Intercooler upgrade?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Opt1mus
Contacteer:

Intercooler upgrade?

Bericht door Opt1mus » 12 aug 2009, 20:30

1 van jullie hier al eens aan gedacht of onderzocht?
Wat zijn de nadelen, de voordelen lijken me duidelijk:
Wat ik via deze weg aanbied is een vervangingsintercooler die in plaats komt van de originele intercooler. Door het grote efficiente koeloppervlak kan de lucht hiermee beter gekoeld worden dan met de originele intercooler, wat op zijn beurt weer resulteert in meer vermogen en koppel.

Geschikt dus voor (bijna) alle auto's die standaard zijn uitgerust met een turbo(TD/TDS en de meeste andere diesels, en auto's met een compressor. Hierbij is dit te gebruiken wanneer er al een intercooler aanwezig is als vervangingsintercooler, maar ook wanneer er nog geen intercooler is valt deze unit ertussen te plaatsen. De vermogenswinst zal hierbij alleen maar groter zijn! Voor een 325TD bijvoorbeeld stijgt het vermogen hierdoor met maarliefst 30PK, en natuurlijk de bijbehorende koppelstijging van ruim 35nm! Voor andere modellen geld ook dat onder extreme omstandigheden een betere intercooler zonder problemen 20-25% extra vermogen kan opleveren!
belast je door deze mod bv. net als met chippen ook je dieselpomp, turbo en verstuivers zwaarder?

Afbeelding
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Griffendahl

Re: Intercooler upgrade?

Bericht door Griffendahl » 12 aug 2009, 20:30

Nee, je maakt alleen je turbogat wat groter... Maar op een E46 win je niet zo heel veel, want die diesels hebben al een intercooler en je verhoogt alleen de koelcapaciteit van je intercooler iets.

Ik denk wel dat het een mod is die ook echt resultaat biedt. Heb er zelf ook wel over nagedacht, maar besloten motorisch origineel te blijven.

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 12 aug 2009, 20:35

Griffendahl schreef:Nee, je maakt alleen je turbogat wat groter...
ook een Suprootje eroverheen dus :!
Touring zonder dakrails:

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 12 aug 2009, 20:42

Zou kunnen... Maar denk niet dat ze het helemaal weg krijgen :)

Mac

Bericht door Mac » 13 aug 2009, 07:11

Waarom maak je hiermee je turbogat groter dan?

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 13 aug 2009, 07:14

+1, hoe werkt het precies?
Touring zonder dakrails:

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 13 aug 2009, 07:38

Een intercooler met een grotere capaciteit is eigenlijk altijd een grotere intercooler. Een grotere intercooler heeft meer volume.

Omdat het volume vóór je cilinders groter wordt, zal je turbo dus ietsje langer moeten spoolen voordat die dezelfde druk heeft opgebouwd in dat traject.

Mac

Bericht door Mac » 13 aug 2009, 07:45

Dus als je intercooler groter is, komt er minder lucht aan bij de turbo? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 13 aug 2009, 07:48

Alleen in het begin even... Zodra je inlaattraject op druk is maakt het geen verschil meer, je turbo heeft alleen een fractie meer tijd nodig om je systeem op druk te brengen.

Probeer eens een strandbal of een luchtbed op te blazen. Die strandbal heeft weinig volume en is zo op een bepaalde druk, dat luchtbed kan je ook wel op dezelfde druk krijgen alleen dan moet je wat langer blazen :P

En dan heb ik het feit dat de lucht in je inlaattraject ook nog eens koeler is, en dus minder volume heeft nog zelfs even buiten beschouwing gelaten.

Deze effecten zijn allemaal niet zo enorm groot tenzij je echt enorme intercoolers gaat inbouwen, maar het zijn naar mijn weten eigenlijk de enige echte nadelen van het plaatsen van een grotere intercooler. Verder levert het vooral gewoon vermogen op omdat de lucht die je cilinders bereikt koeler is en dus per volumeeenheid meer zuurstof bevat ;)

Mac

Bericht door Mac » 13 aug 2009, 08:16

Check! Ik was in de suffe veronderstelling dat de intercooler vóór de turbo zat 8P Maar nu snap ik het :!

Safar

Bericht door Safar » 14 aug 2009, 14:10

Nope, turbo is idd ongeveer het eerste dat de luchtstroom tegenkomt na het filter element.

Overigens als dit bij diesel net zo iets is als bij benzine (wat ik verwacht), zal een grotere intercooler alléén niet zo heel veel doen, maar je wel in de gelegenheid stellen de turbodruk op te voeren voor meer vermogen.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

dubversion

Bericht door dubversion » 06 okt 2009, 20:05

hey safar,

hitte is niet het enige gevaar van meer boost. Maar die TD's hebben mini turbootjes hehehe. Ik weet niet of je zulke turbos ueberhaupt kan opvoeren; het is geen supercharger waar je het wieltje van verkleint, maar daar weten we beide alles van hehehe

Gaan we nog een keer samen rijden binnenkort ?

groetjes,

dub

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 06 okt 2009, 20:10

Tuurlijk kan je de druk die die turbo's leveren opvoeren, waar dacht je dat de winst van een turbo diesel vandaan komt na het chippen... ??

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 06 okt 2009, 20:12

Bits en bytes in het motormanagement? :+

dubversion

Bericht door dubversion » 07 okt 2009, 08:54

Griffendahl schreef:Tuurlijk kan je de druk die die turbo's leveren opvoeren, waar dacht je dat de winst van een turbo diesel vandaan komt na het chippen... ??
Hi Griffendalh,

Ik spreek niet tegen dat je een TD niet kan opvoeren met chip tuning, ik spreek tegen dat je de boost electronisch kan regelen.

Kun je me een link sturen waar staat dat je met chiptuning de boost kan verhogen ? Ik vind dit erg moeilijk te geloven, maar niets is uitgesloten !

Typische chiptuning houdt zich meer bezig met een andere manier van inspuiting, dus tuning van het precieze moment van inspuiting, hoeveelheid brandstof bij de verschillende toeren en wellicht je toeren ten opzichte van je gaspedaal druk. En niet te vergeten de gratis PK door de rev limiter omhoog te schroeven.

Ik zou verbaasd zijn als de druk die de turbo geeft electronisch te regelen is, maar ik zie graag het tegendeel uitgelegd. Ik heb zelf een supercharger en gezien die werken met de krukas heb je niet ELECTRONISCH in de hand hoeveel druk ze geven; ik zou verwachten dat een turbo druk enkel afhangt van zijn grootte en de hoeveelheid uitlaatgas hij kan persen per minuut ?

groetjes,

Jeroen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”