ET verhogen dmv afdraaien: verstandig? waar laten doen?
ET verhogen dmv afdraaien: verstandig? waar laten doen?
Zit met (licht) aanlopende achterwielen en daar moet uiteraard wat aan gebeuren.
meest logische en voor de hand liggende optie is spatbordjes rollen uiteraard.. wellicht red ik het daarmee ook wel.. Maar ik vind de wielen optisch ook wat te ver naar buiten steken, en het is niet ideaal voor m'n wiellagers...Enige oplossing daarvoor is: velg afdraaien aan de binnekant.
denk zelf dat het nog wel verantwoord moet zijn om er een mm of 3-4 af te draaien, maar is dat wel zo?
Wie weet er wat van en/of heeft ervaring met deze toestand?
En welke bedrijven doen zoiets en welke zijn aan te raden? (of juist AF te raden, ook altijd nuttige info)
meest logische en voor de hand liggende optie is spatbordjes rollen uiteraard.. wellicht red ik het daarmee ook wel.. Maar ik vind de wielen optisch ook wat te ver naar buiten steken, en het is niet ideaal voor m'n wiellagers...Enige oplossing daarvoor is: velg afdraaien aan de binnekant.
denk zelf dat het nog wel verantwoord moet zijn om er een mm of 3-4 af te draaien, maar is dat wel zo?
Wie weet er wat van en/of heeft ervaring met deze toestand?
En welke bedrijven doen zoiets en welke zijn aan te raden? (of juist AF te raden, ook altijd nuttige info)
_______________________________Showroom________________________________

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

-
Griffendahl
Re: ET verhogen dmv afdraaien: verstandig? waar laten doen?
Ik heb er echt een enorme hekel aan, zou er dan ook niet aan beginnen... Naar mijn mening kan je beter je wiellagers iets meer op hun donder geven dan je velg verzwakken... Die lagers kunnen dat heus wel hebben, die van jouw auto zijn hetzelfde als van een M3, en die rijden met nog veel extremere ET-waarden af fabriek.
Of je er 3-4mm vanaf kan halen ligt eigenlijk volledig aan de velg zelf, bij de ene velg kan het wel, bij de andere is het te veel...
En wat betreft het optisch te ver naar buiten staan, zodra je gaat verlagen zul je zien dat je velgen optisch verder naar binnen lijken te vallen. Dus als ik jou was zou ik sowieso eerst maar eens verlagen en dan kijken of je dat nog steeds vindt.
Of je er 3-4mm vanaf kan halen ligt eigenlijk volledig aan de velg zelf, bij de ene velg kan het wel, bij de andere is het te veel...
En wat betreft het optisch te ver naar buiten staan, zodra je gaat verlagen zul je zien dat je velgen optisch verder naar binnen lijken te vallen. Dus als ik jou was zou ik sowieso eerst maar eens verlagen en dan kijken of je dat nog steeds vindt.
hmmm, zit wat in, zit wat in..
maar toch, ik weet het niet... zal straks nog ff irl inspecteren, maar op deze foto bijvoorbeeld vind ik het tractor-gehalte wel wat aan de hoge kant

Dus ik twijfel er aan nog (|
Waarom heb je er eigenlijk zo'n gruwelijke hekel aan dan? Als je het goed laat doen is er niks aan de hand zou je zeggen toch? ik wou dan sowieso niet tot de max gaan, wat zou betekenen dat er 5 mm "vlees" over blijft. Wil er (voor het gevoel alleen al) toch wel een mm of 10 over houden
ET-waarde is nu overigens 37
maar toch, ik weet het niet... zal straks nog ff irl inspecteren, maar op deze foto bijvoorbeeld vind ik het tractor-gehalte wel wat aan de hoge kant

Dus ik twijfel er aan nog (|
Waarom heb je er eigenlijk zo'n gruwelijke hekel aan dan? Als je het goed laat doen is er niks aan de hand zou je zeggen toch? ik wou dan sowieso niet tot de max gaan, wat zou betekenen dat er 5 mm "vlees" over blijft. Wil er (voor het gevoel alleen al) toch wel een mm of 10 over houden
ET-waarde is nu overigens 37

-
Griffendahl
Omdat je gewoon de hele constructie van de velg gaat verzwakken, ik houd er niet van om constructies die essentieel zijn voor de auto te verzwakken. Je gaat je draagarmen toch ook niet dunner maken omdat lichtere draagarmen gunstiger zijn doordat je dan minder onafgeveerd gewicht hebt ??
Een spatbordrand rollen vind ik prima, die heeft verder geen dragende functie ofzo. Maar een velg verzwakken, nee dankje...
Ik denk overigens echt dat die trekkerlook een stuk zal afnemen zodra je je Eibach set eronder hebt.
Een spatbordrand rollen vind ik prima, die heeft verder geen dragende functie ofzo. Maar een velg verzwakken, nee dankje...
Ik denk overigens echt dat die trekkerlook een stuk zal afnemen zodra je je Eibach set eronder hebt.
- Spoiler: Laat zien
Bedankt voor de adviezen elke keer weer Griff
Ik zal die foto straks is op die manier schieten idd
Maar feit is wel dat de velg net buiten de carrosserie steekt zeg maar, en ik vind het mooier als dat zo'n beetje gelijk ligt. het scheelt bijna niks, zal niet meer dan 3 mm zijn, maar je ziet het wel.
Ik dénk toch dat 3 mm afdraaien niet zo heel spannend zal zijn. Het wordt ook erg veel gedaan hoor en lees ik.. maja, liever niet als wel natuurlijk
denk ook dat er vrij flink gerold moet worden wil het 100% vrij lopen allemaal. Met 3 mm afdraaien "win" je dan wel veel...
lastig (|
Ik zal die foto straks is op die manier schieten idd
Ik dénk toch dat 3 mm afdraaien niet zo heel spannend zal zijn. Het wordt ook erg veel gedaan hoor en lees ik.. maja, liever niet als wel natuurlijk
denk ook dat er vrij flink gerold moet worden wil het 100% vrij lopen allemaal. Met 3 mm afdraaien "win" je dan wel veel...
lastig (|

-
Griffendahl
't Zal vast allemaal wel goed gaan hoor, maar je zal maar tijdens een rondje ring net even een curb wat onhandiger raken... 3mm zit al best een hoop sterkte in hoor...
Met rollen kan je veel meer winnen dan je ooit met afdraaien zult gaan halen... Maar het blijft een keuze, kan me ook voorstellen dat er genoeg mensen zijn die rollen ook geen goede oplossing vinden en dat ze liever hun velgen aanpassen dan hun auto zelf.
Met rollen kan je veel meer winnen dan je ooit met afdraaien zult gaan halen... Maar het blijft een keuze, kan me ook voorstellen dat er genoeg mensen zijn die rollen ook geen goede oplossing vinden en dat ze liever hun velgen aanpassen dan hun auto zelf.
da's waar ja, maar voorlopig ben ik wel uitgeringt met de E46 
Wil een eigenlijk een E30-je ofzo hebben voor "ring-ombouw" :p
Wat ik allemaal wel nie wil eigenlijk
moet geld hebben ;(
Wil een eigenlijk een E30-je ofzo hebben voor "ring-ombouw" :p
Wat ik allemaal wel nie wil eigenlijk

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Heb bij mijn oude werkgever regelmatig velgen uitgedraaid.
Soms was het naafgat te klein, en soms de ET waarde aangepast.
Ben d'r geen fan van, maar dit werd ons in opdracht gegeven door een velgenbedrijfje.
Zoals Griif zegt, het is helemaal afhankelijk van de velg of ie kan worden afgedraaid.
3mm is best stevig afdraaien hoor, maar ik heb meer angst voor spoorverbreders, als enkele millimeters afdraaien.
Beide zijn imo gewoon verre van ideaal.
Overigens kun je in een draaibank super goed het verschil merken tussen BBS en wappie-wappie velgen zoals Lenso.
Die Lenso's slingeren als de pest, en zijn van superzacht aluminium.
Waarbij de BBS's bijna slingervrij zijn, en van lekker hard aluminium gemaakt zijn.
Iets om over na te denken als je eens een stoeprandje zou pakken.
Soms was het naafgat te klein, en soms de ET waarde aangepast.
Ben d'r geen fan van, maar dit werd ons in opdracht gegeven door een velgenbedrijfje.
Zoals Griif zegt, het is helemaal afhankelijk van de velg of ie kan worden afgedraaid.
3mm is best stevig afdraaien hoor, maar ik heb meer angst voor spoorverbreders, als enkele millimeters afdraaien.
Beide zijn imo gewoon verre van ideaal.
Overigens kun je in een draaibank super goed het verschil merken tussen BBS en wappie-wappie velgen zoals Lenso.
Die Lenso's slingeren als de pest, en zijn van superzacht aluminium.
Waarbij de BBS's bijna slingervrij zijn, en van lekker hard aluminium gemaakt zijn.
Iets om over na te denken als je eens een stoeprandje zou pakken.
jaa ach, ik denk dat 2 mm af draaien wel moet kunnen.. En eigenlijk heb ik weinig keus denkik aangezien ie na het rollen nog aan zal lopen met iemand achterin over een drempel of snelwegverzakking. hij loop aan op een stukkie plastic welke de kier tussen de bumper en het achterscherm afdicht. dus misschien dat ik daar nog iets op kan bedenken in de vorm van iets platters, maar
van mij mag de velg sowieso wel ietsie naar binnen voor de optiek.. vind het ondaks de "verlaging" toch wat te veel van het goede. Ook heb ik jouw tips opgevolgs vwb het nemen van de foto Sander
:

van mij mag de velg sowieso wel ietsie naar binnen voor de optiek.. vind het ondaks de "verlaging" toch wat te veel van het goede. Ook heb ik jouw tips opgevolgs vwb het nemen van de foto Sander

-
Griffendahl
Bij mij is dat stukje ook aangepast tijdens het rollen, daar zal die bij mij dus niet op aanlopen.
hoe is dat opgelost dan?
Ik denk trouwens dat, als het allemaal doorgaat, ik het afdraaien laat doen bij wheelcare in Uden. Lees er opsich wel goede verhalen over links en rechts op t web. Iemand van hier daar ook ervaringen mee toevallig?
Ik denk trouwens dat, als het allemaal doorgaat, ik het afdraaien laat doen bij wheelcare in Uden. Lees er opsich wel goede verhalen over links en rechts op t web. Iemand van hier daar ook ervaringen mee toevallig?

-
Griffendahl
Oplossen door dat allemaal iets anders in elkaar te steken, 't is nu allemaal iets anders vast gezet. Maar wel zo dat het nog steeds probleemloos te demonteren en zo valt.
Durf je echt niet 100% zeker te zeggen hoe ze dat hebben aangepakt...
Durf je echt niet 100% zeker te zeggen hoe ze dat hebben aangepakt...
@ robbel.
Wheelcare in zeeland is het. Hij levert altijd perfect werk. Ik heb daar al veel velgen heen gebracht.
Hij is zeer netjes en niet te duur.
Wheelcare in zeeland is het. Hij levert altijd perfect werk. Ik heb daar al veel velgen heen gebracht.
Hij is zeer netjes en niet te duur.
6x een Bmw en nu een audi A6 pro line
juist, zulke dingen lees ik vaker over hem ja 

ET-waarde aanpassen voor tientje per velg, lijkt mij nie te duur nie

ET-waarde aanpassen voor tientje per velg, lijkt mij nie te duur nie

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Inderdaad, maar dan moet je ze wel zonder band aanleveren lijkt me.