Veiligheid: Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Martindez
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 jan 2010, 23:10
Locatie: Zuid-Holland

Veiligheid: Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Martindez » 19 jan 2010, 16:30

Vraag?
normaal gesproken zit er 1 energie absorptie balk in de deur.
wat is de reden dat er bij de compact uitvoering (in ieder geval de E46 serie) er 2 balken in de deur zijn geplaatst??

was het een test vab BMW? / of omdat het op ehhh maandag bedacht is of uhhhh....???? wie weet het????

het lijkt mij steviger als 1 balk , maaaar misschien is het gevaarlijker en daarom daarna niet meer toegepast ??

WIE KAN HIER IETS ZINNIGS OVER ZEGGEN

Martin
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..

Snap je nu waarom IK nooit een taxi bel !!

Martindez
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 jan 2010, 23:10
Locatie: Zuid-Holland

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Martindez » 20 jan 2010, 16:44

Opt1mus weet jij het ????
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..

Snap je nu waarom IK nooit een taxi bel !!

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Opt1mus » 20 jan 2010, 16:56

nope, maar dit soort dingen gaat ook boven mijn pet :>
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Griffendahl

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Griffendahl » 22 jan 2010, 00:25

Voordeur van een compact is toch niet anders als die van een sedan of touring ?? (Op de deurkaart na dan...)

Martindez
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 jan 2010, 23:10
Locatie: Zuid-Holland

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Martindez » 22 jan 2010, 07:26

wat bedoel je met de "deurkaart" het is nog vroeg misschien zit ik nog te slapen dat ik dat niet snap
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..

Snap je nu waarom IK nooit een taxi bel !!

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Opt1mus » 22 jan 2010, 08:44

:! de afwerking van de binnenkant
Afbeelding
deze is van de qp maar je begrijpt wel wat ik bedoel nu denk ik
(dat weet ik dan weer wel :> )
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Martindez
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 jan 2010, 23:10
Locatie: Zuid-Holland

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Martindez » 22 jan 2010, 10:27

oke nu snap ik jou weer, ik nu ook weer wat geleerd. :amen:

Maar m.b.t. de balken , ik kom hier op terug, ik heb het bijBMW nederland neergelegd. Het is heel intressant ( tenminste dat vind ik) als ik uitsluitsel heb kom iker uitgebreid op terug. :!

Martin
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..

Snap je nu waarom IK nooit een taxi bel !!

Martindez
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 jan 2010, 23:10
Locatie: Zuid-Holland

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Martindez » 22 jan 2010, 12:27

De vraag over "dubbele balken" onderstaand het antwoord van BMW Nederland. ?
Naar aanleiding van uw email delen wij u mede dat bij de ontwikkeling van een auto wordt gekeken naar de maximale veiligheid voor de inzittenden. Afhankelijk van de constructie van de auto (carrosserie, (zij) airbags, materialen) wordt een optimale keuze gemaakt.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
BMW Group Nederland
Hieronder zie je een voorbeeld van de afbeeldingen zoals deze in de rettungsleitfaden/en_Rescue_Manual_BMW_Mini.pdf staan

bovenste afbeelding compact e46, onderste Saloon e46

Afbeelding

wie snapt het ??

NB: Als ik dan toch "genomen" x| moet worden via de zijkant...... dan zit ik denk ik het liefst in een compact :?
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..

Snap je nu waarom IK nooit een taxi bel !!

Griffendahl

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Griffendahl » 22 jan 2010, 14:55

Deuren zijn sowieso heel anders, wist ik niet... :)

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door largeproject » 22 jan 2010, 17:55

Denk dat het met de lengte van de deuren te maken heeft,die zijn korter bij sedan,dus zit je ook sneller bij de B stijl die de impact ook kan opvangen,omdat de deuren van compact langer zijn,zullen die ook meer opvangen,daarom misschien 2 balken.
Denk ook dat de B stijl steviger is dan die van een compact.
Je ziet ook duidelijk op de afbeelding dat de bestuurders stoel achter de deur zit en de van de sedan deels achter de B stijl.
Klinkt dit een beetje geloofwaardig. :W

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door largeproject » 22 jan 2010, 18:09

Geen idee wat daar in de deuren zit,heb nie zo'n ding.
Maar misschien zijn daar de dorpels sterker van of de balken onder de stoel.
Als je me der 1tje aanbied zal ik hem wel ff strippen om te kijken. :P

Martindez
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 jan 2010, 23:10
Locatie: Zuid-Holland

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Martindez » 22 jan 2010, 18:20

De dubbele balken kom ik ook tegen bij:

1 serie E81 compact
E82 compact
E88 convertible
3 serie E46 compact
E93 convertible
6 serie E63 compact
E64 convertible

bijgaand de link met alle tekeningen ( is nl te groot om hier te laden, dus knippen en plakken !!)

(https://oss.bmw.de/rettungsleitfaden/en ... W_Mini.pdf)

wie het snapt mag het zeggen ??
heel erg intressant
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..

Snap je nu waarom IK nooit een taxi bel !!

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door largeproject » 22 jan 2010, 18:27

Zo als ik al eerder zei de b stijl is daar te zwak van,daarom 2 balken in de deur om de impact op te vallen,die word bij de anderen opgevangen in de B stijl omdat de deuren korter zijn.
Je eigen lijst geeft dat al aan.

Martindez
Berichten: 176
Lid geworden op: 15 jan 2010, 23:10
Locatie: Zuid-Holland

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Martindez » 22 jan 2010, 18:44

intressante gedachte gang..

3 vragen:
waarom dan bij de 1 serie 2 verschillende balk diktes?
als veiligheid zo voorop staat, dan zou je het ,ondanks een sterkere B-stijl, toch ook toepassen bij andere modelen.
als de stijl "zwakker" is wat houd dan de balken tegen?? ze moeten toch ergens hun weerstand vandaan halen??

ik bedoel het allemaal niet ullig maar ben gewoon verbaasd en nieuwschierig vandaar
Verheeske 316 zei ooit "Als ik in een Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi"..

Snap je nu waarom IK nooit een taxi bel !!

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: VEILIGHEID Energie absorptie balk (1 cq 2) in de deur ??

Bericht door Fabian79 » 22 jan 2010, 18:59

Het heeft allemaal te maken met verdeling van krachten. Daar zitten hele slimme ingenieurs op te broeden en daar worden heel wat testen en metingen op verricht.

Dus niet proberen te bergijpen of zo slim zijn dat je het zelf kan berekenen. ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”