Mac, sorry voor onze late reactie:Mac schreef:Ik ben overtuigd. Ik heb echter tot 1 september Bovag garantie op mijn wagen. Ik twijfel erg of het verstandig is om voordat de garantieperiode afgelopen is de auto te gaan chippen. Opt1mus, zou jij Supro om advies hierover kunnen vragen?
De garantiekwestie is altijd lastig.
Met fabrieksgarantie is dat vooral lastig, omdat er dan in extreme gevallen een fabriek achter staat die natuurlijk in alle gevallen het laatste woord heeft.
Zij zijn natuurlijk de enige die 100% zeker kunnen vaststellen of software origineel is, of aangepast. En daarnaast zijn ze degene die bepaald of het garantie is, of niet.
Zelfs als schades niet door tuning komen, en de auto is wel aangepast, zullen ze hun garantie intrekken.
Bij de bovag is dat natuurlijk niet het geval. Je kunt er wel over twisten, maar in het ergste geval zeg je gewoon dat je nergens van weet… (“Hij liep al zo hard toen ik ‘m kocht…â€)
Niet netjes, maar als je het hard moet / wil spelen, kan het.
Verder zijn wij van mening dat er maar zeer zelden problemen ontstaan door het tunen op zich. Dat wil niet zeggen dat onze klanten nooit problemen krijgen. De problemen die zich voordoen komen doorgaans sneller of duidelijker aan het licht na tunen. In de meeste gevallen zouden deze problemen ook optreden zonder tuning, maar dan pas later.
Een rechtstreeks verband tussen tuning en schades komt maar zeer zelden voor. (en in de gevallen die wij kennen zijn de schades netjes onder fabrieksgarantie opgelost, dus zo zie je maar…)
Uiteindelijk moet ieder voor zich de keuze maken. Wij kunnen geen garantie geven op een motor die we niet gebouwd hebben. We kunnen wel een verzekering aanbieden die schades ten gevolge van tuning dekt. Maar zoals gezegd; schades komen doorgaans niet enkel door tuning. Dan is de kans vrij groot dat je tussen wal en schip komt, mocht het zover komen…
Mijn gevoel zegt: gewoon tunen. Maar ik ben niet helemaal belangeloos hierin… ;-)
Ik zeg ook: JUST DO IT! (h)