compact vs sedan/touring

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
manue46
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2010, 16:31

compact vs sedan/touring

Bericht door manue46 » 16 jan 2011, 19:11

beste mensen,

de vraag boeit me al eeuwen, maar ik heb me zat ge-googled en los gekeken op ieder forum......
hier vind ik dus helemaal niks over :


bestaat er prestatieverschil tussen de compact en de sedan of touring ????

alles van info is welkom !

mvg

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door NielsE36 » 16 jan 2011, 20:00

Helemaal met het bovenstaande eens, al is het natuurlijk wel zo dat elke kilo extra gewicht die je mee vooruit moet nemen de acceleratie en het bochten-gedrag negatief beïnvloedt. Ook de verdeling van het gewicht over de voor en achteras speelt hier een grote rol in, al weet ik niet precies hoe dit onderling zit bij de E46 modellen.

Griffendahl

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door Griffendahl » 16 jan 2011, 21:28

De compact is zwaarder of even zwaar als een sedan... Alleen de sedan biedt dan naar mijn mening net ff wat meer ruimte.

Gebruikersavatar
tan_n86
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 mar 2010, 09:21

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door tan_n86 » 17 jan 2011, 09:39

Even een vergelijking van beide auto's met een bouwjaar van 2001:

E46 Sedan 318i massa leeg : 1285 kg
E46 Compact 318ti massa leeg : 1275 kg

E46 Sedan 318i Max vermogen : 118 PK
E46 Compact 318 ti max vermogen : 143 PK

Griffendahl

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door Griffendahl » 17 jan 2011, 10:27

De compact is evenoud als de facelift, een compact vergelijken met een prefacelift sedan gaat een beetje mank want de compact gebruikt de facelift motoren.

Dus voor een facelift 318i sedan geldt:
E46 FL Sedan 318i massa leeg : 1295 kg
E46 FL Sedan 318i Max vermogen: 143 PK

Ben je voor een diesel in de markt:
E46 PFL Sedan 320d massa leeg : 1350 kg
E46 FL Sedan 320d massa leeg : 1390 kg
E46 Compact 318td massa leeg : 1370 kg
E46 Compact 320td massa leeg : 1370 kg

E46 FL Sedan 320d Max vermogen: 136 PK
E46 FL Sedan 320d Max vermogen: 150 PK
E46 Compact 318td Max vermogen: 115 PK
E46 Compact 320td Max vermogen: 150 PK

Imho is dan de PFL sedan de beste keus, net ff een klasse lager in de MRB als de rest, en toch een repectabele 136pk. Overigens lijkt het verschil tussen een 150pk en een 136 pk heel groot, namelijk een volle seconde van 0-100. Echter in de praktijk komt dit doordat een PFL net ff een keer extra moet schakelen om de 100 te bereiken. In de praktijk doen de 136pk en de 150pk elkaar heel weinig qua snelheid.

Gebruikersavatar
tan_n86
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 mar 2010, 09:21

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door tan_n86 » 17 jan 2011, 11:00

Ja klopt ik zie het nu :!

Dynamo
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 sep 2009, 12:20
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door Dynamo » 17 jan 2011, 13:06

Als je het puur theoretisch benaderd zou je volgens mij hierop uitkomen:

In rechte lijn acceleratie tot zeg 100 km/uur wint de lichtste auto (bij gelijke motorisering), da's dus waarschijnlijk de compact.

Ergens boven de 100 km/uur of zo wordt de luchtweerstand dominant, dus bij acceleratie daarboven wint de carosserie met meest gunstige luchtweerstand.

Kwa bochtengedrag is de lichtste auto waarschijnlijk ook in het voordeel, waarbij de touring als extra handicap waarschijnlijk een iets hoger massa zwaartepunt kent.
De compact heeft zover ik weet een iets minder geavanceerde achteras constructie en zou daarop iets moeten verliezen tov een sedan die maar een paar kg zwaarder is?

Tenslotte is een coupe wat stijver dan een sedan (2 ipv 4 deuren), wat hem een klein voordeel zou moeten opleveren.

Maar ik denk dat je een serieuze coureur moet zijn om deze verschillen te merken....
E46 328i sedan 1998____Afbeelding

Griffendahl

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door Griffendahl » 17 jan 2011, 13:18

Dynamo schreef:Tenslotte is een coupe wat stijver dan een sedan (2 ipv 4 deuren), wat hem een klein voordeel zou moeten opleveren.
Een sedan is stijver als een coupe, omdat je met 4 kleine gaten in je body nou eenmaal minder stijfheid verliest dan met 2 groten. Zeker als je beseft dat de sedan deuren door hun vorm ook bijdragen aan de totale stijfheid (bij gesloten deuren), iets wat coupe deuren zeker niet doen.

maarten22
Berichten: 310
Lid geworden op: 08 okt 2009, 19:10

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door maarten22 » 17 jan 2011, 13:44

Verschil is minimaal. Een coupe is 4% minder stijf dan een sedan met neerklapbare achterbank. Zonder neerklapbare achterbank is het verschil wel een stuk groter.

Griffendahl

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door Griffendahl » 17 jan 2011, 13:52

Alle genoemde verschillen zijn natuurlijk minimale verschillen, bijvoorbeeld 20kg tussen een compact en een sedan is ook echt een minimaal verschil in performance... :) Alleen dat een coupe stijver zou zijn als een sedan was gewoon niet correct, vandaar mijn reactie ;)

Waar haal je trouwens die cijfers vandaan, daar ben ik wel benieuwd naar ??

maarten22
Berichten: 310
Lid geworden op: 08 okt 2009, 19:10

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door maarten22 » 17 jan 2011, 14:01

Sedan (w/o folding seats) 18000Nm/deg of torsion
Sedan (w/folding seats) 13000Nm/deg of torsion
Sport wagon (w/folding seats) 14000Nm/deg of torsion
Coupe (w/folding seats) 12500Nm/deg of torsion
Convertible 10500Nm/deg of torsion

Z4 cabrio doet het niet slecht met 14500Nm/deg of torsion

Griffendahl

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door Griffendahl » 17 jan 2011, 14:04

Ah, bimmerfest forums ;) Ik vind vooral de touring hoog scoren en vind het moeilijk te geloven dat een touring stijver is als als een sedan met neerklapbare achterbank...

Z4 en Z3 zijn auto's die van begin af aan als cabrio ontworpen zijn, stijfheid is daarbij een heel belangrijke factor. Auto's als Z3 coupe en Z4 coupe zullen helemaal lekker torsiestijf zijn, want die profiteren van hetzelfde basis ontwerp.

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door Fabian79 » 17 jan 2011, 16:30

Touring heeft een langer dak ;)


Groot deel van de stijfheid komt uit het dak. Wellicht dat de staalconstructie bij de achterban steviger is.
Ook heeft de hoge achterklep ongetwijfeld invloed.
Veel grote opppervlakken die redelijk haaks op elkaar staan t.o.v. een sedan.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Griffendahl

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door Griffendahl » 17 jan 2011, 18:51

Volgens mij geeft een klein dak meer stevigheid als een groot dak ;) En bij de sedan heb je twee kleinere oppervlakken tegen een grote... Grote vlakken zijn juist nadelig en een sedan heeft minder grote vlakken.

Stevigheid komt juist uit kleine vlakken die met elkaar verbonden zijn, grote vlakken is juist torsiegevoeliger...

Dynamo
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 sep 2009, 12:20
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: compact vs sedan/touring

Bericht door Dynamo » 17 jan 2011, 21:24

Griffendahl schreef:
Dynamo schreef:Tenslotte is een coupe wat stijver dan een sedan (2 ipv 4 deuren), wat hem een klein voordeel zou moeten opleveren.
Een sedan is stijver als een coupe, omdat je met 4 kleine gaten in je body nou eenmaal minder stijfheid verliest dan met 2 groten. Zeker als je beseft dat de sedan deuren door hun vorm ook bijdragen aan de totale stijfheid (bij gesloten deuren), iets wat coupe deuren zeker niet doen.
Cijfermatig krijg je gelijk, ik ben het alleen nog niet eens met je uitleg, want die twee grotere deuren zijn kwa oppervlakte kleiner dan de 4 deuren van een sedan.
Bedoel je met de vorm het feit dat de coupe deuren geen raamomlijsting hebben? Daar had ik niet bij stilgestaan.

Het feit dat een touring stijver is zou voor een deel verklaard kunnen worden doordat een touring over een grotere lengte een grotere diameter heeft, zoals hier wordt uitgelegd en misschien wordt een deel van die extra kilo's gebruikt voor extra verstevigingen.
Griffendahl schreef: door Griffendahl » 17 jan 2011 18:51
Imho is dan de PFL sedan de beste keus
:*
E46 328i sedan 1998____Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”