Schijfrem loopt aan?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
SKiNNiEH

Schijfrem loopt aan?

Bericht door SKiNNiEH » 20 jun 2011, 20:17

Hoi allemaal,

Een maand of 2 geleden zijn de draagarm rubbers vervangen nadat trilling in m'n stuur van het ene op het andere moment toch best behoorlijk bleek (wagen had 2 weken still gestaan daarvoor), maar ook daarna zat er een lichte trilling in m'n stuur... nog voor de draagarm rubbers waren vervangen hadden we zelf de remblokken vervangen, maar niet de remschijven. Mijn vermoeden was dat de trilling die ik nog had dus kwam door kromme/versleten remschijven.

Sind vanochtend is de trilling weer van een niveautje dat als je je hand op je stuur houdt dan tril je 'm zo in slaap... super k.u.t. dus! Eenmaal thuis, stap ik uit m'n auto en een geur van hitte (niet van verbranding) om 't maar een beetje raar uit te leggen, deed mij de voorwielen wat nader inspecteren. Wat bleek, 1 schijfrem was ontzettend heet, maar dan op zo'n manier dat de hitte in de hele velg zat... niet visueel gloeien, maar heet om aan te raken. Vergeleken met de rem aan de andere kant: die natuurlijk wel warm was van 't rijden, maar verder OK.

Er is dus behoorlijk wat mis. Mijn vraag: Zijn er dingen die ik kan uit proberen/los kan wrikken/uit kan sluiten, terwijl de auto voor de deur staat? Op dit moment heb ik geen behoorlijke krik, maar ik kan 'm wel even op de standaard krik zetten bijv.

De schijfremmen en blokken zullen wel vervangen moeten worden, maar kan er meer aan de hand zijn?

Bedankt!

P.S. Excuus als ik 't beetje vaag uit leg :)

Coldburn

Re: Schijfrem loopt aan?

Bericht door Coldburn » 20 jun 2011, 20:20

Als je je wiel ronddraait, gaat dat soepel? Zo niet zit je remklauw vast.

SKiNNiEH

Bericht door SKiNNiEH » 20 jun 2011, 20:44

Net ff getest op beide voorwielen. 't probleem-wiel draait met een slinger nog maar net 1 keer rond z'n as.. vergeleken met de andere kant, daar kan je met dezelfde kracht een bakkie koffie gaan halen voordat 'ie een keer stopt.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 20 jun 2011, 20:48

Dan zit idd je remmerij vast.
Als je geluk hebt alleen je remblokjes/remzuiger. Als je pech hebt de hele klauw.
Je kan beginnen met 't ding uit elkaar te trekken, en alles netjes schoon te maken mbv een staalborstel.
De geleiding asjes moet je met een fijn schuurwol doen.
Daarna de asjes en de remblokjes geleiding met keramisch vet invetten.

Coldburn

Bericht door Coldburn » 20 jun 2011, 20:49

Dat is niet goed. Had je zelf de blokken vervangen?

Zoja moest je je zuiger terug duwen want anders past je klauw niet over de nieuwe blokken.

Kijk even of de remzuiger makkelijk heen en weer gaat door deze terug te duwen en RUSTIG te remmen en zo paar keer. Als dit zwaar gaat advies nieuwe remklauw. Verder zit er niets tussen. Zou zowiezo remblokken + schijven vervangen als ze te heet zijn geworden ivm verharde blokken nu. Remwerking is minder.

Rolmeijer

Bericht door Rolmeijer » 20 jun 2011, 21:10

Hoeft niet altijd een nieuwe klauw op, zijn revisie setjes voor te krijgen.
Heb het namelijk ook gehad.
Lees dit maar eens

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”