ik heb nu 3 maanden een handgeschakelde 320i touring uit 2002, nu 123.000 km gelopen, en heb recentelijk ontdekt dat als ik het koppelingspedaal volledig intrap (dus tegen dat ronde plastic cirkeltje achter het pedaal) er een tikkend geluid te horen is (en te voelen in het pedaal zelf),
als ik het pedaal langer ingetrapt houd, dan wordt het geluid en gevoel harder of duidelijker (doe zoiets echter niet langer dan een paar seconden), en uiteraard is het niet continu, sommige ritjes heb ik er geen last van, als ik langer in de auto zit denk ik dat het altijd wel gebeurd, dat weet ik namelijk niet zeker omdat ik m'n pedaal niet meer helemaal intrap, dwz om het tikken te voorkomen, maar probeer het natuurlijk wel regelmatig
verder schakelt de auto redelijk goed, dwz soms schakelt hij boterzacht (bij terugschakelen is dat altijd zo) maar soms gaat hij (de versnellingspook) wat minder soepel door de versnellingen, vooral van 1 naar 2 en van 2 naar 3, met minder soepel bedoel ik dan dat hij bv van 1 naar 2 een beetje lijkt te blijven hangen waar de 'achteruit ''plek''' zit, of dat je een klein schokje voelt, alsof je em langs een 'hobbeltje' heen schakelt,
ik heb gebeld met de bmw dealer in de buurt, om te informeren of het iets is waar ik me zorgen om moet maken, werd trouwens meteen door verbonden met een monteur in de werkplaats die uitgebreid de tijd nam mijn vragen te beantwoorden,
laatst ben ik ermee naar de lokale garage geweest, heb die man laten rijden, en gelukkig, het geluid trad op, zal ik maar zeggen, na een tijdje rijden zij die man me dat hij het niet ernstig vond en er nog een hele tijd mee door zou kunnen rijden (maar niet een karavan trekken naar italie bv) maar dat waarschijnlijk mijn koppelingsetje vervangen zou moeten worden (2 platen plus drukgroep oid),
nu kost zo'n setje volgens mij 300 eurie, paar uurtjes werk, laten we zeggen tussen de 400 en 800 eurie, nu heb ik dat geld er zeker voor over (ondanks dat ie het prima doet) omdat het verder een geweldige auto is, die ik ook in goede staat wil houden, maar wat ik me afvraag is of de voorgestelde reparatie ook daadwerkelijk het tikkende geluid zal verhelpen,
WAT DENKEN JULLIE?
heeft iemand ervaring met deze syptomen?
wat denken jullie wat het is?
gaat het vervangen van de koppeling het probleem oplossen?
Bij voorbaat dank voor enige reactie,
mvg Arie