het bedrijf te krijgen kun je op de site kijken: http://www.supro.nl

Normale prijzen bij Supro zijn € 400,- voor chippen en € 150,- extra als je daar een rollenbankmeting voor en na wilt hebben.
Ik heb voor jullie de volgende aanbieding weten te onderhandelen:

enkel tunen E46 € 319,-
tunen incl rollenbank € 449,-

Hou rekening met +30pk & +70nm vermogenstoename voor een 320d en +35pk & +78nm voor een 330d.

Veel gestelde vragen:
Spoiler: Laat zien
Werkwijze?
De tuning bestaat kortgezegd uit de volgende stappen:
- proefrit of basisrollenbankmeting (of beide) Korte controle van de staat van de auto. Storing uitlezen.
- Indien nodig storing zoeken. Dit is echter tegen meerprijs. Meestal is het niet nodig.
- Origineel programma uitlezen. Via diagnosestekker of d.m.v. uitsolderen van de chip.
- Nieuw programma maken a.d.h.v. het originele.
- Nieuwe programma schrijven via diagnosestekker of nieuwe chip monteren.
- Proefrit, rollenbankmeting en eventueel nogmaals aanpassen of storing zoeken als het niet naar wens is.

Op maat geschreven? Geen standaard/massa update?
Ja; we maken voor iedere auto een nieuw prgramma.
Normaal gaan we uit van het complete bereik, maar we kunnen ook bijvoorbeeld bij hoge toerentallen afbouwen waardoor je wat meer nadruk op koppel krijgt.

Meer in-/uitlaat lucht op een diesel?
Aanpassingen aan de in – en uitlaat brengen vrij weinig. D.w.z. dat er al een goed filter gemonteerd is, dus daar is weinig rendement te behalen. De uitlaat zou ik niet wijzigen indien de originele turbo gemonteerd blijft. De variabele regeling van de turbo is erg gevoelig voor veranderingen aan de uitlaat en zal vrijwel altijd een ongewenst koppelverloop tot gevolg hebben. (Er is een bepaalde mate van tegendruk nodig om bij lage toerentallen genoeg turbodruk te genereren. Teveel tegendruk geeft teveel trekkracht bij lage toeren en veroorzaakt vaak noodloop. Minder tegendruk geeft weliswaar meer vermogen, maar waardeloze trekkracht bij lage toerentallen.)

Roeten?
Het roken wat op kan treden wordt over het algemeen door ‘leken’ als slechte tuning ervaren. Ik deel die mening ten dele.
Het is namelijk een teken dat de lucht – brandstofverhouding te rijk is aan brandstof om alle diesel te verbranden.
Op zich dus niet goed getuned.
Maar! Bij benzinemotoren is het zo dat je probeert het grootste deel van het toeren / belastinggebied van de motor op de ideale lucht – brandstofverhouding (lambda=1) te laten lopen.
Dit is mogelijk door de goede menging van lucht en brandstof.
Bij een diesel is de menging een probleem. Dit wordt steeds beter door de steeds hogere inspuitdrukken, maar heeft tot nu toe nooit ideaal kunnen zijn. Dit heeft als gevolg dat wanneer je een dieselmotor op lambda=1 laat lopen, niet alle brandstof verbrandt, maar een deel wordt ‘gekraakt’ door de aanwezige hitte. Dit zie je in de vorm van roet uit de uitlaat. (net als een walmende kaars)
Hoewel we nooit de lambda 1 halen, wil je wel tegen het randje van roeten aan zitten, zodat het maximale vermogen behaald wordt. Goede tuning wordt in principe dus bepaald door de aandacht waarmee het roeten vermeden wordt.
Als het gaat over maximaal vermogen is meer brandstof inspuiten het makkelijkst wat je kunt doen. Het levert namelijk altijd meer vermogen op. (Vandaar dat er in trekkertrek ook enorme stralen zwarte rook uit de uitlaten komt.)
Overigens kan het roeten ook voorkomen worden door veel lucht. En dus: hoge turbodruk. Maar ook dit is niet ideaal. Er zit immers een grens aan de opbrengst van de turbo.

Oude auto / veel kilometers?
Natuurlijk zit er verschil in het tunen van oude en nieuwe auto’s. Bij 200000km is de kans groter dat er iets niet in orde is dan bij 50000km.
De turbo heeft bij 2 ton vaak de beste tijd wel gehad. Als deze nog nooit vervangen is, bestaat de kans dat deze versneld stuk gaat na tuning. Maar dat wil niet zeggen dat dat anders niet het geval was. Het kan alleen wel erg zuur zijn…
Afgezien van turbo’s hebben we nog geen schadegevallen gehad die rechtstreeks aan de tuning gerelateerd zijn. D.w.z. dat er natuurlijk wel eens auto’s stuk gaan, maar als je gaat analyseren kom je tot de conclusie dat er iets mis was met de auto en daardoor grotere schades zijn ontstaan.

Om deze reden rijden we altijd vooraf met de auto. Als we het niet vertrouwen, wordt er niet getuned alvorens de oorzaak gevonden is. We kunnen daarmee de meest voor de hand liggende problemen voor zijn, maar het is geen volledige diagnose.
Mijn ervaring is dat bestuurders die al langer in het bezit zijn van hun auto heel goed zelf weten of de auto nog ok is, of niet.
Wanneer we problemen herkennen, blijkt vaak dat het probleem de aanleiding was om bij ons te komen. ‘Hij trekt zo slecht’, is een veel gehoorde klacht. Dit is echter een zeer slechte reden om te gaan tunen!! De auto dient 100% te zijn alvorens verbetering te verkrijgen.

Daarnaast raden we bij oudere of misschien ‘luie’ motoren een reinigingsmiddel aan. Daarmee worden verbrandingskamers en vervuilde verstuivers gereinigd over een paar hondert kilometer afstand. Het kan ernstige problemen bij dieselmotoren voorkomen en het kost maar een paar euro.
We hebben er zelfs motoren bij gehad die na een softwareverandering, met tegenvallend resultaat, in 500km tijd bijna 20pk erbij kregen door te reinigen.


FAQ update:
Spoiler: Laat zien
Hallo Paul, Wat een roering…!
Dit was duidelijk niet m’n bedoeling…

Versnellingsbak automaat:
Moraal van mijn verhaal is eenvoudig. Geloof wat je wil geloven, maar alles heeft een reden.
Het verhaal met de begrensde motoren klopt. Motoren van automaatbakken worden doorgaans begrensd op trekkracht.
Ook bij VW was er een rel toen ZF aan de engineers van VW vertelde dat hun nieuwe superdiesel de V10 toch echt niet meer koppel mocht leveren dan 750nm. Ze hadden zojuist een motor gebouwd die betrouwbaar 1000nm kon leveren…!
Er zit een grens aan hetgeen je kunt bereiken. Bij automaten is dat eenvoudig trekkracht. Ook Regelin zal daar rekening mee houden.
Echter de fabrikant moet meer reserves inbouwen, omdat het gebruik en de omstandigheden zeer divers zijn. In west europa hebben we de luxe dat de omstandigheden doorgaans heel gunstig zijn. (goede wegen, goede brandstoffen, middelmatig klimaat, goed onderhoud, goede smeermiddelen enz.)
Wat betreft de automaat; Ik denk dat er binnen de groep BMW-rijders maar heel weinig zijn die de ATF-olie verversen over de levensduur.
BMW zegt zelfs dat het niet nodig is!! Echter: als de bak een zwaarder leven heeft, door tuning van de motor, veel aanhangers of caravans of gewoon een ruwe bestuurder, dan weet ik uit ervaring dat de olie veel sneller aftakeld. Dat komt er doorgaans bij 150000km helemaal verbrand uit. Verversen dus!! En dan is er ineens veel minder aanleiding voor problemen. (bedenk dat slijtmateriaal ook achterblijft in de bak en vervolgens weer voor extra slijtage zal zorgen. Deze aftakeling verdwijnt als er olie ververst wordt.)
Zo geldt het met alles. Getunede motor? à goeie olie gebruiken en op tijd verversen.

Brandstofbesparing:
Ook wat betreft brandstofbesparing zijn er geen wonderen... Wanneer we gaan voor maximaal vermogen, wil ik niets meer horen over brandstofverbruik. ;-)
Ja; het rendement gaat omhoog en dus zal de motor zuiniger zijn (in l/kwh). Maar nee; hij is niet zuiniger als je met 250+ op de duitse autobahn rijdt.
Als de wens puur brandstofbesparing is, zullen we voor een eco-versie moeten gaan. Daarmee is de vermogenswinst beperkt (15 á 20pk), maar de aanpassing puur gericht op besparing. Voor auto’s raad ik het doorgaans af omdat de fun-factor ontbreekt. Het is meer iets voor kilometervreters als vrachtwagens en bedrijfswagens. (maar misschien ook als je 90000km per jaar rijdt…)
Als er met de tuningversie brandstof bespaard moet worden, zal dat toch echt met een beheersde rechtervoet moeten. Echter; er zijn veel mensen die daar heel bewust mee omgaan en die besparen brandstof. Tot 10% is geen uitzondering.
Wij maken voor vrachtwagens een product dat we SFSS (Supro Fuel Saving System) noemen. Daarmee hebben we heel lang geexperimenteerd met rendementen en vermogenstoenames en zelfs vermogenreductie. Ik wil daar niet teveel over vertellen, maar feit is wel dat enorme vermogenstoenames gewoon niet consistent zuinig zijn. Dat is teveel afhankelijk van de bestuurder.
Overigens behalen we daar inmiddels heel consistente cijfers. Testen lopen nu over een aantal auto’s enkele miljoenen kilometers en de gemiddelde besparing is zo’n 8%. Er is er niet één onzuiniger geworden.
Bij auto’s is het lastig dergelijke praktijktesten op lange termijn te doen. De omliggende factoren zijn te variabel. Laat je niet afleiden door tuners die 15% of meer besparing beloven. Dat is theoretisch haalbaar, maar in de praktijk vrijwel nooit.

Als we het hebben over de 35pk vermogenstijging van 3.0d modellen zal de auto licht pluimen onder vollast en tijdens het optoeren van de motor. Dat doen de meeste origineel ook al inderdaad. Dit kunnen we voorkomen, maar dat gaat weer ten koste van vermogen helaas.
We raden bij de auto’s die meer dan 200000km gedraaid hebben, aan om af en toe een dieselcleaner te gebruiken (vaak wordt het roken ook minder). Deze zorgt ervoor dat eventuele oude aanslag in motor verdwijnt, zodat het later niet voor problemen kan zorgen. We hebben daar goede ervaringen mee, zodat er geen reden hoeft te zijn om niet te tunen bij deze km-standen.
Het olieverbruik zal net als normaal heel langzaam meer worden, maar ik heb geen invloed van de tuning kunnen waarnemen.
Of een motor 4 ton of meer kan draaien is meer afhankelijk van het gebruik dan van de tuning. Het enige dat wel meer te leiden heeft is de turbo. Maar ik zou zeggen dat je die voor de 400000km sowieso al een keer gaat vervangen…
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
© Supro Automotive Engineering 2006. Supro Automotive Engineering, Nobelstraat 9-01, 7131 PZ Lichtenvoorde, Tel. 0544 -371341

Moderatoropmerking:
de beginpost van dit topic is een gedeeltelijke kopie van een topic in Aangeboden.
Hier mag gediscussieerd worden over chippen bij Supro, het Aangeboden topic blijft open voor alleen aanmeldingen.
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 15 feb 2008, 16:21, 9 keer totaal gewijzigd.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 tuning dag bij Supro

Bericht door Opt1mus » 13 feb 2008, 08:28

8) goeie aanbieding zeg! ;)

Ik kom de 12e April met een 136PK 320d en wil wel rollen!
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden

Bericht door PIR3lly » 13 feb 2008, 11:28

Zeker een goede aanbieding!
Jammer genoeg heb ik geen diesel. De vermogenswinst met een 330Ci zal wel niet erg interessant zijn...
Edit:
Ow, zie net op hun site +22Pk en +34Nm.
Wat denken jullie? Is dat merkbaar/het waard?

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 tuning dag bij Supro

Bericht door Opt1mus » 13 feb 2008, 11:47

Hij zal zeker lekkerder oppakken denk ik, zeker icm een K&N filter. Ik zal je vraag doorspelen naar Supro.
Of je het waard vind moet je natuurlijk zelf bepalen, jouw "startvermogen" is al hoog genoeg dus per saldo voor wat je ervoor kwijt bent....
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 13 feb 2008, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 tuning dag bij Supro

Bericht door PIR3lly » 13 feb 2008, 11:49

Opt1mus schreef:Hij zal zeker lekkerder oppakken denk ik, zeker icm een K&N filter. Ik zal je vraag doorspelen naar Supro.
Top, bedankt. Ben erg benieuwd wat ze ervan zeggen.
Misschien dat ik namelijk voor die tijd er ook nog een eisenmann op laat zetten. Dan icm de filter en chiptuning zou ik zeer benieuwd zijn naar de rollenbank meting...

AnCo

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 tuning dag bij Supro

Bericht door AnCo » 13 feb 2008, 22:58

Heel interessant maar toch nog een vraag:
Wat kan een reden zijn om de wagen op de rollenbank te zetten... gewoon omdat het leuk is om de vermogen karakteristiek van je wagen uit te lezen? :p of heeft het ook een meer waarde voor de tuning?

Als een tuning bedrijf zoveel ervaring heeft in een bepaald type wagen dan weten ze toch pressies wat de juiste parameters zijn? ik denk ik nou te simpel 8p

Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 tuning dag bij Supro

Bericht door Dnl » 13 feb 2008, 22:59

Denk dat sommige graag hun vermogen willen testen en daarvan een uitdraai willen hebben?
Althans, dat zou ik wel willen want dan weet ik precies (!) wat voor vermogen ik zou hebben.

Vaak doen mensen het ook als ze meer dingen aan hun auto hebben gedaan :!

Gebruikersavatar
Hennep
Berichten: 3445
Lid geworden op: 18 sep 2007, 14:40
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 Tuning dag bij Supro

Bericht door Hennep » 13 feb 2008, 23:05

Ik zou het doen omdat ik graag wil weten wat de vermogenskarakteristieken vooraf waren en achteraf. Zodat je het verschil meetbaar hebt. Meten is weten. Ze kunnen je natuurlijk veel "wijsmaken" maar ik zou het ook graag zien, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

dieselpower
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 jan 2008, 01:24
Locatie: In de buurt van PSV

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 Tuning dag bij Supro

Bericht door dieselpower » 13 feb 2008, 23:22

Zet mij er maar op voor 12 april. Ik denk ook dat ik wil rollen

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 tuning dag bij Supro

Bericht door Opt1mus » 14 feb 2008, 08:12

330dM schreef: Modopmerking: 7 stemmen, 2,5 deelnemers tot nu, da's vreemd. Ik heb in de TS even benadrukt dat
het de bedoeling is dat je alleen stemt, wanneer je serieus van plan bent mee te doen
Bedankt voor de opmerking, ik had het ook al gezien.
Ik heb de poll aangepast met een optie "nee, bij nader inzien niet" , in deze poll kun je namelijk je stem wijzigen.
Edit:
ik zie nu wel dat alle stemmen "eruit" zijn. Ik wil Dieselpower en 330dM vragen hun stem nog even te bevestigen. ;)
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 Tuning dag bij Supro

Bericht door Opt1mus » 14 feb 2008, 10:04

Antwoorden van Supro:
Aan PIR3lly:
Een benzine is ook interessant om te doen. Ik moet wel zeggen dat we de 22pk niet altijd halen. Onza database is wat verouderd wat dat betreft, maar ongeveer 18pk en zo’n 25nm is wel mogelijk. Zeker gezien het feit dat veel bmw-rijders altijd al super plus tanken, is het interessant. De aanpassing zorgt ervoor dat je ook werkelijk rendement hebt van de dure brandstof.
De motor wordt agressiever en pakt beter op in het deellastgebied. Accelereren wordt weer leuk en bovendien zuiniger… ;-)
Aan AnCO:
Wij beschouwen rollenbankmetingen als een must bij drukgevulde benzinemotoren of racingmotoren. Daar is lucht – brandstofverhouding kritisch voor de levensduur van de motor.
Dat willen we dus wel controleren. Bij diesels en atmosferische motoren is dat minder kritisch en beschouwen de voor – en na metingen als controle van het originele en het extra verkregen vermogen. En natuurlijk is het erg leuk om te vertellen op een verjaardag…
Bij BMW’s op benzine wil het originele vermogen overigens nog wel eens tegenvallen. Het kan zomaar zijn dat je 15 pk mist t.o.v. het boekje. (in dat geval voorkomt een rollenbankmeting discussies achteraf.)
De metingen zijn bij de motoren waar we het nu over hebben niet noodzakelijk. Het is aan de liefhebber om dat te beslissen, wat mij betreft.
en nog een kleine kanttekening:
Overigens nog een opmerking van mijn kant… (ik weet niet meer of we het er over gehad hebben)
Vermogenswinsten zijn beperkt als het om een automaat gaat of als er een roetfilter gemonteerd is.
In het geval van de automaat wordt het vermogen geregeld door de automaat en dat zorgt er ten eerste voor dat je het niet goed kunt meten op een rollenbank (de bak schakelt altijd terug in kick down…) en daarnaast blijft het beperkt tot zo’n 30 pk winst.
Een roetfilter beperkt de vermogenswinst tot zo’n 28pk. Het heeft te maken met de uitlaatgastemperatuur die eenvoudig niet te hoog mag worden.
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 14 feb 2008, 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

AnCo

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 Tuning dag bij Supro

Bericht door AnCo » 14 feb 2008, 10:18

Dat zijn duidelijke antwoorden. :amen: bedankt.
Vandaag krijg ik mijn andere wagen. Ik voel zeker wat voor tunen. En vind dat als je het toch wil doen... dan maar zo snel mogelijk, dan heb je er het langst plezier van. :drive:

Maar... ik wil toch als 1e een tijdje met de wagen rijden om te zien of het DE wagen is waar ik aantal jaren mee vooruit wil.
Ik zie het dus nog even aan. Voor Supro zal het ook wel niet op een maandje aankomen.

Trouwen... mijn complimenten(!) voor dit tuning`s initiatief Opt1mus :duimen:

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 Tuning dag bij Supro

Bericht door PIR3lly » 14 feb 2008, 11:18

Bedankt voor alle antwoorden, dat maakt al een hoop duidelijk. Voor mijn automaat heeft een rollenbank dus weinig zin...
Nu nog even overwegen of ik inderdaad wel wil chippen....

dieselpower
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 jan 2008, 01:24
Locatie: In de buurt van PSV

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 Tuning dag bij Supro

Bericht door dieselpower » 14 feb 2008, 12:03

Dan heeft de rollenbank dus geen toegevoegde waarde voor mij. Nu ja scheelt weer geld 8)

Ik moet alleen wel zeggen dat ik het jammer ( en vreemd) vind dat een automaat niet zoveel pk's eruit weet te persen??

Bij Regelin bieden ze niet voor niets Stufe 2 aan en daar staat niet bij dat het niet voor automaten geschikt is. Vreemd toch??

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Chip Tuning Aanbieding: E46 Tuning dag bij Supro

Bericht door Opt1mus » 14 feb 2008, 17:21

Volgens mij zegt Marc dat de automaat ervoor zorgt dat het vermogen niet geheel benut (naar de wielen gebracht) wordt. Ik zal dat checken bij hem, of wellicht weet 1 van de tecnisch onderlegde jongens dit?
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”