OPGELOST:: tikkend geluid intrappen koppelingspedaal

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
beamerarie

OPGELOST:: tikkend geluid intrappen koppelingspedaal

Bericht door beamerarie » 18 okt 2010, 20:22

beste mede bmw bezitters, ik zit met het volgende, en ik hoop dat iemand me verder kan helpen,

ik heb nu 3 maanden een handgeschakelde 320i touring uit 2002, nu 123.000 km gelopen, en heb recentelijk ontdekt dat als ik het koppelingspedaal volledig intrap (dus tegen dat ronde plastic cirkeltje achter het pedaal) er een tikkend geluid te horen is (en te voelen in het pedaal zelf),

als ik het pedaal langer ingetrapt houd, dan wordt het geluid en gevoel harder of duidelijker (doe zoiets echter niet langer dan een paar seconden), en uiteraard is het niet continu, sommige ritjes heb ik er geen last van, als ik langer in de auto zit denk ik dat het altijd wel gebeurd, dat weet ik namelijk niet zeker omdat ik m'n pedaal niet meer helemaal intrap, dwz om het tikken te voorkomen, maar probeer het natuurlijk wel regelmatig

verder schakelt de auto redelijk goed, dwz soms schakelt hij boterzacht (bij terugschakelen is dat altijd zo) maar soms gaat hij (de versnellingspook) wat minder soepel door de versnellingen, vooral van 1 naar 2 en van 2 naar 3, met minder soepel bedoel ik dan dat hij bv van 1 naar 2 een beetje lijkt te blijven hangen waar de 'achteruit ''plek''' zit, of dat je een klein schokje voelt, alsof je em langs een 'hobbeltje' heen schakelt,

ik heb gebeld met de bmw dealer in de buurt, om te informeren of het iets is waar ik me zorgen om moet maken, werd trouwens meteen door verbonden met een monteur in de werkplaats die uitgebreid de tijd nam mijn vragen te beantwoorden, :) herald hoorn , hij vroeg meteen of dat plastic cirkeltje er nog zit (alsof het een soort stop is om te voorkomen dat de koppeling te ver ingetrapt wordt), wist me niet te vertellen wat het is maar dacht dat ik er wel mee door kon rijden aangezien het niet continu is, en ik gewoon prima kan rijden als het pedaal niet helemaal ingetrapt wordt,

laatst ben ik ermee naar de lokale garage geweest, heb die man laten rijden, en gelukkig, het geluid trad op, zal ik maar zeggen, na een tijdje rijden zij die man me dat hij het niet ernstig vond en er nog een hele tijd mee door zou kunnen rijden (maar niet een karavan trekken naar italie bv) maar dat waarschijnlijk mijn koppelingsetje vervangen zou moeten worden (2 platen plus drukgroep oid),

nu kost zo'n setje volgens mij 300 eurie, paar uurtjes werk, laten we zeggen tussen de 400 en 800 eurie, nu heb ik dat geld er zeker voor over (ondanks dat ie het prima doet) omdat het verder een geweldige auto is, die ik ook in goede staat wil houden, maar wat ik me afvraag is of de voorgestelde reparatie ook daadwerkelijk het tikkende geluid zal verhelpen,

WAT DENKEN JULLIE?

heeft iemand ervaring met deze syptomen?
wat denken jullie wat het is?
gaat het vervangen van de koppeling het probleem oplossen?

Bij voorbaat dank voor enige reactie,

mvg Arie
Laatst gewijzigd door beamerarie op 04 nov 2010, 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.

beamerarie

Re: tikkend geluid bij volledig intrappen koppelingspedaal

Bericht door beamerarie » 21 okt 2010, 19:03

:zwaai: HALLO? :zwaai: zou jullie expertise erg waarderen :amen:

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 21 okt 2010, 19:34

Ik denk druklager.
Maar meestal kan je dan ook getjilp horen. (eventueel met deur geopend)
Als het dat is, kan je wel doorrijden, maar loop je het risico dat ie kapot loopt, en je niet meer kan ontkoppelen.

Ik heb bij mijn 320d @ 19X.XXXkm ook de koppeling laten vervangen.
Was inc verwijderen van de CDV €510,- kwijt.

beamerarie

Bericht door beamerarie » 22 okt 2010, 10:40

Experts of niet, dergelijke reacties heb ik wel wat aan,

even over dat slippen, ik het niet gemerkt dat de koppeling slipt, maar blijkbaar kun je dat testen door het in z'n twee te zetten, op de handrem, en dan gewoon koppeling op laten komen? kijken of ie afslaat of gewoon doordraait, is dat het idee?? en als ie niet afslaat dan slipt ie zeker?

dan nog het volgende, heb net een opname gemaakt, geluid is niet al te best maar het tikkende geluid is goed hoorbaar, hopelijk kunnen jullie hier wat meer uit afleiden,

groet Arie

beamerarie

Bericht door beamerarie » 22 okt 2010, 12:43

ik denk ook dat het het druklager is, heb net even gekeken naar beschrijvingen en testen van een slippende koppeling, maar mijn koppeling slipt niet, denk ik,

verder is het niet zo goed te zien in het filpmje, maar het tikken zet pas de laatste 2 a 3 cm in (dus vanaf het einde), mijn koppelpunt zit juist heel hoog (dus als je intrapt ontkoppelt ie bijna meteen, en bij koppeling loslaten pakt ie em ook pas weer heel laat), ik heb nog ontzettend moeten wennen met schakelen want met mijn clio zat het koppelpunt heel laat (dus ver intrappen voor schakelen), daarom kan ik er in principe voorlopig mee doorrijden omdat je dan het pedaal gewoon niet helemaal intrapt bij het schakelen, het koppelpunt zit toch heel hoog, in het begin dus,

verder voel ik het tikken ook aan mijn voet, het is dus net alsof er ergens iets tegenaan loopt, ik geef ook (in de video) na een paar keer het geluid te horen een beetje gas, en dan is het tikken ook sneller,

ik wacht graag nog wat andere reacties af, maar ik denk genoeg te weten, zal vanmiddag langs de garage gaan voor een afspraak vervangen koppeling, laat ik meteen m'n CDV verwijderen, ik hoop dat ie weer lekker smooth schakelt daarna :D , zal jullie op de hoogte houden,

groetjes Arie
Laatst gewijzigd door Gast op 22 okt 2010, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

TOPPeet

Re: tikkend geluid bij volledig intrappen koppelingspedaal VIDEO

Bericht door TOPPeet » 22 okt 2010, 16:12

Hallo,

Ik heb zelf 4 weken terug ook mijn koppeling vernieuwd.E46 323ci met 120000km op de teller.
Zeker 6 uur over gedaan.Wat een leuke positie hebben de torxbouten van de versnellingsbak. :? :r
Sachs koppeling set besteld op e-bay in Duitsland voor 170 euro
Bij mij hoorde je geen rare geluiden maar koppeling ging gewoon veel te zwaar.
Na demontage versnellingsbak en koppelinghuis was de koppelingsplaat nog in perfecte staat (dikte) maar druklager
en koppelinghuis diafragma veren waren in slechte staat.Dit verklaarde ook het stroef en zwaar bedienen van de
koppeling.Druklager was al voor de helft in de diafragma veren gevreten.
De vertande versnellingsbak as was ook geheel droog.Alleen deze as hoort wat gesmeerd te
worden met vet maar druklager en diafragma veren absoluut niet.Door de ronddraaiende massa en temperatuur
kan dit op de koppelingsplaat komen met slippende koppeling als gevolg.
Nu met geheel nieuwe koppeling koppelen als een mes door de boter zo zacht.
Gelukkig zelf kunnen uitvoeren op mijn werk want is een dure reparatie maar zeker de moeite waard.

Gr,TOPPeet
E92 335i 440Pk 580Nm

vegito

Bericht door vegito » 22 okt 2010, 18:06

Ja 6 uurtje geloof ik je wel. heb zelf ook gedaan toen alles vervangen vliegwiel, koppeling, prise as lager, druklager, koppeling mechanisme, spiefje ook mijn 5e en achteruit shift pin vervangen aardige klus. Bij deze is het 99% druklager een onderdeel wat misschien 50 euro kost en een berg werk eraan zit. Vervang je kopppeling en je bent erg gelijk vanaf.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

beamerarie

Bericht door beamerarie » 22 okt 2010, 19:47

TOPPeet schreef:Hallo,

Nu met geheel nieuwe koppeling koppelen als een mes door de boter zo zacht.

Gr,TOPPeet

Ik hoop dat het bij mij ook zo gaat uitpakken, heb je ook de CDV laten verwijderen of had je die al niet meer?

Heb vanmiddag een afspraak gemaakt, maandag over een week gaat ie heen, nieuwe koppelingensplaten en druklager plus CDV verwijderen, ben benieuwd!!!!

TOPPeet

Bericht door TOPPeet » 23 okt 2010, 11:08

Ik hoop dat het bij mij ook zo gaat uitpakken, heb je ook de CDV laten verwijderen of had je die al niet meer?
Of de CDV zit er nog in zit weet ik niet zeker.
Heb hier wel naar gekeken maar zag niets wat leek op een restrictie in
verloop van rubberslang naar stalen leiding.
Ik voel bij bedienen koppelingspedaal wel een soort van zachte weerstand en zal de volgende
keer eens de slang loshalen en weet het dan zeker.

Gr,TOPPeet
E92 335i 440Pk 580Nm

H-J

Bericht door H-J » 24 okt 2010, 19:15

Hallo mannen. De BMW van mijn moeder(e46 318i) heeft hetzelfde probleem. Maar zoals hierboven ook vermeld alleen als de koppeling helemaal ingetrapt is. In de praktijk gebruiken wij dit bijna nooit maar toch knaagt het een beetje. Vooral omdat de auto al 11 jaar oud is en maar 90k gelopen heeft als het goed is. Zou dit erop kunnen duiden dat de km-stand van de auto niet klopt? want wij hebben ookal 2x de accu vervangen maar dat is inmiddels opgelost. Verder geen problemen eigenlijk maar toch even benieuwd omdat ik hier over 1,5 jaar ook in ga rijden:)

beamerarie

Bericht door beamerarie » 25 okt 2010, 09:30

H-J schreef:De BMW van mijn moeder(e46 318i) heeft hetzelfde probleem. Maar zoals hierboven ook vermeld alleen als de koppeling helemaal ingetrapt is.
Gelukkig (niet voor jou) iemand met dezelfde problemen, is het bij jullie ook niet constant? dwz, als ik em bv net gestart heb dan heeft ie het niet meteen, ik heb het idee dat ie eerst 'warm' moet worden voordat het geluid optreed,

de mijne gaat over 1 week naar de garage (zie boven), ik zal je laten weten wat het kost en of het gewerkt heeft,

gr Arie

H-J

Bericht door H-J » 25 okt 2010, 10:03

ik zal zo eens even testen. Ik rijd er niet vaak in maar gewoon uit en in parkeren wel eens. Maar volgens mij doet hij het bij ons al vanaf het starten. Wel is het echt precies hetzelfde geluid volgens mij. Ik zal binnenkort ook proberen een filmpje te maken en en even te testen of hij slipt(dmv de handrem). Ja laat inderdaad maar even weten, ben benieuwd:)

beamerarie

Bericht door beamerarie » 26 okt 2010, 18:15

H-J schreef:ik zal zo eens even testen....... volgens mij doet hij het bij ons al vanaf het starten......
En? nog geprobeerd?

Arie

H-J

Bericht door H-J » 26 okt 2010, 21:47

Ja het is bij mij vanaf het begin het geval. Wel is het geluid precies hetzelfde en naarmate meer toeren meer(sneller) getik. Ik wil morgen ook wel even testen of het geluid harder is als de motor helemaal op temperatuur is maar dan moet ik even gaan chillun in de auto want ik heb namelijk nog geen rijbewijs dus dan gaat dat opwarmen niet zo vlot. Maar heb nu toch vakantie dus moet lukken;) Jij al bij de garage geweest?

beamerarie

Bericht door beamerarie » 27 okt 2010, 19:13

H-J schreef: Jij al bij de garage geweest?
aanstaande maandag

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”