Winterbanden noodzaak?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Griffendahl

Re: Winterbanden noodzaak?

Bericht door Griffendahl » 21 dec 2009, 16:55

Heb altijd al op winterbanden gereden in de winter met de BMW.

Ten eerste wil ik mijn zomervelgen niet de vernieling in helpen, 's winters is je auto toch niet op zijn mooist. Maar de belangrijkste reden is dat mijn zomerbanden echt veel te breed zijn, hoe breder hoe minder geschikt voor sneeuw en ijs.

Komt verder nog bij dat een set winterbanden voor mij nu ongeveer evenduur is als 1 achterband, dus het scheelt ook gewoon een hoop geld. Zo lang ik op winterbanden rijd, slijten mijn dure zomerbanden niet.

Verder merk ik met dit weer gewoon dat ik duidelijk betere tractie heb, een zekerder gevoel in bochten en een duidelijk kortere remweg al denk ik dat dit voordeel voor het grootste deel weg is als de weg weer schoon is. Onder koude maar schone omstandigheden zijn mijn huidige banden (195) wellicht wat te smal om het volle koppel van mijn diesel te handelen...

E46Ramon

Bericht door E46Ramon » 21 dec 2009, 16:57

Mijn auto staat ook op winterbandjes, en ik moet zeggen dat ik daar erg blij mee ben. ;D

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 21 dec 2009, 17:19

Mijn BMW op zomerbanden staat nu lekker droog in de schuur omdat ik onmogelijk de straat uit kan komen met +- 15 cm sneeuw. x| Koppeling op laten komen is al slippende wielen. Ik maak nu mijn kilometers in een Mondeo voorzien van winterbanden, en daarmee ploeter ik moeiteloos door de sneeuw. 8)

Richel88

Bericht door Richel88 » 21 dec 2009, 17:31

Vanmiddag tog nog maar eens gebeld, en voor woensdag morgen een afspraak gemaakt voor opleggen..
Zelfde maten, 225/45/17..ik zal ze ook eens testen..

Zijn er nog mensen die ook verschillende types geprobeerd hebben? Dus goedkope vs merkbanden? Resultaten?
Afbeelding
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 21 dec 2009, 17:35

Ik heb verschillende merken/modellen gereden, maar een onderling vergelijk kan ik niet maken.

Momenteel: Vredestein snowtrac 2 (205/55/16)

Voorheen, op mijn skoda;
Pirelly 195/50/15
Hankook 195/50/15.

Voorheen op een Clio;

Vredestein snowtrac.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik aangenaam verrast was door de grip/handling van de Hankook banden.
De levensduur heb ik niet kunnen testen, maar dat zat volgens mij ook wel goed.
(heb de auto voortijdig verkocht)
Pirelly was net als de zomerbanden nogal slijtage gevoelig.

Overall waren ze allemaal een goede winterband qua grip en veiligheid.

225 voor een winterband vind ik persoonlijk behoorlijk breed. zou liever 205 nemen.

john1987

Bericht door john1987 » 21 dec 2009, 17:54

kijk hier maar eens na toevallig 4 bmw's http://www.autoweek.nl/autonieuws/13292 ... -de-sneeuw
ik heb zelf ook geen winterbanden als ik in wat dieper sneeuw aan wil rijde dan kom ik gewoon niet vooruit -_- de mense denken dan echt zo van : kijk hem daar eens stuntele whahahaha
* Nissan Sunny 1.4 16v bj 1994*
* Opel astra 1.6 8v bj 2001*
* Bmw 320d bj 2001*
* Audi A3 1,9 TDI bj 2005*

BMW_Mischa

Bericht door BMW_Mischa » 21 dec 2009, 18:16

Ik rij de laatste 6 jaar ook altijd op sneeuwbanden. Alle punten zijn ondertussen alweer aangehaald (Zomervelgen blijven mooi, etc. etc. etc.) dus ik denk dat mijn persoonlijk ervaring het enige is wat ik kan toevoegen aan het hele verhaal.

Onder mijn MK1 Seat Leon had ik 195 breed op de originele 15" velgen (Flamingo Alaska of iets dergelijks :X ). Ik moest toen wel winterbanden omdat ik naar Duitsland ging. De winterbanden vergeleken met de 225 brede pirelli's op 18" was al enorm in de 4 dagen sneeuw die ik heb gehad toen.

Daarna heb ik nog een tijd rond gereden met 225 brede Roadstone Wingaurd's onder de Audi TT. De enige reden dat dit 225 breed was was omdat de velgen 8,5 J waren. En getrokken bandjes in de winter vond ik niet echt nodig. (Kon ook nieuwe velgen halen, maar ja.... Origineel is ook wel mooi) Het reedt opzich best, maar heb wel het idee dat smaller toch echt wel beter zou zijn geweest. Vooral bij een stapel sneeuw had ik het idee dat hij wat zoekerig was. Maar goed, het waren ook niet 's werelds beste banden natuurlijk.

Ik rij nu op GoodYear UltraGrip 7+* 205-55/16. En rij de laatste paar dagen rond in de omgeving Apeldoorn - Deventer (Voor mij gevoel genoeg sneeuw) Tot nu toe heb ik 1 keer het lampje van de ASC zien aan gaan. Moet wel zeggen dat ik ook mijn rijstijl er op aangepast heb natuurlijk. Maar ook met weg rijden gewoon in z'n 1 en rustig gas geven. Dat terwijl ik er al een aantal voor een verkeersdrempel heb zien staan ploeteren x|

Voor mij dus gewoon de komende jaren ook weer de sneeuwbandjes er onder. Een airbag verwacht je ook nooit nodig te hebben, maar het is wel zo fijn dat hij er is als je hem wel nodig hebt ;)
Afbeelding
E30 325i Cabrio ('87) R.I.P.
E36 316i LPI sedan ('97) Verkocht
E46 320D sedan ('01) Verkocht
E36 325i Cabrio ('94) Verkocht
E61 520D ('07) Verkocht
F20 116D ('13) Verkocht
F31 320D ('13)

Danishbmw

Bericht door Danishbmw » 22 dec 2009, 23:30

Ik vind het zeker weten noodzakelijk, voor mij eerste ervaring met de breedset van alpina in dit sneeuw.
Afgelopen dagen heb ik het al een aantal keren (7x) :P gehad dat mensen me auto een stuk moesten duwen voordat ik weer verder kon. Het is echt echt een drama!!Vooral parkeren! Ik wacht het nog af, anders ga ik ff een wintersetje aanschaffen.
Me zwager daaren tegen rijd met zomerbanden in de maten 195/45/15 en die heeft veel minder last, bijna niet.
Me vader heeft wel winterbanden onder de mercedes en die rijd naar mijn oordeel het zelfde als die van me zwager.

Dus met brede banden 255/30/19 achter in mij geval, is het een drama!!

Minder brede zomerbanden, daarmee is het zeker nog wel te doen.
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Niels

Bericht door Niels » 23 dec 2009, 01:11

Ik sluit me aan bij Fabian ;)

Momenteel heb ik 205 breed aan winterbanden onder de Touring. In de zomer was dat 225 evenals vorige winter. Met de afgelopen dagen was ik zeker blij met de winterbanden. Onder alleen natte en koude omstandigheden vind ik het verschil niet heel erg overtuigend (al is de winterband wel iets in het voordeel) het verschil op sneeuw is zeer overtuigend. De touring van mij pa staat op nieuwe Michelin Premacy's die ook 205 breed zijn en die heeft op sneeuw echt gebrek aan grip waar ik gewoon zonder moeite weg kom. Nu is wegrijden een ding maar het betekent bij remmen dat je net zo goed weinig grip hebt natuurlijk.

Ook al heb ik de winterbanden vorig jaar niet gemist, je kunt nu toch maar weer zien hoe onvoorspelbaar Nederland is qua weer. In vervolg schroef ik ze er dus lekker onder :P

Dnl

Bericht door Dnl » 23 dec 2009, 22:35

En we gaan verder in Algemene winterbanden topic! :duim:

Gesloten

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”