compact vs sedan/touring
compact vs sedan/touring
beste mensen,
de vraag boeit me al eeuwen, maar ik heb me zat ge-googled en los gekeken op ieder forum......
hier vind ik dus helemaal niks over :
bestaat er prestatieverschil tussen de compact en de sedan of touring ????
alles van info is welkom !
mvg
de vraag boeit me al eeuwen, maar ik heb me zat ge-googled en los gekeken op ieder forum......
hier vind ik dus helemaal niks over :
bestaat er prestatieverschil tussen de compact en de sedan of touring ????
alles van info is welkom !
mvg
Re: compact vs sedan/touring
Helemaal met het bovenstaande eens, al is het natuurlijk wel zo dat elke kilo extra gewicht die je mee vooruit moet nemen de acceleratie en het bochten-gedrag negatief beïnvloedt. Ook de verdeling van het gewicht over de voor en achteras speelt hier een grote rol in, al weet ik niet precies hoe dit onderling zit bij de E46 modellen.
Re: compact vs sedan/touring
De compact is zwaarder of even zwaar als een sedan... Alleen de sedan biedt dan naar mijn mening net ff wat meer ruimte.
Re: compact vs sedan/touring
Even een vergelijking van beide auto's met een bouwjaar van 2001:
E46 Sedan 318i massa leeg : 1285 kg
E46 Compact 318ti massa leeg : 1275 kg
E46 Sedan 318i Max vermogen : 118 PK
E46 Compact 318 ti max vermogen : 143 PK
E46 Sedan 318i massa leeg : 1285 kg
E46 Compact 318ti massa leeg : 1275 kg
E46 Sedan 318i Max vermogen : 118 PK
E46 Compact 318 ti max vermogen : 143 PK
Re: compact vs sedan/touring
De compact is evenoud als de facelift, een compact vergelijken met een prefacelift sedan gaat een beetje mank want de compact gebruikt de facelift motoren.
Dus voor een facelift 318i sedan geldt:
E46 FL Sedan 318i massa leeg : 1295 kg
E46 FL Sedan 318i Max vermogen: 143 PK
Ben je voor een diesel in de markt:
E46 PFL Sedan 320d massa leeg : 1350 kg
E46 FL Sedan 320d massa leeg : 1390 kg
E46 Compact 318td massa leeg : 1370 kg
E46 Compact 320td massa leeg : 1370 kg
E46 FL Sedan 320d Max vermogen: 136 PK
E46 FL Sedan 320d Max vermogen: 150 PK
E46 Compact 318td Max vermogen: 115 PK
E46 Compact 320td Max vermogen: 150 PK
Imho is dan de PFL sedan de beste keus, net ff een klasse lager in de MRB als de rest, en toch een repectabele 136pk. Overigens lijkt het verschil tussen een 150pk en een 136 pk heel groot, namelijk een volle seconde van 0-100. Echter in de praktijk komt dit doordat een PFL net ff een keer extra moet schakelen om de 100 te bereiken. In de praktijk doen de 136pk en de 150pk elkaar heel weinig qua snelheid.
Dus voor een facelift 318i sedan geldt:
E46 FL Sedan 318i massa leeg : 1295 kg
E46 FL Sedan 318i Max vermogen: 143 PK
Ben je voor een diesel in de markt:
E46 PFL Sedan 320d massa leeg : 1350 kg
E46 FL Sedan 320d massa leeg : 1390 kg
E46 Compact 318td massa leeg : 1370 kg
E46 Compact 320td massa leeg : 1370 kg
E46 FL Sedan 320d Max vermogen: 136 PK
E46 FL Sedan 320d Max vermogen: 150 PK
E46 Compact 318td Max vermogen: 115 PK
E46 Compact 320td Max vermogen: 150 PK
Imho is dan de PFL sedan de beste keus, net ff een klasse lager in de MRB als de rest, en toch een repectabele 136pk. Overigens lijkt het verschil tussen een 150pk en een 136 pk heel groot, namelijk een volle seconde van 0-100. Echter in de praktijk komt dit doordat een PFL net ff een keer extra moet schakelen om de 100 te bereiken. In de praktijk doen de 136pk en de 150pk elkaar heel weinig qua snelheid.
Re: compact vs sedan/touring
Ja klopt ik zie het nu 

Re: compact vs sedan/touring
Als je het puur theoretisch benaderd zou je volgens mij hierop uitkomen:
In rechte lijn acceleratie tot zeg 100 km/uur wint de lichtste auto (bij gelijke motorisering), da's dus waarschijnlijk de compact.
Ergens boven de 100 km/uur of zo wordt de luchtweerstand dominant, dus bij acceleratie daarboven wint de carosserie met meest gunstige luchtweerstand.
Kwa bochtengedrag is de lichtste auto waarschijnlijk ook in het voordeel, waarbij de touring als extra handicap waarschijnlijk een iets hoger massa zwaartepunt kent.
De compact heeft zover ik weet een iets minder geavanceerde achteras constructie en zou daarop iets moeten verliezen tov een sedan die maar een paar kg zwaarder is?
Tenslotte is een coupe wat stijver dan een sedan (2 ipv 4 deuren), wat hem een klein voordeel zou moeten opleveren.
Maar ik denk dat je een serieuze coureur moet zijn om deze verschillen te merken....
In rechte lijn acceleratie tot zeg 100 km/uur wint de lichtste auto (bij gelijke motorisering), da's dus waarschijnlijk de compact.
Ergens boven de 100 km/uur of zo wordt de luchtweerstand dominant, dus bij acceleratie daarboven wint de carosserie met meest gunstige luchtweerstand.
Kwa bochtengedrag is de lichtste auto waarschijnlijk ook in het voordeel, waarbij de touring als extra handicap waarschijnlijk een iets hoger massa zwaartepunt kent.
De compact heeft zover ik weet een iets minder geavanceerde achteras constructie en zou daarop iets moeten verliezen tov een sedan die maar een paar kg zwaarder is?
Tenslotte is een coupe wat stijver dan een sedan (2 ipv 4 deuren), wat hem een klein voordeel zou moeten opleveren.
Maar ik denk dat je een serieuze coureur moet zijn om deze verschillen te merken....
Re: compact vs sedan/touring
Een sedan is stijver als een coupe, omdat je met 4 kleine gaten in je body nou eenmaal minder stijfheid verliest dan met 2 groten. Zeker als je beseft dat de sedan deuren door hun vorm ook bijdragen aan de totale stijfheid (bij gesloten deuren), iets wat coupe deuren zeker niet doen.Dynamo schreef:Tenslotte is een coupe wat stijver dan een sedan (2 ipv 4 deuren), wat hem een klein voordeel zou moeten opleveren.
Re: compact vs sedan/touring
Verschil is minimaal. Een coupe is 4% minder stijf dan een sedan met neerklapbare achterbank. Zonder neerklapbare achterbank is het verschil wel een stuk groter.
Re: compact vs sedan/touring
Alle genoemde verschillen zijn natuurlijk minimale verschillen, bijvoorbeeld 20kg tussen een compact en een sedan is ook echt een minimaal verschil in performance...
Alleen dat een coupe stijver zou zijn als een sedan was gewoon niet correct, vandaar mijn reactie 
Waar haal je trouwens die cijfers vandaan, daar ben ik wel benieuwd naar ??


Waar haal je trouwens die cijfers vandaan, daar ben ik wel benieuwd naar ??
Re: compact vs sedan/touring
Sedan (w/o folding seats) 18000Nm/deg of torsion
Sedan (w/folding seats) 13000Nm/deg of torsion
Sport wagon (w/folding seats) 14000Nm/deg of torsion
Coupe (w/folding seats) 12500Nm/deg of torsion
Convertible 10500Nm/deg of torsion
Z4 cabrio doet het niet slecht met 14500Nm/deg of torsion
Sedan (w/folding seats) 13000Nm/deg of torsion
Sport wagon (w/folding seats) 14000Nm/deg of torsion
Coupe (w/folding seats) 12500Nm/deg of torsion
Convertible 10500Nm/deg of torsion
Z4 cabrio doet het niet slecht met 14500Nm/deg of torsion
Re: compact vs sedan/touring
Ah, bimmerfest forums
Ik vind vooral de touring hoog scoren en vind het moeilijk te geloven dat een touring stijver is als als een sedan met neerklapbare achterbank...
Z4 en Z3 zijn auto's die van begin af aan als cabrio ontworpen zijn, stijfheid is daarbij een heel belangrijke factor. Auto's als Z3 coupe en Z4 coupe zullen helemaal lekker torsiestijf zijn, want die profiteren van hetzelfde basis ontwerp.

Z4 en Z3 zijn auto's die van begin af aan als cabrio ontworpen zijn, stijfheid is daarbij een heel belangrijke factor. Auto's als Z3 coupe en Z4 coupe zullen helemaal lekker torsiestijf zijn, want die profiteren van hetzelfde basis ontwerp.
Re: compact vs sedan/touring
Touring heeft een langer dak
Groot deel van de stijfheid komt uit het dak. Wellicht dat de staalconstructie bij de achterban steviger is.
Ook heeft de hoge achterklep ongetwijfeld invloed.
Veel grote opppervlakken die redelijk haaks op elkaar staan t.o.v. een sedan.

Groot deel van de stijfheid komt uit het dak. Wellicht dat de staalconstructie bij de achterban steviger is.
Ook heeft de hoge achterklep ongetwijfeld invloed.
Veel grote opppervlakken die redelijk haaks op elkaar staan t.o.v. een sedan.
Re: compact vs sedan/touring
Volgens mij geeft een klein dak meer stevigheid als een groot dak
En bij de sedan heb je twee kleinere oppervlakken tegen een grote... Grote vlakken zijn juist nadelig en een sedan heeft minder grote vlakken.
Stevigheid komt juist uit kleine vlakken die met elkaar verbonden zijn, grote vlakken is juist torsiegevoeliger...

Stevigheid komt juist uit kleine vlakken die met elkaar verbonden zijn, grote vlakken is juist torsiegevoeliger...
Re: compact vs sedan/touring
Cijfermatig krijg je gelijk, ik ben het alleen nog niet eens met je uitleg, want die twee grotere deuren zijn kwa oppervlakte kleiner dan de 4 deuren van een sedan.Griffendahl schreef:Een sedan is stijver als een coupe, omdat je met 4 kleine gaten in je body nou eenmaal minder stijfheid verliest dan met 2 groten. Zeker als je beseft dat de sedan deuren door hun vorm ook bijdragen aan de totale stijfheid (bij gesloten deuren), iets wat coupe deuren zeker niet doen.Dynamo schreef:Tenslotte is een coupe wat stijver dan een sedan (2 ipv 4 deuren), wat hem een klein voordeel zou moeten opleveren.
Bedoel je met de vorm het feit dat de coupe deuren geen raamomlijsting hebben? Daar had ik niet bij stilgestaan.
Het feit dat een touring stijver is zou voor een deel verklaard kunnen worden doordat een touring over een grotere lengte een grotere diameter heeft, zoals hier wordt uitgelegd en misschien wordt een deel van die extra kilo's gebruikt voor extra verstevigingen.
:*Griffendahl schreef: door Griffendahl » 17 jan 2011 18:51
Imho is dan de PFL sedan de beste keus