Eibach Pro-kit en de Sport-line ervaringen

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
bmwpeter

Re: Eibach Pro-kit of Sportline??

Bericht door bmwpeter » 28 mei 2010, 10:14

Hoi Harm Jan, ik vrees dat de Sportsline voor normaal dagelijks gebruik te laag zal uitpakken. Ik weet niet of je met je dagelijkse ritje woon-werkverkeer veel steile drempels tegen komt anders zou ik het bij de Pro-kit laten.

Een schroefset kan natuurlijk ook, voordeel hiervan is dat je hem zelf op de door jou meest geschikte hoogte kunt afstellen ;)
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 28 mei 2010, 10:58

De rijhoogte van de sportline is nog niet direct je probleem (ik rijd nog lager en ook probleemloos), het nadeel wat mij betreft van de sportline is dat je op OEM dempers gewoon een veel te zacht geheel hebt, waardoor je gegarandeerd aan de grond gaat komen op drempels.

Icm met een stuk stuggere dempers zouden die veren wel kunnen, anderzijds als je dempers en veren gaat vervangen kun je denk ik beter een schroefset kopen, dan heb je een stuk meer controle en zoveel scheelt het dan niet meer in prijs.

Joey_online

Bericht door Joey_online » 28 mei 2010, 12:53

Dankje voor jullie reactie!!! hier kan ik wat mee!
Ik ga dan toch maar voor een complete schroefset.

lverstappenl

Bericht door lverstappenl » 29 mei 2010, 09:55

Als je voor een schroefset gaat heeft promaxx maar 1 geschikte oplossing namelijk: Eibach pro street S. Iets duurder dan de 'budget' schroefsetjes maar dan heb je ook echt wat! De eibach pro street s is identiek aan kw variant 1 inox, maar dan ietsjes comfortabeler afgesteld. Overigens staan op dit forum enkele topics over dit onderwerp waaronder deze twee: linkje en linkje
Snelheden behaald in het verleden, bieden geen voldoening voor de toekomst.

Joey_online

Bericht door Joey_online » 31 mei 2010, 13:17

@ lverstappenl

Bedankt..dat is een hele lading informatie, daar kan ik zeker wat mee!

Dr.BMW

Re: Eibach Pro-kit en de Sport-line ervaringen

Bericht door Dr.BMW » 29 jun 2010, 20:30

Prokit set vandaag geplaatst... wat een verschil in bochtenwerk, comfor en optiek vs met de m-tech veren. Sportline vind ik net iets te laag.
335i boven een 330i

Robbel

Bericht door Robbel » 29 jun 2010, 20:52

en hoeveel istie precies verlaagd tov de m-techs? :)
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Richel88

Bericht door Richel88 » 30 jun 2010, 14:03

Heeft iemand de veren laten plaatsen? Mag ik dan vrage wat ie kwijt was voor het plaatsen?
Afbeelding
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |

Sandertje

Bericht door Sandertje » 30 jun 2010, 16:01

Iemand ervaringen met de Eibach Pro-System? Ik rij nog steeds rond op de originele schokdempers (aug 2000) en die hebben inmiddels 120.000 km voor de kiezen gehad. Ik overweeg nu als de boel er dan toch af moet gelijk de dempers ook maar te laten doen.

Dr.BMW

Bericht door Dr.BMW » 08 jul 2010, 18:30

2,5 cm voorkant lager en achter 1,0 cm vs. M veren. Looks is precies goed, dus niet asociaal laag.
Bij 160km/h met prokit, lijkt het net 120km/h met M-veren.
335i boven een 330i

Reloader

Bericht door Reloader » 15 jul 2010, 10:20

hoe is de levensduur van de pro-kit / en je originele dempers?

maw: mijn dempers zitten er denk ik (lijken me originele) op sinds 150k kilometers, als ik hier pro-kit veren onder zet, hoelang zou dat houden?

en hoelang hoort een setje veren mee te gaan?

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 15 jul 2010, 19:51

Tsja als dit je originele dempers nog zijn dan zal de dempende werking al een heel eind achteruit zijn gegaan. De kans bestaat dus dat met de nieuwe verenset de dempers eigenlijk al te zwak zijn. Je zou je dempers kunnen laten testen op een dynamische schokdempertestbank. In Valkenswaard zit een autogarage die zo'n testbank heeft staan en ik heb daar goede ervaringen mee. Het voordeel van een dynamische test tov een statische test is dat de algehele werking van de demper tijdens verschillende belastingen wordt gemeten dit is bij een statische (val)bank niet het geval maar is wel een stukkie goedkoper. De dynamische test kost zo rond de 20 euro een statische test is vaak gratis.

Als je dempers het predikaat goed/uitstekend na de test krijgen dan kun je met een gerust hart de Pro-kit veren monteren. Is er een demper matig dan zou ik gewoon een volledige demper/veren-set monteren. Is alles mooi nieuw en kun je er weer voor lange tijd tegen aan.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Reloader

Bericht door Reloader » 16 jul 2010, 14:47

dat word sparen dus, er komen toch eerst andere velgen hoor maar je moet op de lange termijn plannen he :P

j0eyv

Bericht door j0eyv » 06 mei 2011, 09:45

Weet iemand hoeveel CM/MM de E36 318is (m onderstel) af-fabriek verlaagd is? Mijn auto moet namelijk nog iets omlaag maar wil natuurlijk niet de verkeerde maten aanschaffen :) Als ik in de hudige situatie voor 2 cm omlaag wil en hij zou standaard al 1 cm verlaagd zou ik dus 3 cm moeten bestellen.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 06 mei 2011, 11:27

DJLeonardo schreef:Nu even mijn bijdrage:

Ik heb nu alleen aan de voorwielen de Eibach Prokit veren.

Toen ik nog met de M veren rondreed vond ik de voorkant (te hoog, duh) iets onrustig in lange doordraaibochten. Klaverbladen b.v.. Ik merkt dat de neus een beetje aan het deinen was en ik moest constant corrigeren. De laatste keer dat ik dat had was met de Z3 zonder veerpootbrug. Op de 330 heb ik die er echter alweer een tijdje opzitten dus dat was het niet. Wat me verder opviel is dat de "ride" van het M onderstel best stug is. Veel stugger dan het M onderstel van de Z3. Eigenlijk was ik er dus dubbel ontevreden over.

Nu met alleen Eibach voorveren heb ik het idee dat de auto pas in balans is. De veer karakteristiek van de voor en achterkant komen nu beter overeen. De achterkant was blijkbaar hetgeen er stug was aan het M onderstel en daar is nu een net zo stugge voorkant bijgekomen. Maar het zeker niet oncomfatabel! De korte hobbeltjes zijn nu net zo als met de M voorveren (en achterveren) De glooingen in de weg echter neemt de neus nu zonder te veel te deinen. Hierdoor wordt je stuur niet zo onrustig. Ook de bochten zijn strakker minder to geen corrigerend sturen en de auto helt veel en veel m inder over. Nogmaals, het opvangen van oneffenheden (hobbeltjes) is niet minder geworden. Dit is dus precies wat ik hoopte dat het me zou opleveren (en een lagere neus natuurlijk) De overgang destijds bij de Z3 van M naar Eibach was een enorm verschil qua stugheid, nu is die overgang er nauwelijks. Dat geeft wel aan dat het BMW M onderstel dus op behoorlijk stugger is geworden sindsdien. Iets wat bevestigd wordt door Z4 rijders die hetzelfde ervaren

Waarom geen Eibach achterveren?
De overall veer karakteristiek is merkbaar beter in balans. Ik vrees dat de Eibach achterveren de boel nog wat stugger zullen maken. Achter wil ik dat zeker niet (m'n kinderen) Daar komt bij dat ik achterveren heb voor een Touring -_- Die passen wel maar zijn iets stugger vanwege een grotere draagcapacteit.
Misschien dat ik ze nog eens probeer voor de gein maar voorlopig even niet. Dit is dus geheel tegen mijn eerdere mening in. Je zou immers denken dat de auto juist minder in balans zou zijn met een gemixte setup. Blijkbaar is het verschil tussen M voor- en achter veren erg groot. Iets wat mij verbaasde.

Ik rij nu inmiddels al een tijdje rond met ook de Eibach achterveren. De ride is wat harder maar ook een stuk stabieler. Met name in de bocht is de auto nu meer in balans. De hoogte achter is bijna niet veranderd. Voor mij toch geen verschillnde veren meer! Weer wat geleerd...
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”