ET verhogen dmv afdraaien: verstandig? waar laten doen?
- Dominic-Breda
Re: ET verhogen dmv afdraaien: verstandig? waar laten doen?
als je hem verlaagd is het al een heel stuk minder.
vind het bij mij ook meevallen...
vind het bij mij ook meevallen...
jaa maar met die 4 velgen achterin was ie ook al "verlaagd"... volgens mij ligt ie daar zelfs lager dan met een pro-kit..
Maar ik moet sowieso IETS, aangezien ie nog aanloopt... dus OF ik doe iets aan dat stukske plastic wat nog in de weg zit, of ik laat wat van de velg afdraaien.... denk toch dat ik voor de laatste optie ga
Maar ik moet sowieso IETS, aangezien ie nog aanloopt... dus OF ik doe iets aan dat stukske plastic wat nog in de weg zit, of ik laat wat van de velg afdraaien.... denk toch dat ik voor de laatste optie ga
_______________________________Showroom________________________________

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Zou toch éérst dat stukske plastic proberen, afdraaien kan altijd nog 
maar ik vind dat ze sowieso wel wat naar binnen mogen... ET waarde is vrij laag voor een sedan; ET37...
Vraag me af hoe slecht een "te lage" ET waarde nou eigenlijk is... Volgens wikipedia is een afwijking van 5 mm acceptabel, maar ik wijk er dus zo'n 10 mm vanaf......
Vraag me af hoe slecht een "te lage" ET waarde nou eigenlijk is... Volgens wikipedia is een afwijking van 5 mm acceptabel, maar ik wijk er dus zo'n 10 mm vanaf......

ET waarde 37 moet in principe kunnen is echter ook afhankelijk van je J = inch waarde
Gaat waaarschijnlijk maar om een paar mm zou toch eerst voor het plastic gaan
En wielen dik in de kasten staan gewoon mooi hoor!!! kan niet gauw teveel zijn.
Succes met je beslissing
Gaat waaarschijnlijk maar om een paar mm zou toch eerst voor het plastic gaan
En wielen dik in de kasten staan gewoon mooi hoor!!! kan niet gauw teveel zijn.
Succes met je beslissing
8J voor, 9 J achter...
maar ik zat al te denken dat het dan achter eigenlijk niet zo erg is dat de ET waarde afwijkt, omdat de velg ook een inch breder is, en dus zo'n 12 mm verder naar binnen gaat... dan heb ik met een 12 mm lagere ET-waarde dus eigenlijk hetzelfde "krachtenspel" als met de originele situatie of sla ik 'm mis? :p
Maar de voorwielen wijken dus wel sowieso 10mm af qua origineel.....
maar ik zat al te denken dat het dan achter eigenlijk niet zo erg is dat de ET waarde afwijkt, omdat de velg ook een inch breder is, en dus zo'n 12 mm verder naar binnen gaat... dan heb ik met een 12 mm lagere ET-waarde dus eigenlijk hetzelfde "krachtenspel" als met de originele situatie of sla ik 'm mis? :p
Maar de voorwielen wijken dus wel sowieso 10mm af qua origineel.....

Heb bij mijn oude originele 19Inch M3 evo velgen de velgen ook laten afdraaien 3mm.
Heb er geen problemen mee gehad wel wordt er geadvisserd minimaal 5mm over te houden als draagvlak voor je bouten.
Heb op VW forums verhalen gelezen van velg fabrikanten die precies het zelfde doen maken 1 velg en doormiddel van ET waarde afdraaien worden ze in verschillende ET waardes geleverd.
zo had de ene velg 6mm hou vast en de andere 10mm.
Heb het trouwens laten doen bij wheelcare je moet wel meteen ook je naafgat aan laten passen omdat als je er 3mm afdraait er natuurlijk ook een stuk naafgat verdwijnt dit maakt hij er dan opnieuw in.
Of je moet inderdaad je wielkasten uit laten rollen wat ik ook gedaan, maar voor die paar mm zou ik gewoon je velgen afdraaien, scheelt een hoop geld.
Heb er geen problemen mee gehad wel wordt er geadvisserd minimaal 5mm over te houden als draagvlak voor je bouten.
Heb op VW forums verhalen gelezen van velg fabrikanten die precies het zelfde doen maken 1 velg en doormiddel van ET waarde afdraaien worden ze in verschillende ET waardes geleverd.
zo had de ene velg 6mm hou vast en de andere 10mm.
Heb het trouwens laten doen bij wheelcare je moet wel meteen ook je naafgat aan laten passen omdat als je er 3mm afdraait er natuurlijk ook een stuk naafgat verdwijnt dit maakt hij er dan opnieuw in.
Of je moet inderdaad je wielkasten uit laten rollen wat ik ook gedaan, maar voor die paar mm zou ik gewoon je velgen afdraaien, scheelt een hoop geld.
-
Griffendahl
Volledig mis helaas... De krachten 'werken' vanuit het midden van de velg dus de breedte is een factor die compleet buiten beschouwing gelaten kan worden, alleen de ET-waarde is leidend.Robbel schreef:maar ik zat al te denken dat het dan achter eigenlijk niet zo erg is dat de ET waarde afwijkt, omdat de velg ook een inch breder is, en dus zo'n 12 mm verder naar binnen gaat... dan heb ik met een 12 mm lagere ET-waarde dus eigenlijk hetzelfde "krachtenspel" als met de originele situatie of sla ik 'm mis? :p
Wat is een hoop geld dan... ?? Kan je 4 velgen laten afdraaien voor 125 euro... ?? Want dat kostte mij het rollen meen ikEric R. schreef:Of je moet inderdaad je wielkasten uit laten rollen wat ik ook gedaan, maar voor die paar mm zou ik gewoon je velgen afdraaien, scheelt een hoop geld.
- DJLeonardo
Is er uberhaupt al gemeten hoeveel "vlees" er nog op de velgen zit?
Ik had n.l. velgen waar standaard maar 9,5mm op zat. Toen ik bij Wheeltrim kwam zei die man dat hij altijd 7mm overhielt en er dus maar 2-3 mm af kon. Dat heb ik toen maar niet gedaan
Ik had n.l. velgen waar standaard maar 9,5mm op zat. Toen ik bij Wheeltrim kwam zei die man dat hij altijd 7mm overhielt en er dus maar 2-3 mm af kon. Dat heb ik toen maar niet gedaan
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
ik heb t ff snel gemeten ja... kwam op zo'n 9 mm... ALS ik af laat draaien dan is het 2 mm, denk dat het dan 100% vrijloopt, en oogt wat netter denkik ook.
Volgens wheelcare moet je dus minimaal 5 mm overhouden, en daar zit ik dan nog "ruim" boven...
en trouwens, mn kastjes zijn al gerold, voor €gratis,--
Toen ik die kerel aan de lijn had garandeerde hij mij dat het "zo" ging passen... ik zeg; als het niet past zonder aan te lopen doen jullie het rollen voor mij als service he?! (h)
dusss
maar 4 wielen af laten draaien is idd goedkoper dan 125 euro... 10tje per velg, maar dan nog wel ff vantevoren en achteraf de banden bij een bandenboer laten (de)monteren...
en Griff... ik weet het niet hoor... weet je 't zeker?? ik ga er nog ff over nadenken
Volgens wheelcare moet je dus minimaal 5 mm overhouden, en daar zit ik dan nog "ruim" boven...
en trouwens, mn kastjes zijn al gerold, voor €gratis,--
Toen ik die kerel aan de lijn had garandeerde hij mij dat het "zo" ging passen... ik zeg; als het niet past zonder aan te lopen doen jullie het rollen voor mij als service he?! (h)
dusss
maar 4 wielen af laten draaien is idd goedkoper dan 125 euro... 10tje per velg, maar dan nog wel ff vantevoren en achteraf de banden bij een bandenboer laten (de)monteren...
en Griff... ik weet het niet hoor... weet je 't zeker?? ik ga er nog ff over nadenken
- Edit:
- Heb er ff over nagedacht; volgens mij maakt 't niks uit...
Hoe het nu is, komt mn wiel 23 mm verder naar buiten, en 2 verder naar binnen tov de originele toestand... de ET waarde is optimaal, als het midden van het wiel precies boven de wiellagers zit (dacht ik?)
In ieder geval, stel dat je die 23 mm van de buitenkant van mn velg afhaald, verschuift de ET ook weer 11,5 mm terug, en dan zou je op ET 48,5 komen (ET37+11,5) Dus dan wijk ik toch maar 1,5 mm af tov van origineel(ET 47)?
volgens mijn theorie, heb je dan dus alleen maar wat extra "ondersteuning" erbij aan de buitenkant (23mm)

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
10,- per velg voor het afdraaien. maar het demonteren en monteren van de band gaat je ook wel minstens 10,- per band kosten.
laten we zeggen voor het afdraaien ben je €80-100,- kwijt inclusief alle de-montages.
Dan zou ik toch liever voor het rollen gaan.
laten we zeggen voor het afdraaien ben je €80-100,- kwijt inclusief alle de-montages.
Dan zou ik toch liever voor het rollen gaan.
Robbel schreef: en trouwens, mn kastjes zijn al gerold
kan misschien nog wat verder gerold worden, maar ben bang dat het er dan niet mooier op wordt...
maar ik ga toch eerst ff dat plasticje wat in de weg zit proberen te tackelen denkik

-
Griffendahl
Ik snap je berekening wel, maar je theorie klopt nietRobbel schreef:
- Edit:
- Heb er ff over nagedacht; volgens mij maakt 't niks uit...
Hoe het nu is, komt mn wiel 23 mm verder naar buiten, en 2 verder naar binnen tov de originele toestand... de ET waarde is optimaal, als het midden van het wiel precies boven de wiellagers zit (dacht ik?)
In ieder geval, stel dat je die 23 mm van de buitenkant van mn velg afhaald, verschuift de ET ook weer 11,5 mm terug, en dan zou je op ET 48,5 komen (ET37+11,5) Dus dan wijk ik toch maar 1,5 mm af tov van origineel(ET 47)?
volgens mijn theorie, heb je dan dus alleen maar wat extra "ondersteuning" erbij aan de buitenkant (23mm)
Als jouw auto op de grond staat dan werkt de kracht over de gehele breedte van je velg/band. Natuurkundig betekent dat dat je die kracht kan tekenen (met vectoren) als de som van de kracht in het midden van de velg. Wat dus eigenlijk alleen van invloed is, is hoeveel dat midden verwijderd is van het punt waar die aan de auto zit.
Wat jij in jouw hoofd doet is die som van vectoren niet in het midden van de velg tekenen maar ergens anders, en volgens mij mag dat niet zo maar...
Wat ik doe is de bovenste helft van de afbeelding, en wat jij in je hoofd doet is de onderste helft van de afbeelding.

jaa, je hebt gelijk denkik :p
de krachten op het wiel worden nu over een breder opp verdeeld. er spelen dus ook krachten op die extra 23 mm die extra naar buiten zijn gekomen, en die hebben weer een grotere arm wat voor een hoger koppel op de lagers zorgt. maar ik denk dat dit allemaal vrij/zeer minimaal is. maar aan de voorkant is de breedte v/d velg hetzelfde gebleven, maar wel een ET-afwijking van 10 mm. denk wel dat de lagers dat zullen "voelen"..
ik maak me er (terrecht/onterrecht) niet zo druk om, maar vind het wel een interessante kwestie
de krachten op het wiel worden nu over een breder opp verdeeld. er spelen dus ook krachten op die extra 23 mm die extra naar buiten zijn gekomen, en die hebben weer een grotere arm wat voor een hoger koppel op de lagers zorgt. maar ik denk dat dit allemaal vrij/zeer minimaal is. maar aan de voorkant is de breedte v/d velg hetzelfde gebleven, maar wel een ET-afwijking van 10 mm. denk wel dat de lagers dat zullen "voelen"..
ik maak me er (terrecht/onterrecht) niet zo druk om, maar vind het wel een interessante kwestie
- Edit:
- de plaatjes: Zo had ik het niet helemaal in mn hoofd... ik had het over dat ik de eigelijke bredere velg in mn hoofd weer smaller maak door er die 23 mm aan de buitenkant af te halen. dan verschuift het middelpunt ook weer 10 mm..
Maar zoals ik al eerder bedacht, vergeet ik dan wel de krachten die op die 23 mm spelen, welke een langere "arm" hebben...
Laatst gewijzigd door Robbel op 13 jul 2010, 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.

-
Griffendahl
Eigenlijk zeg je het zeg je het zelf ook al he ??
Over de krachten voor je lager zou ik me verder niet zo heel druk maken, het ergste wat je kan gebeuren is die op een gegeven moment er een keer mee op houdt, dan zet je er een nieuw lager in en kan je er weer veel plezierige km's tegenaan.
Als je wiel 23 mm verder naar buiten komt en 2 mm verder naar binnen, dan verschuift je midden toch 10,5 mm naar buiten... ?? Dan hangt die dus nooit net zo boven je lagers als dat die oorspronkelijk deed. Waaruit je wel kunt opmaken dat de belasting zwaarder wordt, want de arm waarmee die nettokracht effectief op je lager werken wordt dus 10,5mm langer.Robbel schreef:Hoe het nu is, komt mn wiel 23 mm verder naar buiten, en 2 verder naar binnen tov de originele toestand... de ET waarde is optimaal, als het midden van het wiel precies boven de wiellagers zit (dacht ik?)
Over de krachten voor je lager zou ik me verder niet zo heel druk maken, het ergste wat je kan gebeuren is die op een gegeven moment er een keer mee op houdt, dan zet je er een nieuw lager in en kan je er weer veel plezierige km's tegenaan.