NAV mail verkeer wat ik met een vertegenwoordiger daar heb gehad is een goed gevoel over deze tuner ontstaan, dit bedrijf weet duidelijk waar het over praat en knalt niet zomaar een standaard update-je in je wagen.(ik kan je evt de mailwisseling PM'en)
Ze hebben bv. een Audi A3! TDI geprepareerd om mee te doen aan de ArticChallenge, vergelijk het met Dakar maar dan in Scandinavie.
Om een kleine indruk van het bedrijf te krijgen kun je op de site kijken: http://www.supro.nl
Normale prijzen bij Supro zijn € 400,- voor chippen en € 150,- extra als je daar een rollenbankmeting voor en na wilt hebben.
Ik heb voor jullie de volgende aanbieding weten te onderhandelen:
enkel tunen E46 € 319,-
tunen incl rollenbank € 449,-
Hou rekening met +30pk & +70nm vermogenstoename voor een 320d en +35pk & +78nm voor een 330d.
Veel gestelde vragen:
- Spoiler: Laat zien
- Werkwijze?
De tuning bestaat kortgezegd uit de volgende stappen:
- proefrit of basisrollenbankmeting (of beide) Korte controle van de staat van de auto. Storing uitlezen.
- Indien nodig storing zoeken. Dit is echter tegen meerprijs. Meestal is het niet nodig.
- Origineel programma uitlezen. Via diagnosestekker of d.m.v. uitsolderen van de chip.
- Nieuw programma maken a.d.h.v. het originele.
- Nieuwe programma schrijven via diagnosestekker of nieuwe chip monteren.
- Proefrit, rollenbankmeting en eventueel nogmaals aanpassen of storing zoeken als het niet naar wens is.
Op maat geschreven? Geen standaard/massa update?
Ja; we maken voor iedere auto een nieuw prgramma.
Normaal gaan we uit van het complete bereik, maar we kunnen ook bijvoorbeeld bij hoge toerentallen afbouwen waardoor je wat meer nadruk op koppel krijgt.
Meer in-/uitlaat lucht op een diesel?
Aanpassingen aan de in – en uitlaat brengen vrij weinig. D.w.z. dat er al een goed filter gemonteerd is, dus daar is weinig rendement te behalen. De uitlaat zou ik niet wijzigen indien de originele turbo gemonteerd blijft. De variabele regeling van de turbo is erg gevoelig voor veranderingen aan de uitlaat en zal vrijwel altijd een ongewenst koppelverloop tot gevolg hebben. (Er is een bepaalde mate van tegendruk nodig om bij lage toerentallen genoeg turbodruk te genereren. Teveel tegendruk geeft teveel trekkracht bij lage toeren en veroorzaakt vaak noodloop. Minder tegendruk geeft weliswaar meer vermogen, maar waardeloze trekkracht bij lage toerentallen.)
Roeten?
Het roken wat op kan treden wordt over het algemeen door ‘leken’ als slechte tuning ervaren. Ik deel die mening ten dele.
Het is namelijk een teken dat de lucht – brandstofverhouding te rijk is aan brandstof om alle diesel te verbranden.
Op zich dus niet goed getuned.
Maar! Bij benzinemotoren is het zo dat je probeert het grootste deel van het toeren / belastinggebied van de motor op de ideale lucht – brandstofverhouding (lambda=1) te laten lopen.
Dit is mogelijk door de goede menging van lucht en brandstof.
Bij een diesel is de menging een probleem. Dit wordt steeds beter door de steeds hogere inspuitdrukken, maar heeft tot nu toe nooit ideaal kunnen zijn. Dit heeft als gevolg dat wanneer je een dieselmotor op lambda=1 laat lopen, niet alle brandstof verbrandt, maar een deel wordt ‘gekraakt’ door de aanwezige hitte. Dit zie je in de vorm van roet uit de uitlaat. (net als een walmende kaars)
Hoewel we nooit de lambda 1 halen, wil je wel tegen het randje van roeten aan zitten, zodat het maximale vermogen behaald wordt. Goede tuning wordt in principe dus bepaald door de aandacht waarmee het roeten vermeden wordt.
Als het gaat over maximaal vermogen is meer brandstof inspuiten het makkelijkst wat je kunt doen. Het levert namelijk altijd meer vermogen op. (Vandaar dat er in trekkertrek ook enorme stralen zwarte rook uit de uitlaten komt.)
Overigens kan het roeten ook voorkomen worden door veel lucht. En dus: hoge turbodruk. Maar ook dit is niet ideaal. Er zit immers een grens aan de opbrengst van de turbo.
Oude auto / veel kilometers?
Natuurlijk zit er verschil in het tunen van oude en nieuwe auto’s. Bij 200000km is de kans groter dat er iets niet in orde is dan bij 50000km.
De turbo heeft bij 2 ton vaak de beste tijd wel gehad. Als deze nog nooit vervangen is, bestaat de kans dat deze versneld stuk gaat na tuning. Maar dat wil niet zeggen dat dat anders niet het geval was. Het kan alleen wel erg zuur zijn…
Afgezien van turbo’s hebben we nog geen schadegevallen gehad die rechtstreeks aan de tuning gerelateerd zijn. D.w.z. dat er natuurlijk wel eens auto’s stuk gaan, maar als je gaat analyseren kom je tot de conclusie dat er iets mis was met de auto en daardoor grotere schades zijn ontstaan.
Om deze reden rijden we altijd vooraf met de auto. Als we het niet vertrouwen, wordt er niet getuned alvorens de oorzaak gevonden is. We kunnen daarmee de meest voor de hand liggende problemen voor zijn, maar het is geen volledige diagnose.
Mijn ervaring is dat bestuurders die al langer in het bezit zijn van hun auto heel goed zelf weten of de auto nog ok is, of niet.
Wanneer we problemen herkennen, blijkt vaak dat het probleem de aanleiding was om bij ons te komen. ‘Hij trekt zo slecht’, is een veel gehoorde klacht. Dit is echter een zeer slechte reden om te gaan tunen!! De auto dient 100% te zijn alvorens verbetering te verkrijgen.
Daarnaast raden we bij oudere of misschien ‘luie’ motoren een reinigingsmiddel aan. Daarmee worden verbrandingskamers en vervuilde verstuivers gereinigd over een paar hondert kilometer afstand. Het kan ernstige problemen bij dieselmotoren voorkomen en het kost maar een paar euro.
We hebben er zelfs motoren bij gehad die na een softwareverandering, met tegenvallend resultaat, in 500km tijd bijna 20pk erbij kregen door te reinigen.
FAQ update:
- Spoiler: Laat zien
- Hallo Paul, Wat een roering…!
Dit was duidelijk niet m’n bedoeling…
Versnellingsbak automaat:
Moraal van mijn verhaal is eenvoudig. Geloof wat je wil geloven, maar alles heeft een reden.
Het verhaal met de begrensde motoren klopt. Motoren van automaatbakken worden doorgaans begrensd op trekkracht.
Ook bij VW was er een rel toen ZF aan de engineers van VW vertelde dat hun nieuwe superdiesel de V10 toch echt niet meer koppel mocht leveren dan 750nm. Ze hadden zojuist een motor gebouwd die betrouwbaar 1000nm kon leveren…!
Er zit een grens aan hetgeen je kunt bereiken. Bij automaten is dat eenvoudig trekkracht. Ook Regelin zal daar rekening mee houden.
Echter de fabrikant moet meer reserves inbouwen, omdat het gebruik en de omstandigheden zeer divers zijn. In west europa hebben we de luxe dat de omstandigheden doorgaans heel gunstig zijn. (goede wegen, goede brandstoffen, middelmatig klimaat, goed onderhoud, goede smeermiddelen enz.)
Wat betreft de automaat; Ik denk dat er binnen de groep BMW-rijders maar heel weinig zijn die de ATF-olie verversen over de levensduur.
BMW zegt zelfs dat het niet nodig is!! Echter: als de bak een zwaarder leven heeft, door tuning van de motor, veel aanhangers of caravans of gewoon een ruwe bestuurder, dan weet ik uit ervaring dat de olie veel sneller aftakeld. Dat komt er doorgaans bij 150000km helemaal verbrand uit. Verversen dus!! En dan is er ineens veel minder aanleiding voor problemen. (bedenk dat slijtmateriaal ook achterblijft in de bak en vervolgens weer voor extra slijtage zal zorgen. Deze aftakeling verdwijnt als er olie ververst wordt.)
Zo geldt het met alles. Getunede motor? Ã goeie olie gebruiken en op tijd verversen.
Brandstofbesparing:
Ook wat betreft brandstofbesparing zijn er geen wonderen... Wanneer we gaan voor maximaal vermogen, wil ik niets meer horen over brandstofverbruik. ;-)
Ja; het rendement gaat omhoog en dus zal de motor zuiniger zijn (in l/kwh). Maar nee; hij is niet zuiniger als je met 250+ op de duitse autobahn rijdt.
Als de wens puur brandstofbesparing is, zullen we voor een eco-versie moeten gaan. Daarmee is de vermogenswinst beperkt (15 á 20pk), maar de aanpassing puur gericht op besparing. Voor auto’s raad ik het doorgaans af omdat de fun-factor ontbreekt. Het is meer iets voor kilometervreters als vrachtwagens en bedrijfswagens. (maar misschien ook als je 90000km per jaar rijdt…)
Als er met de tuningversie brandstof bespaard moet worden, zal dat toch echt met een beheersde rechtervoet moeten. Echter; er zijn veel mensen die daar heel bewust mee omgaan en die besparen brandstof. Tot 10% is geen uitzondering.
Wij maken voor vrachtwagens een product dat we SFSS (Supro Fuel Saving System) noemen. Daarmee hebben we heel lang geexperimenteerd met rendementen en vermogenstoenames en zelfs vermogenreductie. Ik wil daar niet teveel over vertellen, maar feit is wel dat enorme vermogenstoenames gewoon niet consistent zuinig zijn. Dat is teveel afhankelijk van de bestuurder.
Overigens behalen we daar inmiddels heel consistente cijfers. Testen lopen nu over een aantal auto’s enkele miljoenen kilometers en de gemiddelde besparing is zo’n 8%. Er is er niet één onzuiniger geworden.
Bij auto’s is het lastig dergelijke praktijktesten op lange termijn te doen. De omliggende factoren zijn te variabel. Laat je niet afleiden door tuners die 15% of meer besparing beloven. Dat is theoretisch haalbaar, maar in de praktijk vrijwel nooit.
Als we het hebben over de 35pk vermogenstijging van 3.0d modellen zal de auto licht pluimen onder vollast en tijdens het optoeren van de motor. Dat doen de meeste origineel ook al inderdaad. Dit kunnen we voorkomen, maar dat gaat weer ten koste van vermogen helaas.
We raden bij de auto’s die meer dan 200000km gedraaid hebben, aan om af en toe een dieselcleaner te gebruiken (vaak wordt het roken ook minder). Deze zorgt ervoor dat eventuele oude aanslag in motor verdwijnt, zodat het later niet voor problemen kan zorgen. We hebben daar goede ervaringen mee, zodat er geen reden hoeft te zijn om niet te tunen bij deze km-standen.
Het olieverbruik zal net als normaal heel langzaam meer worden, maar ik heb geen invloed van de tuning kunnen waarnemen.
Of een motor 4 ton of meer kan draaien is meer afhankelijk van het gebruik dan van de tuning. Het enige dat wel meer te leiden heeft is de turbo. Maar ik zou zeggen dat je die voor de 400000km sowieso al een keer gaat vervangen…

© Supro Automotive Engineering 2006. Supro Automotive Engineering, Nobelstraat 9-01, 7131 PZ Lichtenvoorde, Tel. 0544 -371341
Moderatoropmerking:
de beginpost van dit topic is een gedeeltelijke kopie van een topic in Aangeboden.
Hier mag gediscussieerd worden over chippen bij Supro, het Aangeboden topic blijft open voor alleen aanmeldingen.