De originele audio apparatuur van de E46 is niet bepaald top of the line, het klinkt leuk op normaal volume maar het houd gewoon niet echt over. Daarom wil ik tzt de speakers gaan vervangen en een subwoofer aan het systeem toevoegen. De head unit is origineel BMW inbouw en blijft zitten. Hier zit helaas geen extra audio uitgang op.
Ook wordt er niet (veel) gezaagd of geboord in de auto. De speakers worden dus vervangen door pas-klare modellen.
In dit topic komen de updates en ook graag tips en adviezen!
Let op: alle andere uitgaven hebben voorrang op deze upgrade dus het kan zijn dat topic een tijd stil is. Ik vind het echter toch leuk om te knutselen en ben derhalve (ik heb nu een weekje extra vakantie) vast begonnen
De headunit
... die blijft zoals gezegd gewoon zitten.
Geen audio-out is pech, maar niet onoverkomelijk. Er zijn oplossingen op de markt die dit probleem afvangen.
Frontspeakers
De frontspeakerset in de BMW bestaat uit een 16,5cm midden-laag in de deur en een 1 inch tweeter in de A-pillar raamstijl van de deur.
Deze wil ik vervangen door een pas-klare set van AudioSystem. Hierbij heb ik 2 keuzes:
1) AudioSystem Radion 165 voor E46, 80W, 4ohm incl tweeter, € 150,-

Of
2) AudioSystem X--Ion 165 voor E46, 90W, 4ohm incl tweet+filter, € 200,-

Rearspeakers
Achter zitten dezelfde 16,5cm midden-laag speakers als voorin.
Ik heb al op de website gekeken van Pioneer, welke ook pasklare oplossingen biedt voor de E46. Op de Pioneer website worden de speakers echter als 13cm aangegeven en dat klopt volgens mij dus niet. Wat Pioneer betreft ben ik via internet dus niet zeker van pasklare speakers dus daar moet eerst meer info over gezocht worden.
Ik heb echter ook vernomen dat een setje 16,5cm midden-laag van AudioSystem ook los te bestellen is bij een AS dealer. Hiervoor zou ik dan ca € 100,- kwijt zijn.
Subwoofer
De subwoofer heb ik al, dat wordt een ultraplatte enkelspoels Bose JL30A met 10" diameter.
Deze subwoofer kan ik onder de hoedenplank monteren zodat er bijna geen ruimte verloren gaat in de kofferbak.
Zie hiervoor het kopje "montage".
Ik heb ook weinig specs van deze subwoofer, dus ik moet nog eens met Bose contact opnemen om te kijken of die aan wat gegevens kunnen komen zoals impedantie en vermogen.
Versterker
Qua versterkers is de keuze enorm, maar deze moet wel voldoen aan een paar eisen:
- 4 kanaals
- voor subwoofer instelbaar
- max 400x220mm
Ik wil de versterker aansluiten op de achterste luidspreker uitgangen van de radio. Deze zijn immers simpel te verlengen bij de achterspeakers. Veel versterkers hebben inmiddels een luidspreker ingang. Is dat bij de uiteindelijke versterker niet het geval kunnen er nog convertors tussen gezet worden. Een maar van me heeft dit ook en het doet maar bar weinig af aan de geluidskwaliteit.
De versterker moet vervolgens de achterspeakers weer aansturen. De overige 2 kanalen worden gebrugd voor de subwoofer, deze heeft maar 1 spoel. De versterkers die ik heb bekeken hebben deze mogelijkheid.
Versterkers die ik reeds heb opgezocht:
- AudioSystem Radion 90.4 - € 275,-
4x90W @ 4 ohm, 4x filterbaar, sub-regeling
Afmetingen: 340 x 58 x 180 mm

- AudioSystem X-Ion 70.4 - € 250,-
4x70W @ 4 ohm, per 2 kanalen filterbaar
Afmetingen: 230 x 58 x 180 mm

Via kieskeurig.nl:
- Alpine MRP-F250 - € 219,-
4x40W @ 4 ohm, 2,3,4 kanaals, sub-regeling, luidspreker ingang
Afmetingen: 241 x 279 x 60 mm //Let op iets te breed!

- Alpine MRP-F300 - € 220,-
4x50W @ 4 ohm, 2,3,4 kanaals, sub-regeling, luidspreker ingang
Afmetingen: 60 x 270 x 242 mm //Let op iets te breed!
- Sony XM-ZR604 - € 87,-
4x60W @ 4 ohm, 3,4 kanaals, luidspreker ingang
Afmetingen: 55 x 256 x 396 mm //Let op iets te breed!

Bij de laatste 3 is de breedte wat groter dan nu op mijn mal staat maar dit is nog aanpasbaar naar max + 90mm.
Sony Xplod is qua speakers schijnbaar bras maar de versterkers zijn volgens een neefje wel in orde. Met 87 euro voor een 4 kanaals versterker is het meteen de goedkoopste in de lijst
Als iemand andere tips of ideeën heeft hoor ik dat graag
Montage
Knutselen! ^O^ Het leukste om te doen en dé reden dat ik alvast gestart ben met deze upgrade
De speakers wijzen allemaal voor zich, genoeg tutorials op internet te vinden om die te vervangen.
De subwoofer en versterker moeten echter netjes gemonteerd worden. Dit doe ik direct onder de hoedenplank.
Ik heb nog 2 planken MDF van 730x330x18mm liggen waarvan ik er 1 wil gebruiken om de sub en de versterker in te bouwen.
Met karton heb ik reeds een mal gemaakt:

Karton is ideaal om mee te werken, je kunt het snel knippen of snijden en ietwat vervormen indien nodig.
De dikte van de plank kan ik er niet mee simuleren, maar dat is ook niet zo van belang. Ik hoef alleen nog maar een keer de boutgaten te verifieëren door ze alle 3 vast te schroeven en de mal kan overgenomen worden op hout en utgezaagd worden.
Voor de versterker is links ruimte. Deze komt op zijn kop onder de plank te hangen.
De sub komt in het reeds pas gemaakte gat te zitten. De sub is iets van 405cm hoog en daarvan valt gelijk meer dan 1,5cm in de plank. De bodem en zijkanten van de kofferbak blijven dus geheel vrij